x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Special Anchete Falcă loveşte: aeroporturile Timişoara şi Arad fuzionează!

Falcă loveşte: aeroporturile Timişoara şi Arad fuzionează!

de Mircea Opris    |    26 Dec 2010   •   20:35
Falcă loveşte: aeroporturile Timişoara şi Arad fuzionează!

Fuziunea dintre Aeroportul In­ter­na­ţi­o­nal Timişoara şi aeroportul din Arad va avea loc, cel mai probabil, în primul trimestru al anului 2011. Anunţul a fost făcut, neoficial, de în­suşi primarul Aradului, Gheorghe Falcă, la o întâlnire de sfârşit de an cu co­legii de partid şi cu directorii princi­palelor instituţii arădene, controlate de PDL.

La data de 16 decembrie 2010, Wizz Air a ţinut o conferinţă de presă la Timişoara. Prima la care a parti­cipat directorul comercial al companiei. Ce nu s-a spus a fost că această conferinţă a fost una de adio. Wizz Air se mută pe Aeroportul Arad.

Directorul comercial al Wizz Air, Gyorgy Abran, a declarat că operatorul de transport aerian low-cost are succes la Timişoara. Datele centralizate referitoare la activitatea desfăşurată pe Aeroportul "Traian Vuia" arată o creştere a numărului de pasageri transportaţi cu 37,2%. În spatele acestei creşteri se ascunde, de fapt, intenţia companiei de a se muta de pe Aeroportul Timişoara pe cel din Arad.

"Suntem una dintre puţinele companii aeriene care şi în vremuri de criză am avut o creştere constantă. Suntem lideri de piaţă pe piaţa low-cost din Europa Centrală şi de Est. De asemenea, în România ocupăm primul loc, la finalul anului vom ajunge la două milioane de pasageri", a declarat Gyorgy Abran, directorul comercial al operatorului aerian maghiar.

În prezent, Wizz Air operează în România cu trei baze: la Cluj, Bucureşti şi Timişoara. Hub-ul de la Timişoara a fost ultimul deschis de compania maghiară, iar succesul înregistrat este unul evident. În perioada 1 decembrie 2009-30 noiembrie 2010, numărul total al pasagerilor care au fost transportaţi de Wizz Air la şi dinspre Aeroportul "Traian Vuia" Timişoara a depăşit 365.000 de pasageri. Acest lucru de­ranjează de ani buni concurenţa directă a Wizz Air la Timişoara, compa­nia Carpatair. Cele două companii au câteva destinaţii comune, segment pe care compania maghiară ia din potenţialii clienţi ai Carpatair. De altfel, cei de la Carpatair fac presiuni de mai mulţi ani pentru a scoate operatorul Wizz Air de pe aeroportul din Timişoara.

Directorul comercial al Wizz Air, Gyorgy Abran, a vorbit despre deschiderea mai multor rute şi destinaţii ale companiei, dar a ezitat să facă publice planurile companiei în ceea ce priveşte Timişoara. Conform acestuia, compania nu are în vedere extinderea numărului de curse ope­rate sau a destinaţiilor disponibile la Timişoara, numai dacă piaţa o va cere. Evaziv, acesta a declarat că "totul este legat de timp şi de cerere. Aici am deschis ultima bază comercială din România, în funcţie de ce va cere şi cum va evolua piaţa vom creş­te şi traficul operat la Timişoara". Spre bucuria celor de la Carpatair, a căror perseverenţă a dat roade, Wizz Air va semna zilele acestea un contract de operare pe Aeroportul Arad şi va pleca de pe Timişoara. Chiar dacă de abia la 31 martie 2011 expiră contractul dintre Wizz Air şi Aeroportul Timişoara, noul contract cu Aeroportul Arad va intra în vi-goa­re la 1 ianuarie 2011. De vină pentru plecarea ungurilor este compania Carpatair, care a avut mai multe con­flicte comerciale neoficiale cu Wizz Air şi a făcut lobby la Ministe­rul Transportului, dar şi la forurile eu­ro­pene de resort. O mare vină o poar­tă şi conducerea actuală a aero­por­tului din Timişoara, începând cu di­rectorul general Cornel Să­măr­ti­nean, care a impus tarife maxime de operare pentru Wizz Air, cu toate că ştia de oferta mult mai relaxată financiar a celor din Arad.

Preşedintele CJ Timiş, Constantin Ostaficiuc, este disperat din cauza plecării operatorului cu cei mai mulţi pasageri. Cu bună ştiinţă, Aeroportul Timişoara pierde astfel aproximativ 400.000 de pasageri care se mută spre aeroportul din Arad. Aceasta este premisa aşteptată de primarul Aradului, Gheorghe Falcă, şi agreată tacit de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Din momentul mutării Wizz Air la Arad, fuziunea celor două aeroporturi devine o necesitate logistică, dincolo de ambiţiile locale. Adică exact ceea ce dorea Gheorghe Falcă în urmă cu un an, iar Constantin Ostaficiuc şi Cornel Sămărtinean nu au făcut nimic pentru a convinge Wizz Air să rămână la Timişoara, ci, dimpotrivă, i-au determinat să plece prin impunerea tarifelor maxime pentru a opera la Timişoara.

Raportări false pentru a primi ajutor de stat
Directorul Aeroportului Ti­mi­şoa­ra, Cornel Sămărtinean, a modificat mai multe raportări privind numărul total de pasageri în cursul anului 2010. În rapoartele înainte de acesta, numărul de pasageri era de fiecare dată sub un milion. Motivul este unul simplu: cu o cifră sub un milion de pa­sa­geri, aeroporturile din Timişoara, Su­ceava şi Cluj primeau ajutoare fi­nan­ciare din partea statului român în valoare totală de 240 milioane de euro.
În urma scandalurilor privind terminalul non-Schengen şi a celui privind plecarea Wizz Air, directorul aeroportului din Timişoara a re­cu­noscut în luna noiembrie 2010 că nu­mă­rul pasagerilor care tranzitează de­pă­şeşte un milion de persoane. Astfel, Aeroportul Timişoara mai pierde şi ajutoarele financiare de stat. La această situaţie a contribuit şi compania Carpatair, care a depus o plângere la Comisia Europeană, în urma căreia s-a blocat acordarea ajutoarelor de stat către aeroportul din Timişoara.

×