Cu onoarea, reputaţia şi prestigiul nu te poţi juca, mai ales atunci când este vorba despre Elena Udrea. Demnitatea doamnei ministru are o cotă de piaţă evaluată de ea însăşi la 100.000 de lei. Că-i mult, că-i puţin, ce mai contează, cert este că Elena Gabriela Udrea la atât şi-a preţuit cinstea atunci când a dat în judecată Jurnalul Naţional, cerând daune morale în suma respectivă. Prejudiciul de imagine pe care-l invocă în motivele depuse la plângere s-ar afla în articolul "Udrea vrea să pună mâna pe publicitatea din Capitală", publicat la data de 28 septembrie 2010.
Materialul respectiv a avut la bază un regulament emis de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, unde este angajată doamna. Înainte de a dezvolta subiectul legat de publicitatea stradală, revenim la onoare şi reputaţie, cuvintele-cheie invocate în instanţă. Cu sufletul curat şi plină de intenţii pozitive, Elena Udrea s-a aşezat zilele trecute în faţa calculatorului şi şi-a dat frâu liber imaginaţiei, postând pe blogul său un articol de-o moralitate "irefutabilă". "Adevărul despre stăpânii din presă" este titlul postării în care doamna ministru îşi exprimă părerea despre ziarişti.
"După stenogramele apărute în presă, văd că nu mă înşelam. Aceşti oameni sunt capabili de orice. Însetaţi de putere, pentru ei nu există presă, nu există angajaţi, nu există stat sau ideea de dreptate. În minţile lor există doar interese personale, lăcomie, angajaţii sunt slugi, iar cei care li se opun şi nu vor să le dea statul pe mână trebuie înlăturaţi... Iar «jurnaliştii» angajaţi la SOV şi Voiculescu sunt simpli executanţi, nu degeaba le spuneam eu «dactilografi». Sau pur şi simplu tonomate." Pentru salba de jigniri aduse, Jurnalul Naţional o dă în judecată pe Elena Udrea pentru limbajul calomnios.
Revenind la subiectul ce i-a pus deştele în mişcare ministrului Dezvoltării, adică la Regulamentul care va stabili condiţiile de autorizare, executare şi amplasare a firmelor şi reclamelor, trebuie spus că el va fi supus spre aprobare Guvernului. Asta rămăsese nerezolvată în România. Trebuie din Palatul Victoria să ne ordone Boc şi Udrea cum să stea reclama agăţată de stâlpi. O fi vreo nouă "frunzuliţă" care să atragă turiştii. Ministreasa nu explică pe blog nici măcar ţinta regulamentului. După experienţa dobândită la Turism, unde a văzut cum poţi să plăteşti din banul public o reclamă stradală de trei ori mai mult decât dau alţii din propriul buzunar, este de înţeles că afacerea nu trebuie să ajungă pe mâinile cui nu trebuie.
Revenim la acuzaţiile pe care cetăţeanul Elena Udrea le aduce ziarului nostru, acestea nu au nici o legătură cu materialul invocat.
"Consider că acest articol (n.r. denumit - "Udrea vrea să pună mâna pe publicitatea din Capitală") prin conţinutul său lezează dreptul personal nepatrimonial la onoare şi reputaţie. Prin utilizarea acestor informaţii, prejudiciul susceptibil a fi suferit este un prejudiciu de imagine, fiind afectate reputaţia şi prestigiul meu ca şi persoană, cât şi în calitate de ministru, credibilitatea instituţiei şi legalitatea actelor normative elaborate de către aceasta, dar şi relaţiile cu partenerii interni sau externi", a precizat ministrul Dezvoltării în motivarea depusă instanţei. Articolul despre care se vorbeşte nu este unul calomnios nu vizează cetăţeanul Elena Gabriela Udrea, ci ministrul Dezvoltării şi Turismului ce vrea să aducă în subordinea sa, prin intermediul unei hotărâri de guvern, întreaga activitate a publicităţii stradale, domeniu de care se ocupă administraţiile locale.
Jurnalul Naţional n-a făcut altceva decât să tragă un semnal de alarmă în acest sens, n-a jignit, n-a calomniat pe nimeni, mai mult a cerut părerea oamenilor de specialitate. Astfel, reprezentanţii societăţilor de outdoor au declarat că scopul acestui regulament este unul precis şi anume de a favoriza anumite firme. "Nu înţeleg ce treabă are Ministerul Dezvoltării cu outdoor-ul care este o chestiune locală, ţine strict de primării. Mi se pare foarte suspect că prima preocupare a doamnei ministru după ce a luat în subordinea sa şi Inspectoratul de Stat în Construcţii a fost să verifice toate firmele de publicitate. Până acum toţi şi-au bătut joc de domeniul public, acum vor să facă acelaşi lucru şi cu cel privat", ne-a declarat la momentul publicării articolului Cristian Popescu, reprezentantul mai multor firme din domeniu.
Numai că doamna Udrea şi-a motivat crearea acestui regulament în stilul său caracteristic. "Elaborarea unui act normativ de către Ministerul Dezvoltării şi Turismului nu poate şi nu trebuie să fie interpretat ca fiind o modalitate prin care se urmăreşte desăvârşirea unui abuz de către Ministerul de resort. O astfel de interpretare este de natură a aduce grave prejudicii subsemnatei, prin trimiterea directă... care se face la o companie de publicitate străină «J.C.Decaux». Este pusă sub semnul întrebării orice fel de tranzacţie viitoare ce s-ar putea încheia între Ministerul Dezvoltării şi această companie străină, cu consecinţe vădit străine asupra raporturilor dintre subsemnata şi reprezentanţii societăţii franceze". Poate doamna ministru ar trebui să fie mai explicită atunci când face referire la "raporturile dintre subsemnata, adică Elena Udrea, şi reprezentanţii firmei franceze cu care a caloborat foarte bine şi despre care ziarul nostru a publicat câteva materiale. Ar trebui să ne spună la ce consecinţe s-a referit, la unele personale sau profesionale". Tot din motivarea cu pricina am mai extras şi următorul pasaj:
"Din aspectele prezentate reiese în mod clar faptul că pârâţii au urmărit să denigreze şi să lezeze reputaţia, prestigiul şi credibilitatea mea", precizează doamna Udrea. Ministrul Dezvoltării trebuie să demonstreze acest lucru în instanţă, pentru că articolul publicat de ziarul nostru nu scoate sub nici o formă în evidenţă acest lucru. Mai mult, trebuie să aducă dovezi clare că prejudiciul invocat are legătură de cauzalitate cu materialul apărut în Jurnalul Naţional.
Citiţi plângerea înaintată instanţei de către Elena Udrea - format pdf
Blonda bătăioasă a fost remarcată şi de presa străină
Numirea Elenei Udrea, în decembrie 2009, la conducerea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului a alarmat oficialii europeni. Îngrijorarea acestora avea la bază dimensiunea portofoliului care i s-a dat pe mână şi gestionarea unor fonduri europene uriaşe, de circa 3,7 miliarde de euro.
Astfel, în data de 23 decembrie 2009, publicaţia UPI scria despre Udrea că este protejata preşedintelui reales, Traian Băsescu, fiind cunoscută pentru pozele în lenjerie intimă apărute în reviste glossy. La doar câteva zile după articolul din UPI, publicaţia Sunday Times tipărea în ziarul din 27 decembrie 2009 un articol intitulat "Da, ministre, ai un portofoliu mare", însoţit de o fotografie, în care afirma că decizia de a o numi ministru pentru dezvoltare regională pe Elena Udrea, celebră pentru ipostazele sexy în care a pozat, dar şi pentru acuzaţii de corupţie, este controversată.
"Bugetul Europei destinat ajutării României, una dintre cele mai sărace ţări ale Uniunii Europene, a fost plasat în mâinile unui ministru care pozează în lenjerie intimă pentru reviste glossy şi care a fost vizată de acuzaţii de corupţie. Udrea, care a pozat în bikini în şedinţe foto profesioniste, va controla bugetul de 3,3 miliarde de lire (3,7 miliarde de euro) destinat dezvoltării construcţiilor, infrastructurii şi turismului din România", scria Bojan Pancevski, corespondentul de la Bruxelles al publicaţiei britanice Sunday Times. Şi presa italiană i-a acordat o importanţă deosebită Elenei Udrea. Gente, una dintre cele mai cunoscute reviste din peninsulă, a publicat la începutul lunii ianuarie un material intitulat "O blondă doamnă ministru de trei miliarde de euro".
Elena Udrea a fost prezentată de jurnaliştii italieni drept "pupila lui Băsescu", care s-a distins în campania electorală a preşedintelui reales utilizând fonduri publice "suspecte" în favoarea acestuia. Bineînţeles că acuzaţiile aduse de presa străină nu au lăsat-o pe Elena Udrea fără cuvinte, ministrul întocmind de fiecare dată comunicate de presă prin care dezminţea acuzaţiile aduse.
În ciuda investiţiilor masive în campanii de promovare a turismului românesc, numărul turiştilor străini care ajung în România a înregistrat o scădere faţă de anul trecut. În plus, majoritatea vizitatorilor străini care ajung în România nu provin din ţările unde Udrea a plătit bani grei pentru promovare, cum ar fi Italia sau Franţa.
Potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, România este vizitată de turişti din Ungaria, Bulgaria, Polonia şi Germania.