Lansarea cu surle şi trâmbiţe a brandului turistic al României de la Shanghai, eveniment organizat de Elena Udrea, ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, avea să fie marcată şi prin introducerea în circulaţie a unei emisiuni de mărci poştale România - Grădina Carpaţilor. Mărcile poştale au fost realizate de Romfilatelia în baza unui protocol de colaborare semnat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului la data de 22 iulie.
"Prin protocolul de colaborare, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului acordă Romfilatelia dreptul de a utiliza mărcile verbale «Grădina Carpaţilor» şi «The Carpathian Garden» şi logourile adiacente acestora, pentru a le reproduce pe timbre şi pe produse filatelice adiacente. Protocolul dintre cele doua părţi nu face referire la preţul de vânzare a timbrelor", potrivit răspunsului primit de la MDRT.
Deoarece socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de acasă, introducerea pe piaţă a mărcilor poştale cu celebrul brand turistic nu a fost un real succes, deoarece la doar câteva ore de la lansare a apărut scandalul legat de frunza utilizată ca logo, iar conducerea Romfilatelia a decis să retragă din circulaţie produsele emise. Pentru brandul turistic al României, Elena Udrea va plăti asocierii spaniole THR - Assesores en Turismo, Hoteleria y recreacion- Taylor Nelson Sofres suma de 900.000 de euro, fonduri europene, în condiţiile în care frunza integrată în brand poate fi achiziţionată cu modica sumă de 250 de dolari de pe net. Pentru promovarea brandului turistic al României, ministerul Elenei Udrea beneficiază de fonduri în valoare de 73 de milioane de euro, la care se adaugă două milioane de euro de la bugetul de stat. Romfilatelia a utilizat mărcile verbale "Grădina Carpaţilor" şi "The Carpathian Garden" şi logourile adiacente acestora fără a plăti ceva către MDRT.
"Ediţia filatelică a fost lansată la data de 29 iulie 2010, cu ocazia lansării brandului de turism al României. MDRT a pus la dispoziţia Romfilatelia mărcile verbale şi logourile prevăzute, cu titlu gratuit; nici un ban din bugetul MDRT nu a fost folosit în acest scop. Până în acest moment, elementele vizuale ale brandului de turism al României nu au fost modificate, iar Romfilatelia nu este obligată să producă produse filatelice cu elementele brandului de turism", precizează reprezentanţii MDRT.
Conducerea Romfilatelia a ales să nu comenteze sub nici o formă condiţiile în care a fost încheiat protocolul de colaborare cu MDRT sau care a fost motivul pentru care a retras de pe piaţă emisiunea România - Grădina Carpaţilor în aceeaşi zi în care a lansat-o pe piaţă.
"Conducerea Romfilatelia a decis să nu facă publice condiţiile în care a fost încheiat protocolul cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Sperăm că informaţiile publicate pe site-ul instituţiei sunt suficiente cu privire la emisiunea de mărci poştale România - Grădina Carpaţilor", ne-a comunicat Alina Dumitrache, şefa biroului relaţii publice a Romfilatelia.
Potrivit informaţiilor de pe site-ul Romfilatelia, timbrele cu brandul turistic de ţară sunt în circulaţie deoarece nu există nici o informare cu privire la retragerea acestora de la vânzare.
În speranţa că vom afla mai multe informaţii am sunat la numărul de telefon afişat pe site-ul Romfilatelia, unde se pot face comenzi, însă nu mică ne-a fost mirarea când am aflat că acestea nu pot fi cumpărate, deoarece au fost oprite de la vânzare.
"Timbrele cu brandul turistic al României au fost oprite de la vânzare. Nu ştiu să vă spun ce s-a întâmplat. Emisiunea a fost realizată, însă este o problemă politică sau aşa ceva. Nu aţi văzut cât scandal a fost la televizor", ne-a spus doamna care a răspuns la numărul de telefon postat pe site. Răspunsuri asemănătoare am primit de la gestionarii tuturor magazinelor din reţeaua Romfilatelia din Capitală şi din ţară.
"Nu avem nici un timbru cu brandul turistic de ţară. Nu aveţi de unde să cumpăraţi, deoarece au fost retrase de la vânzare în aceeaşi zi în care le-au introdus pe piaţă. Nimeni nu ne spune nimic, suntem prea mici să ştim ce se întâmplă. La 29 iulie de dimineaţă ne-au adus timbrele cu brandul turistic al României, iar la prânz au sunat să le retragem de la vânzare. Oricum, au fost oameni care au cumpărat în cele câteva ore în care timbrele au fost pe piaţă. Cele retrase din circulaţie, ce a mai rămas, probabil vor fi arse sau cine ştie...", ne-a explicat gestionarul magazinului Romfilatelia din Bucureşti, Sectorul 2, Str. Jean Louis Calderon, nr. 1-5, Bucureşti.
Timbrul cu brandul turistic al României nu a ajuns nici la magazinele Romfilatelia din Braşov, Bacău, Cluj-Napoca sau Timişoara.
Specialiştii spun că timbrele care au apucat să fie comercializate vor căpăta o valoare rară dacă Romfilatelia decide să nu mai introducă în circulaţie emisiunea respectivă. "Nu se ştie dacă timbrul cu brandul turistic al României emis de Romfilatelia va fi repus în circulaţie. Din cauza scandalului apărut pe marginea «frunzei», acesta a fost retras de pe piaţă în aceeaşi zi în care a fost emis. Pentru noi este o raritate. Dacă nu vor mai fi repuse în circulaţie, timbrele vândute în orele în care au fost pe piaţă vor căpăta o valoare rară", ne-a explicat Şerban Drăguşanu, preşedintele Asociaţiei Filateliştilor din Bucureşti.
Informaţii postate pe site-ul Romfilatelia
Romfilatelia a realizat într-un tiraj limitat de 300 de exemplare, echipat cu seria emisiunii, numerotat şi obliterat cu ştampila "prima zi".
Tirajul total al emisiunii este 1.645.980 de timbre, din care 1.584.000 sunt timbre în minicoală de 10 timbre + 10 viniete, 31.980 timbre în minicoală de 6 timbre + 6 viniete şi manşetă ilustrată, 18.000 de timbre în bloc de 2 timbre + 2 viniete şi 12.000 de coliţe, potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Romfilatelia. De asemenea, au fost realizate şi 350 de plicuri echipate cu timbrele emisiunii, numerotate şi obliterate cu ştampila "prima zi". Timbrele au fost realizate în sistem offset, pe hârtie în patru culori, cromo-gumată din Anglia.