Autostrada București - Alexandria face parte din Coridorul 4 București - Regiunea Sud-Vest (Oltenia), conform Master Planului General de Transport al României și este inclusă în Planul Investițional aprobat în 2021 în lista proiectelor localizate pe rețeaua primară TEN-T Core. Autostrada București - Alexandria va fi conectată cu Autostrada A0 din jurul Bucureștiului, dar și cu viitoarea Autostradă București - Giurgiu pentru care a fost recent organizată licitația pentru realizarea studiului de fezabilitate. Autostrada București - Alexandria va fi conectata la finalul traseului cu autostrada Roșiorii de Vede - Caracal - Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Lugoj - Timișoara. Autostrada va facilita accesul către portul de la Turnu Măgurele şi, de acolo, către Bulgaria, Grecia sau Turcia
Valoarea estimată a proiectului privind construcția Autostrăzii București - Alexandria (77 km) este de aproximativ 9.922.028.465,70 de lei, cu TVA. Perioada pentru realizarea investiției este de 12 luni pentru perioada de proiectare și obținerea autorizației de construire și 24 de luni pentru execuție.
Ce dotări va avea autostrada
Pe Autostrada București - Alexandria se va putea circula cu o viteză de 100 km/h, între km 0+000 - km 1+800, cu 120 km/h, între km 1+800 - km 4+800 și cu 140 km/h, între km 4+800 - km 77+020.
Totodată, vor fi realizate trei spații de servicii și trei Centre de Întreținere și Coordonare (CIC) de-a lungul celor 77 de kilometri. În cadrul parcărilor, autoturismele vor avea o zonă dedicată în exclusivitate, cu o capacitate de 56 de locuri și 12 locuri pentru persoanele cu dizabilități motorii, precum și un spațiu destinat încărcării mașinilor electrice, cu 14 locuri. Autocamioanele vor avea o zonă separată de parcare, cu 29 de locuri, pentru staționare de scurtă durată. Totodată, vor avea posibilitatea de a accesa și o zonă de pauză securizată, cu o capacitate de 58 de locuri, ce include și o clădire pentru grupuri sanitare și igienă corporală. Tot prin zona dedicată autovehiculelor de dimensiuni mari se face și accesul celor destinate transportului de călători cu o capacitate mai mare de 9 persoane (microbuze, autobuze sau autocare). Suplimentar mai este prevăzută și o zonă dedicată amplasării unui hotel cu două etaje ce poate avea locuri dedicate pentru parcarea autoturismelor, locuri dedicate persoanelor cu dizabilități și locuri speciale pentru autovehiculele ce necesită încărcare cu energie electrică. Totodată, va fi amplasată și o stație de alimentare cu carburanți. În plus, s-au prevăzut perdele forestiere de protecție a autostrăzii, precum și panouri fonoabsorbante pentru reducerea nivelului de zgomot generat de lucrările de construcţie şi de traficul rutier, ce vor fi amplasate în zonele localităţilor şi în zone sensibile pentru faună. Drumul de mare viteză va trece și pe lângă o serie de arii protejate, printre care se numără Parcul Natural Comana (la o distanță de 5,4 km), Pădurea Bolintin (10,9 km) și Lunca Mijlocie a Argeşului (25,5 km).
2024 s-a încheiat cu 194,77 km de autostradă și drumuri expres
Anul 2024 s-a încheiat cu 194,77 km inaugurați și un total de 1.269,87 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare, arată o analiză realizată de Asociației Pro Infrastructura. „Sub presiunea alegerilor, anul acesta s-au aliniat toate planetele. Ne uităm la un neverosimil record absolut: 194,77 km inaugurați în 2024 și un total de 1.269,87 km de autostradă și drum expres aflați în exploatare. Cei mai mulți constructori s-au mobilizat și au lucrat pe caiet de sute de milioane de euro. Banii s-au terminat în septembrie, ministrul Grindeanu făcând rost doar de vreo 115 milioane de euro la rectificarea bugetară din toamnă. Vremea teribil de secetoasă din perioada iunie-octombrie a permis ca șantierele să fie deschise 24/24, unde s-a dorit. Și autoritățile merită câte o bilă albă pe ici pe colo, chiar dacă au în continuare prea multe negre. În ceea ce privește șantierele care încep, în scenariul cel mai optimist am fi adunat aproape 196 km de autostradă pe care trebuia să avem start în teren. Dar la acest capitol rămân multe nereușite”, arată analiza citată.