x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Teatru Bacante de Istanbul, la Festivalul de la Sibiu

Bacante de Istanbul, la Festivalul de la Sibiu

de Maria Sârbu    |    03 Iun 2010   •   00:00
Bacante de Istanbul, la Festivalul de la Sibiu
Sursa foto: Mihaela Marin/

La Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu există de toate. E un program foarte încărcat, de dimineaţă până târziu în noapte. Ca şi în week-end, când au venit la spectacole şi concerte mii de oameni, publicul s-a îmbulzit, în primele zile ale săptămânii, la alte producţii culturale prezentate în săli şi în aer liber.



Două creaţii ale Companiei de dans contemporan Kibbutz din Israel - "Amintiri" şi "Aproape de soare" - au atras un număr foarte mare de spectatori în sala Casei de Cultură a Sindicatelor. Trupa este cunoscută aici, pentru că a mai fost în festival cu spectacole de excepţie. Dansatorii nu au dezamăgit nici acum.

De remarcat un alt spectacol de calitate - "Oraşul cu un singur locuitor" realizat de Mustapha Aouar pe texte de Matei Vişniec (Compagnie de la Gare, Franţa). Au fost selectate un mănunchi de poezii noi, "amuzante şi sensibile despre tinereţe", spuse publicului în acordurile muzici. Autorul a fost de faţă: părea încântat.

Frumos s-au jucat de-a teatrul, la 1 şi 2 iunie, copiii din Sibiu, care au venit la reprezentaţii cu spectacolul "Judecata poveştilor sau Cine are dreptate". Marian Râlea şi studenţi de la Actorie i-au provocat pe copii să judece personajele de poveste: cine e bun şi cine e rău. Ei, s-a ajuns la concluzia că lupul nu mai este un personaj rău, ci unul bun...
Japonezii devin o constantă la Festivalul de la Sibiu.

Ajung aici trupe diferite. Ieri, bunăoară, publicul a fost invitat la "Însemnări din Tokyo" (Seinendan Theater Company). Tot ieri, celebra trupă franceză "La Salamandre" a făcut pe pietonala Nicolae Bălcescu "Coridorul de foc", spectacol care îşi propune de fiecare dată să exploreze "legătura dintre oameni şi flăcări".

Programul de ieri a cuprins şi spectacolul "Bacantele" după Euripide al Teatrului Municipal din Istanbul. Regia aparţine românului Mihai Măniuţiu. El s-a implicat în acest proiect, lăsându-se provocat de Euripide, care, în opinia sa, e "vocea modernităţii ce formulează întrebări despre lumea în care trăim, întrebări pe care noi înşine ni le punem".

"Baccantele" de Istanbul reprezintă o investigaţie despre cum se naşte o religie.
La conferinţa de presă, care a precedat reprezentaţia, Măniuţiu spunea că spectacolul "vorbeşte cu violenţă despre naşterea violentă a religiei şi naşterea din violenţă a religiei". Creatorul consideră că acest spectacol poate fi privit în tandem cu alt spectacol al său - "Electra" (producţie a Teatrului Naţional din Sibiu), programat astăzi. Sunt lucruri total diferite, dar văzute unul după altul spectatorul face o incursiune în diferite culturi. "Electra" a cucerit publicul străin în foarte multe ţări.

Aşa cum spunea la conferinţa de presă directorul festivalului şi al Teatrului sibian, Constantin Chiriac, "Electra" e spectacolul cel mai căutat din repertoriul instituţiei. Numai montarea lui Silviu Purcărete "Cumnata lui Pantagruel" (o altă creaţie a acestui teatru) a călătorit în lume atât de mult, precum "Electra" acum. Actorii şi Grupul maramureşean IZA pun alături două culturi arhaice - cea elenă şi cea maramureşeană. E pe înţelesul oricărui public.

×
Subiecte în articol: sibiu teatru festival