x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator 170 milioane de euro şi zero poduri reabilitate

170 milioane de euro şi zero poduri reabilitate

16 Dec 2010   •   22:16
170 milioane de euro şi zero poduri reabilitate
Sursa foto: Alex Micsik/Agerpres

142985-alex-micsik-agerpres-foto-agerpres-foto-prabusire-pod-feroviar-jud.-giurgiu-470.0-kbyte.jpgÎn urmă cu cinci ani, UE punea la dispoziţia României 170 milioane de euro pentru reabilitare de poduri şi tuneluri de cale ferată. 2010 a găsit CFR-ul în pragul colapsului, cu datorii de zeci de milioane la stat şi nici un cent din banii europeni investit în infrastructura feroviară. De curând au fost elaborate 9 cereri de finanţare pentru reabilitarea unor poduri. Ministerul Transporturilor speră ca anul viitor să contracteze lucrările. În răstimpul celor cinci ani, CFR a mai reuşit în schimb să întocmească nişte planuri şi proiecte. S-a făcut astfel o listă de priorităţi. Pentru asta am plătit, bineînţeles. Asocierea Prointec SA, Louis Ber­ger SA şi Consis Proiect Srl a fost cea care, în calitate de consultant, s-a ocupat de proiect. Astfel că, din 844 obiective (n.r. – poduri şi tuneluri) s-a ales o listă de priorităţi – 98 la număr. Acesta este numărul de poduri sau tuneluri ce nu mai suferă amânare.

„Menţionăm că proiectul prevede lucrări de reabilitare la obiectivele închise circulaţiei, la cele unde se circulă cu restricţie de viteză, dar şi la cele a căror structură poate fi afectată de calamităţile naturale”, a precizat biroul de presă al CFR. Deşi se încadrează în categoria mai sus menţionată şi sunt magistrale importante pentru ţară, trei poduri au intrat însă la categoria „efort financiar bugetar”. Reabilităm astfel pe banii noştri trei din cele patru poduri închise de ani buni.

Astfel, potrivit biroului de presă, 14 milioane de lei au fost alocaţi, prin licitaţii, pentru redarea circulaţiei a cel puţin trei dintre podurile cu pro­bleme. Pentru Podul Cârţişoara de pe linia Braşov – Podu Olt statul a alocat 3.500.000 de lei. Licitaţia a avut loc în luna august, iar în septembrie contractul a fost desemnat firmelor câştigătoare: SC SOPMED SA în ca­litate de executant şi RIMS CO SRL în calitate de proiectant. Biroul de presă a precizat că anul viitor circulaţia pe Podul de la Câr­ţi­şoa­ra va fi reluată cu viteză normală. Tot în categoria priorităţi pe banii statului a intrat şi un pod de pe o linie neinteroperabilă, aflat pe ruta Buda –Slănic.

Acesta va fi reabilitat de către SC SOPMED SA în 60 de zile de la semnarea contractului. Valoarea lucrărilor este de 2.080.000 de lei, fără TVA. CFR a încercat să închi­rieze linia neinteroperabilă, iar reparaţia şi exploatarea liniei reveneau, conform prevederilor legii, opera­torului de transport feroviar desemnat câş­tigător. După atribuirea contractului, operatorul feroviar a renunţat la ruta dintre Buda – Slănic. În consecinţă, aceasta va fi reparată tot pe banii statului. Pentru reabilitarea podului de pe linia Ploieşti – Dorneşti dintre staţiile Suceava Nord – Dorneşti se vor plăti 8.771.915 lei, fără TVA. Termenul de finalizare a lucrărilor este 11.11.2010. Contractul a fost atribuit, în urma licitaţiei publice, unei asocieri de patru firme.

Pentru Podul de la Grădiştea de pe linia Bucureşti – Giurgiu, închis de doi ani, nu s-au găsit încă bani. Efortul financiar este prea mare, iar pentru repararea lui este necesar un împrumut de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare. „De­oarece este vorba despre o lucrare complexă care prevede reamenajarea albiei râului Argeş, valoarea lucrării este de 440.461.000 lei. Până în prezent nu au putut fi obţinute de la bugetul de stat alocaţii care să permită programarea la execuţie a acestei lucrări. Pentru că suma pentru lucrările la noul pod feroviar este foarte mare, Compania Naţională de Căi Ferate a propus, prin MTI, execuţia acestui proiect din împrumut de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare”, a precizat biroul de presă al CFR.

×
Subiecte în articol: observator