x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator Coaching-ul, o metodă de făcut bani din nimic

Coaching-ul, o metodă de făcut bani din nimic

de Diana Scarlat    |    04 Noi 2015   •   21:15
Coaching-ul, o metodă de făcut bani din nimic

Îţi conduci echipa eficient? Noul val de forme fără fond importate din SUA te va trimite să plăteşti nişte şedinţe de coaching. Meseria de coach e plătită regeşte. Şi nici măcar nu e nevoie de studii superioare, ci de aproximativ 3.000 de euro pentru un curs de zece şedinţe, după care orice gospodină poate pretinde că a devenit specialistă în NLP (programare neurolingvistică).

Coaching-ul este un fel de antrenament pentru a deveni cineva mai bun. În principiu, nu e ceva mai rău decât mersul la vrăjitoare, la ghicitoatele-n bobi sau în palmă, activitatea fiind şi la fel de legitimă ca celelalte două, dar mult mai nouă. Un coach pretinde că este mai bun decât psihologul, pen- tru că „psiho-logul te duce în trecut, în timp ce un coach te duce direct în viitor şi te ajută să devii mai bun, cu propriile tale mijloace”, spune un astfel de „expert”. Nu trebuie să fii psiholog, ci perfect diletant, dar cu certificat şi cu drept de liberă practică, pe modelul american. O şedinţă de coaching durează între 30 de minute şi două ore, în funcţie de nevoile clientului, şi costă între 50 şi 500 de euro. Preţul se stabileşte în funcţie de experienţa şi renumele coach-ului. Preţul este uneori adaptabil la posibilităţile clien-tului. Profesia de coach a apărut în Statele Unite, în 1995, odată cu fondarea International Coach Federation (ICF). În România, ocupația a fost introdusă în COR în anul 2013, iar primele generații de coachi acreditați de statul român, prin ANC, au absolvit în 2015. Meseria e pe cât de încura-jatoare pentru diletanţii cu tupeu, pe atât de bănoasă: o zi de team coaching poate costa până la 5.000 de euro! Astfel, companiile care vor să-şi arate interesul nemăsurat faţă de angajaţi, le plătesc acestora un coach, în loc să le dea nişte bani în plus. Şi noul domeniu se tot dezvoltă. Tehnica lui Copy-Paste „Domeniul de expertiză al unui coach este integrarea emoți-ilor şi a elementelor corporale în procesul de coaching, precum şi comunicarea cu inconştientul, pentru accesarea resurselor crea-tive şi a soluțiilor emergente. A fost formată în coaching-ul NLP de Robert Dilts şi Nandana Nielsen”, explică un specialist român în acest domeniu nou, care nu a făcut o facultate şi un masterat în psihologie, ci un curs de formare, de zece şedinţe, la o companie românească de coaching. Secretul este simplu: se învaţă mecanic nişte citate din oameni celebri şi bogaţi, care se reproduc în faţa clientului. Uneori se aplică tipare care au dat rezultate. Astfel, coach-ul nu trebuie să fie Platon în persoană sau măcar vreun psiholog experimentat, fost manager, cu foarte multă experienţă profesională şi de viaţă, ci doar un reproducător de citate şi şabloane. „Coach-ul are o experiență bogată de lucru cu persoane, cupluri, echipe şi organizații. Este extrem de apreciat pentru capacitatea de a identifica extrem de rapid natura profundă a subiectului sesiunii de coaching şi concentrarea doar pe elementele esențiale”, spune alt expert în domeniul coachingului, citând dintr-un manual, însă practica arată că cei care devin specialişti în coaching nu aduc adeverinţă de specializare din alte domenii sau ceva care să ateste experienţa bogată pe care o pretind.

Coaching-ul este un parteneriat între un coach și client. Acest parteneriat are la bază respectul și încrederea reciprocă între cei doi. Coach-ul este persoană cu care poţi discuta deschis despre visurile, temerile, provocările şi aspiraţiile tale. Cu ajutorul său, aspiraţiile sau întrebările nerostite ies la lumină şi primesc un răspuns. Susţinut de către coach, cu strategia potrivită, tu vei reuşi singur să-ţi găseşti pro- priile răspunsuri, să faci propriile alegeri şi să-ţi realizezi obiectivele. un coach din România

×