x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Observator O comună din România îşi construieşte pistă de Formula 1. Cel mai cunoscut proiectant de circuite de viteză din lume a făcut deja macheta

O comună din România îşi construieşte pistă de Formula 1. Cel mai cunoscut proiectant de circuite de viteză din lume a făcut deja macheta

de Istvan Deak    |    04 Aug 2011   •   14:01
O comună din România îşi construieşte pistă de Formula 1. Cel mai cunoscut proiectant de circuite de viteză din lume a făcut deja macheta

Comuna a fost la un pas sa ia proiectul pe cont propriu, dar pentru ca avea doar 8.500 de locuitori, a trebuit sa se asocieze cu orasul din vecinatate. "Circuitul va fi omologat de FIA si va fi mai lung decat Hungaroring', spune primarul

In luna mai a fost demarat proiectul de constructie, in comuna brasoveana Tarlungeni, a unui Centru de Dezvoltare si Cercetare Aplicata, sub denumirea de "Transilvania Motorland', care va include si un circuit de concurs omologat de Federatia Internationala de Automobilism (FIA) si de Federatia Internationala de Motociclism (FIM).

Primarul comunei Tarlungeni, Iosif Kiss, caruia i-a apartinut aceasta initiativa, considera ca lucrarile la circuit vor fi demarate la inceputul anului viitor. "Eu mi-am dorit de foarte mult timp sa aducem sportul cu caii putere in zona noastra. In 2007, am fost alaturi de primarul Brasovului la Hungaroring, pentru a-l urmari pe pilotul brasovean Mihai Marinescu intr-o cursa de Formula 3000. El concura impotriva actualului campion Sebastian Vettel. A terminat calificarile pe locul 3 si au venit arbitri si i-au desfacut toata masina in bucati. I-au masurat si pastilele de la rulmenti ca sa vada, nu cumva a trisat cu ceva de a obtinut un rezultat atat de bun. Pana la ora 3 noaptea a lucrat echipa sa ca sa refaca masina. A doua zi, Mihai s-a clasat pe locul 4. Discutand cu George Scripcaru si cu tatal pilotului, ne-am dorit sa facem ceva sa ajutam acest sportiv de exceptie. Un antrenament costa 3000 de euro, ca sa va dati seama ce costuri sunt', motiveaza Iosif Kiss, pentru Jurnalul National, decizia de a demara acest proiect.

60 de hectare, la dispozitia proiectului
Edilul local sustine importanta cercetarii: "Evident ca toata lumea este interesata doar de circuit, dar nu trebuie sa omitem ideea de centru de cercetare. Acest centru va functiona in colaborare cu Universitatea "Transilvania' din Brasov, sectia Autovehicule Rutiere. Circuitul ne va ajuta sa testam masini si motoare noi. Nici Ford, nici Renault nu au un circuit de testare in Romania'.

Tarlungeniul a fost la un pas sa preia proiectul pe cont propriu, dar un amendament al alocarii fondurilor europene a blocat acest lucru. "Deoarece proiectul este prins in Planul Integrat de Dezvoltare al Brasovului, finantarea externa va fi asigurata prin POR Axa 1, adica 50% din investitia totala provine din fonduri europene, restul fiind fonduri proprii. Termenul de depunere a proiectului este 30 septembrie 2011. In cerinte este stipulat ca localitatea, care solicita finantarea pentru un astfel de proiect, trebuie sa aiba minimum 10.000 de locuitori. Tarlungeniul are 8500, de aceea ne-am asociat cu Primaria Brasov. Proiectul vizeaza dezvoltarea unui pol complex dedicat dezvoltarii economice durabile si dezvoltarii turismului in regiunea Brasov. Prin implementarea proiectului se doreste revitalizarea a doua domenii de varf pentru Brasov, cu traditie si istorie - Domeniul Autovehiculelor Rutiere si Domeniul Turismului. Totodata, un asemenea proiect va crea si multe locuri de munca, atat de necesare in zona Brasovului. Locatia este una propice pentru un astfel de proiect, fiindca aici s-au testat camioanele din Uzinele Steagul Rosu. Cei de la ACR au vrut, inca din anii 80, sa faca un circuit aici, dar au renuntat la idee. Noi trebuie sa valorificam acest teren, care oricum sta degeaba', a declarat Iosif Kiss

Consultanta de 5 milioane de euro?
Studiul de fezabilitate si proiectul tehnic sunt finantate de Primaria Tarlungeni, iar pentru realizarea documentatiei a fost contractata cunoscuta firma Deloitte Consultanta SRL, membru al Deloitte Touche Tohmatsu. "Numele de Deloitte cred ca spune ceva. Este cea mai tare firma de consultanta din lume. Am invitat mai multe firme de renume, insa am ales-o pe cea mai buna, pentru a avea succes in derularea acestui proiect. Noi suntem deja intr-o faza avansata. In fiecare zi de marti, ma intalnesc alaturi de domnul Bogdan Marinescu, tatal pilotului brasovean si consilier personal in acest proiect, cu firma de consultanta si incercam sa finalizam documentatia. Lucram deja la proiectul tehnic. Suntem in posesia machetei, realizata de Eberhard Tilke, cel mai renumit proiectant in ceea ce priveste circuitele de viteza de pe mapamond. Ultimul a fost proiectat la Abu Dhabi. El a fost foarte intelegator cu noi. A inteles ca noi suntem mai saraci si nu dispunem de petrodolari cum au altii. El a acceptat sa lucreze cu noi si pe bani mai putini. Primaria Tarlungeni a trebuit sa se imprumute cu 450.000 de euro+ TVA pentru a putea plati acest proiect. Nu e la indemana oricarei primarii sa faca asta. Dar eu zic ca merita efortul. De asemenea, noi am pus la dispozitie un teren de 60 de hectare. Este singurul proiect de acest gen din Romania si speram sa fie un succes.', a declarat Kiss.

Legat de consultanta, primarul a marturisit ca, in mod normal, aceasta ar fi costat 5 milioane de euro, insa prin implicare personala, costul final a fost redus in jurul sumei de 150.000 de euro. Daca cei din Tarlungeni spun ca sunt in grafic cu promisiunile facute, inca se asteapta 8 milioane de euro, contributia Primariei Brasov. Costul final al proiectului este evaluat la putin peste 20 de milioane de euro.

Circuitul va fi mai lung decat Hungaroring
Primarul comunei Tarlungeni a dorit sa puncteze faptul ca circuitul va fi omologat pentru a gazdui etape de Formula 1, insa evenimentul este greu de adus in Romania. "Circuitul va fi omologat de FIA si va fi mai lung decat Hungaroring, din Ungaria. Noi ne-am propus sa il facem pe o lungime de 5300 de metri, dar va avea doar 4750, in timp ce Hungaroring are doar 4300. Spre deosebire de Hungaroring, noi vom avea zone cu tribune cu vizibilitate a circuitului de 80%. Deci putem organiza si Formula 1, dar evenimentul este aproape imposibil de adus in Romania. E nevoie de autostrazi, aeroport in Brasov si multe alte facilitati. Noi vom putea organiza 2-3 competitii pe an, in rest vom face cercetare si antrenamente. Va fi un loc propice si pentru maniacii vitezei, din toata tara, sa vina aici si sa testeze caii putere intr-un loc sigur si sa nu mai puna in pericol vietile altora si ale lor Avem o relatie buna cu Jonathan Palmer, proprietarul Formulei 2 si sunt convins ca in 2014, cand vom termina lucrarile, vom gazdui si o etapa de Formula 2. La o etapa de Formula 2, vin aproape 100.000 de oameni. Va dati seama ce ar insemna asta pentru turismul si serviciul de alimentatie din Brasov? Dupa depunerea cererii de finantare urmeaza procedura de aprobare, apoi va fi facuta licitatia pentru executie. Termenul maxim de implementare nu poate depasi anul 2015, pentru ca banii acordati de Uniunea Europeana nu pot fi cheltuiti dupa acest an' a incheiat Iosif Kiss. Pentru a atrage sprijin si din partea Ministerului Dezvoltarii Regionale, edilii locali au lansat o invitatie doamnei minustru Elena Udrea, sa insoteasca staff-ul pilotului Mihai Marinescu la urmatoarea etapa de Formula 2, care va avea loc saptamana viitoare la Viena.

Cine este Eberhard Tilke?
Eberhard Tilke este fratele patronului companiei germane Tilke Gmbh, fondata in 1983, recunoscuta ca liderul mondial al designului de circuite de teste si de competitii. Eberhard Tilke realizeaza designul circuitelor proiectate de companie. Printre circuitele care poarta amprenta Tilke se numara A1 Ring (Austria), Sepang International Circuit Malaysia, Bahrain International Circuit, Shanghai International Circuit (China), Istanbul Park Racing Circuit (Turcia), Beijing International Street circuit (China) etc. Tilke a proiectat si circuitul de Formula 3000 din Bucuresti. Tilke Gmbh a fost implicata in modernizarea totala sau partiala a altor circuite celebre de Formula 1, printre care cel de la Hockenheim (Germania), Nurburgring (Germania) sau Fuji International Speedway (Japonia). Pe langa proiectarea si managementul constructiei de circuite omologate, Tilke Gmbh are o vasta experienta in proiectarea de centre de testare pentru vehicule rutiere, printre proiectele realizate numarandu-se centrele din Koblenz, Nürburgring, Leipzig (Porsche), Sachsenring, Sibirischer Ring (Germania), Melk (Austria) sau Susa - Piemont (Italia).

×