x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Ştiri Social Asfaltări cu gropi incluse în proiect

Asfaltări cu gropi incluse în proiect

de Diana Scarlat    |    12 Apr 2018   •   13:10
Asfaltări cu gropi incluse în proiect

România e plină de gropi, în general, dar mai ales primăvara, în mod tradițional, deși în alte țări  asfaltul nu se strică la fel de repede, după ploaie sau ninsoare. Specialiștii în construcți spun că adevăratele probleme apar din cauza materialelor proaste, folosite pentru lucrări de firmele care se gândesc întotdeauna mai mult la viitoarele contracte cu primăriile decât la calitatea lucrărilor. Primarul Capitalei, Gabriela Firea, vrea firme proprii de asfaltare.

Capitala arată ca după război, deși nu a trecut decât o iarnă destul de blândă peste asfaltul deanul trecut. În mod reflex, bucureștenii au acuzat Primăria pentru dezastrul de pe străzi, dar răspunsul a venit imediat. Într-o conferință sesținută ieri, primarul general Gabriela Firea a explicat că situația a fost cauzată de consilierii care au votat împotriva înființării unor firme proprii ale PMB. “Dacă domnii consilieri generali din opoziție, în special cei din partea PNL, ar fi înțeles că este în interesul cetățenior, am fi putut să realizăm aceste lucrări mai rapid. (…) Vom lucra încă o lună pe vechile contracte, cu prețuri mai mari. Vom face calcule cât ar fi costat in această primăvară asfaltarea, repararea bulevardelor și arterelor prin propriile noastre companii și cât va costa acum factura pe vechile contracte. Diferența o vom impune consilierilor generali ai PNL”, a declarat primarul general al Capitalei.

Își garantează lucrările de primăvară

Specialiștii în Construcții îi dau dreptate Gabrielei Firea, nu doar în privința scăderii costurilor lucrărilor, dacă ar exista o cmpanie a primăriei, darși din perspectiva longevității acestora, care n-ar mai putea fi făute de mântuială, în cazul unei companii a primăriei, decât dacă cineva și-ar asuma să plătească pentru așa ceva cu închisoarea. “Materialele folosite la astfel de lucrări sunt de foarte proastă calitate, nu se respectă nici alte detalii tehnice, foarte multe sunt făcute prost și uneori nu pot rezista nici măcar un an. Nimeni nu verifică modul în care se fac aceste lucrări, dar nici în caietele de sarcini nu se specific ce fel de materiale ar trebui să se folosească, pentru a dura mai mulți ani o asfaltare. Nu specifică nimeni, pentru că nu știe nimeni ce să ceară. Noi, care lucrăm în acest domeniu și suntem specialiști, ne-am chinuit ani de zile să introducem un standard de calitate, dar până acum nu am fost ascultați”, a explicat, pentru Jurnalul, Nicolae Boțu, profesor la Facultatea de Construcții din Iași. La toate acestea s-a adăugat Legea achizițiilor pulice, care a făcut posibilă atribuirea contractelor la prețul cel mai mic, deși asta a însemnat, de multe ori, că s-a renunțat în primul rând la calitate. 

Prețul cel mai mic și rabat la calitate

Materialele ieftine și proaste, slaba pregătire a personalului, utilajele de slabă calitate au contribuit, ani în șir, la înmulțirea gropilor și agravarea problemelor. Nici modificarea legii achizițiilor nu a schimbat prea mult lucrurile, în ultimul an și jumătate, de când a intrat în vigoare. Mulți constructori se plâng de lipsa de înțelegere a noii legi de către funcționarii din instituțiile statului, care folosesc în continuare criteriul prețului mai mic la licitații. Problemele asfaltului din România au început de când stațiile de bitum din țara noastră au fost închise, la scurt timp după 1990. De atunci, constructorii au observant diferențe majore de calitate între materialele care se produceau în România și cele cumpărate în special din Turcia. Aproximativ aceleași probleme au stat și la baza dezastrului autostrăzii Lugoj-Deva, din nou în atenția autorităților, după ce alte crăpături au apărut în asfaltul proaspăt. “Au folosit materiale neconforme în primul rând pentru terasamente, cu foarte mult nisip. Se știe acest lucru din 2015. Cât timp în instituții nu sunt oameni din domeniu, nu se poate face nimic bun”, mai spune profesorul.

Îi dau dreptate doamnei primar. Costurile ar fi mult mai mici, dar s-ar putea elimina și problema lucrărilor făcute de mântuială. Dacă ar lucra o companie a primăriei, nu și-ar permite, în mod normal, să folosească cele mai proaste materiale. Nicolae Boțu, profesor universitar și constructor

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, a specificat că PMB trebuie să se roage din nou de cei care au făcut lucrări la prețuri crescute, pentru a asfalta străzile distruse până în această primăvară. Companiile proprii ar fi putut realiza lucrări la prețuri mult mai mici.

 

×
Subiecte în articol: asfaltari cu gropi