Două trenuri ale unor operatori privați au deraiat, în ultima lună. Deși românii s-au obișnuit să acuze compania statului, CFR SA, respectiv CFR Infrastructură și CFR Călători, evenimentele din ultimul timp arată că cele mai mari probleme le au operatorii privați, care concesionează tronsoane de cale ferată și sunt obligați prin contract să le întrețină. Conform aceluiași contract, operatorii privați sunt obligați să raporteze periodic în ce situație sunt șinele de cale ferată și garniturile de tren, indiferent dacă sunt de călători sau de marfă.
Media de un tren deraiat în fiecare lună se menține, din 2013, deși s-au luat măsuri de mai multe tipuri. S-au făcut investiții, s-au dat subvenții consistente în ultimii ani, iar CFR SA a renunțat la 3.754 de kilometri de cale ferată, deveniți neinteroperabili, jumătate fiind deja în administrare privată, pentru a fi gestionată mai bine. Restul urmează să se închirieze. S-a considerat că sectorul privat ar putea rezolva problema lipsei fondurilor pentru investiții. Cu toate acestea, situația pare a se agrava acum, tocmai pe porțiunile administrate de companiile private. Un tren de călători al unui operator privat a deraiat, ieri, la Caraș-Severin, pe porțiunea de cale ferată Reșita – Vâșiova. Din fericire, niciunul dintre cei 12 călători aflați în singurul vagon al garniturii nu a fost rănit, iar oamenii și-au continuat călătoria cu alte mijloace de transport. Pe 18 martie, un tren privat de marfă a deraiat, la Constanța. În urma accidentului de luni, nu au fost afectate nici trenurile CFR Călători, nici cele ale CFR Marfă, pentru că trenul privat de călători a deraiat pe o linie secundară, neinteroperabilă, pe care o folosește doar operatorul privat. Acesta are și o secție de gestionare a căii ferate, echivalentă cu CFR Infrastructură. Companiile statului nu sunt implicate în niciun fel, pentru că nu doar garniturile de tren aparțin companiilor private, ci și porțiunile de cale ferată închiriate de la CFR SA. „Pe liniile neinteroperabile, ei sunt obligați, conform contractului, să întrețină, se gestioneze, să repare și să exploateze linia respectivă, precum și bunurile care le aparțin, astfel încât să asigure condițiile optime de siguranță pentru transportul feroviar de călători sau de marfă. Pe unele secții circulă doar trenuri de marfă, pe altele doar de călători, iar pe altele este transport mixt”, a explicat, pentru Jurnalul, Oana Brânzan, purtător de cuvânt CFR Infrastructură.
Cum au ajuns șinele la privați
Conform legislației în vigoare, CFR SA cedează, spre închiriere, tot ce este neprofitabil, cu tot cu angajați. Operatorii privați sunt obligați să plătească salariile, să facă reparațiile, să facă lucrări de întreținere, să opereze și să asigure circulația în condiții de maximă siguranță, pe rutele scurte, circulate în special de navetiști. CFR Infrastructură a-nceput să închirieze anumite porțiuni de cale ferată, conform HG 643/2011, Anexa 1, după ce a înregistrat pierderi semnificative, cauzate de gestionarea defectuoasă a bugetelor, nealocarea subvențiilor și a fondurilor necesare pentru întreținerea căilor ferate, începând din 2007. Sectoarele neinteroperabile s-au scos la licitație, pentru operatorii privați, astfel încât CFR Infrastructură să scape de cheltuieli pe acele rute care erau neprofitabile, dar să se și asigure, în același timp, că privații care închiriază vor face și reparațiile de care este nevoie. Autoritatea Feroviară Română (AFER) dă avizele de funcționare pentru toți operatorii, în baza unor rapoarte făcute de aceștia, dar incidentele s-au înmulțit în ultimii ani.
Bani de la stat și pentru privați
Fondurile necesare pentru reparații și întreținerea căilor ferate vin la operatorii privați, culmea, tot de la bugetul statului, chiar dacă s-au închiriat liniile de cale ferată pentru a se scăpa de cheltuieli. Privații au și ei subvenții de la stat, pe aceeași formulă de calcul ca la CFR SA. Din 2015, acestea sunt 65% pentru indicatorul tren-km şi 35% pentru indicatorul călători-km. Indicatorul călători-km ia în calcul numărul de pasageri care se calculează pentru fiecare unitate de distanţă parcursă, în timp ce indicatorul tren-km ţine cont doar de distanţa parcursă de trenuri, indiferent dacă au sau nu călători. La subvenții se adaugă, pentru trenurile private de călători, și biletele gratuite ale studenților, decontate de la bugetul statului, la fel ca pentru CFR Călători.
Nealocarea bugetului necesar funcționării CFR SA a produs pierderi și a făcut necesară cedarea unor rute neprofitabile, devenite astăzi secții neinteroperabile, închiriate operatorilor privați. Din totalul de 20.730 km de cale ferată funcțională astăzi, doar 16.976 km mai aparțin CFR SA.
Operatorii privați sunt obligați prin contract să facă lucrări de întreținere. AFER face investigații, să afle ce s-a întâmplat, apoi face un raport, după fiecare incident, dacă nu sunt victime și nu este nevoie și de o anchetă a Parchetului.