Compania CFR Marfă ar fi trebui să returneze anul trecut la bugetul statului un ajutor în valoare de 570 de milioane de euro, în urma unei decizii a Comisiei Europene, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Banii nu vor fi returnați nici anul acesta, iar situația financiară a companiei este agravată de pierderile acumulate, care au ajuns la 2,74 de miliarde de lei. Acum, ANAF a trecut la executarea silită a companiei din cauza datoriilor pe care le are către societatea de administrare a infrastructurii feroviare, CFR Infrastructură. Prin această acțiune, Fiscul a scos la vânzare 200 de vagoane și speră să obțină 11,82 de milioane de lei, fără TVA.
Vagoanele scoase acum la vânzare de ANAF nu sunt dintre cele aflate în circulație, fiind vândute la fier vechi. Ele fac parte dintr-un lot de 9.800 de vagoane aflate în conservare și puse sub sechestru din 2018 (dosarului de executare nr. 194/2018). Acest sechestru costă foarte scump însă CFR Marfă. Potrivit lui Iulian Măntescu, liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, taxa de staționare pe infrastructura feroviară aferentă vagoanelor sub sechestru se ridică la 3 milioane de euro lunar, în condițiile în care aceste vagoane nu mai produc nimic de ani, din cauza imobilizării.
Doar un sfert din parcul rulant este în funcțiune
Transportatorul feroviar de marfă are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine un parc rulant format din 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 de vagoane. Din acestea însă doar circa 300 de locomotive şi 11.000 de vagoane sunt în circulație, iar aproape 10.000 de vagoane sunt indisponibilizate, fiind puse sub sechestrul la solicitarea CFR Infrastructură. Datoriile transportatorului față de CFR Infrastructură au ajuns să depășească un miliard de lei.
Dacă nu se va putea recupera ajutorul de stat acordat CFR Marfă, Comisia Europeană va cere falimentul companiei. Termenul pentru recuperarea a expirat deja din august anul trecut, dar până acum nu s-a făcut nimic concret pentru recuperarea lui.
Iulian Măntescu, președintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă
Transferul activelor pe Rofersped, noi probleme
Vânzarea de vagoane este văzută ca o soluție și pentru recuperarea ajutorului de stat acordat companiei în anul 2013. Termenul-limită pentru rambursarea acestuia a fost 25 august 2021, dar el nu a fost respectat. „După expirarea acestui termen au mai avut loc discuții cu Comisia Europeană, dar termenul nu a fost prelungit. Cei de la Bruxelles probabil că o să ne lase 2-3 ani pentru recuperarea ajutorului de stat, iar în cazul în care vor vedea că acest lucru nu se întâmplă, vor declanșa procedura de infringement, care vine cu amenzi foarte mari, iar societatea va intra în faliment”, spune Iulian Măntescu. Comisia Europeană a anunțat, la începutul anului trecut, că operatorul de transport feroviar CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil, în valoare de 570 de milioane euro din partea României, prin anularea unor datorii istorice. În consecinţă, Comisia a cerut României să recupereze de la companie ajutorul ilegal şi dobânzile aferente. Ștergerea datoriilor era decisă de Guvernul Ponta în 2013, pentru a pregăti compania de privatizare. Numai că privatizarea a fost un eșec, iar Comisia Europeană ne-a trimis nota de plată. În 2016 Bruxelles-ul avertiza Guvernul Cioloș să găsească o soluție la această problemă, dar el nu a făcut nimic, astfel că datoriile companiei au continuat să se acumuleze. În programul de guvernare al Guvernului demis Cîțu figurează salvarea companiei prin reorganizare, dar printr-o scrisoare transmisă Comisiei Europene în cursul lunii mai se propunea desființarea ei, activele sale urmând să fie transferate pe numele unei alte companii, Rofersped. Totuși, preluarea activelor funcționale de către această societate ar putea fi interpretată de Comisia Europeană tot ca un ajutor de stat pentru că ea este un pui al lui CFR Marfă, aceasta deținând 91% din acțiuni.
Darea în plată, pierdută pe traseu
Ministerul Transporturilor a elaborat în vară un proiect Ordonanţă de Urgenţă pentru „darea în plată” (transfer în locul plăţii) a activelor mobile şi imobile la CFR Marfă, dar acesta nu a ajuns încă pe masa Guvernului. Conform acestuia, prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală, la cererea operatorilor economici din sectorul transportului feroviar, creanţele fiscale şi bugetare administrate de instituţii ale administraţiei publice centrale se sting prin trecerea unor active din proprietatea acestora în proprietatea publică a statului şi în administrarea ministerului de resort - Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Stingerea totală sau parţială a creanţelor fiscale şi bugetare se va face la valoarea de piață a activelor, determinată în baza unui raportul de evaluare întocmit de către un evaluator autorizat în condiţiile legii.
2020, încă un an pe pierdere
CFR Marfă se află din primăvara anului trecut în procedură de concordat preventiv, adică de preinsolvență, în care a intrat la cererea proprie. Planul de redresare aprobat atunci de creditori și omologat de instanța de judecată prevedea eficientizarea companiei, astfel încât să genereze profit operațional din cel de-al doilea an al derulării procedurii de concordat, și obținerea de venituri prin valorificarea și darea în plată a unor active, cu scopul capitalizării sale și al achitării creanțelor. Anul 2020 s-a încheiat însă cu o pierdere de 335 de milioane de lei, fiind încă un an pe care compania îl termină pe minus.
Pierderile înregistrate de CFR Marfă (lei)
2011 - 93.452.745
2012 - 405.086.569
2013 - 262.919.371
2014 - 27.160.577
2015 - 159.193.958
2016 - 194.301.455
2017 - 157.323.402
2018 - 158.064.547
2019 - 237.437.579
2020 - 335.084.365
Sursa: Risco
Cifra de afaceri (lei)
2020 |
516.854.044 |
||
2019 |
674.839.324 |
||
2018 |
716.158.843 |
||
2017 |
729.981.313 |
||
2016 |
678.058.216 |
||
2015 |
775.939.261 |
||
2014 |
918.776.831 |
||
2013 |
922.525.080 |
||
2012 |
970.399.645 |
||
2011 |
1.107.684.939 |
Sursa: Risco