Pandemia scoate la lumină partea mai puțin cunoscută a clauzelor abuzive ale polițelor de asigurare de viață. Cei care au murit de COVID-19 sau chiar în urma unor afecțiuni declanșate sau agravate de infecția cu SARS-COV 2 nu mai au dreptul la despăgubire, chiar dacă au avut asigurare de viață. După lungul șir de scandaluri din domeniul bancar, legat de clauzele abuzive din contractele pentru credite, acum încep procesele pentru aceleași clauze din contractele pentru asigurările de viață.
Soția unei persoane decedate din cauza pneumoniei și a insuficienței respiratorii după ce a avut COVID-19 a aflat că nu poate beneficia de polița de asigurare a soțului, pentru că asigurarea a devenit nulă. Foarte puțini români care au asigurări de viață știu că au semnat contracte care anulează plata despăgubirii de către asigurător, în caz de deces survenit în urma infectării cu virusul SARS-COV 2, asigurarea de viaţă devenind nulă. Poliţele de asigurare nu acoperă şi daunele provocate de SARS-COV 2, chiar dacă boala COVID-19 nu este cauza decesului.
Doar în instanță se pot soluționa problemele polițelor
Conform certificatului constatator al decesului, depus la dosar, reiese că numitul bărbat a decedat pe 23 ianuarie 2021, cauza fiind „Pneumonia virală post infecţie SARS-COV 2 și Insuficienţă respiratorie severă”. „Compania de asigurări nu plăteşte suma asigurată, dacă evenimentul asigurat a fost prilejuit de boli declarate oficial de organe competente ca epidemii sau pandemii ori boli infecțioase sau a parazitozelor endemice contractate pe perioada în care asiguratul s-a aflat pe teritoriul unei țări recunoscute oficial drept zonă cu potențial de contaminare”, este răspunsul asigurătorului, la cererea de plată pentru deces, formulată de Sociatatea de Avocatură Cuculis & Asociaţii. „Singura cale de atac este în instanță, pentru clauze abuzive, deoarece nimeni nu le-a explicat acestor oameni că nu vor primi nicio despăgubire în caz de pandemie sau epidemie. De altfel, este prima oară când ne confruntăm cu o astfel de pandemie, iar cei care au făcut polițe de asigurare de viață nu știau la ce trebuie să se aștepte”, a explicat, pentru Jurnalul, avocatul Adrian Cuculis. Dacă situația nu se va soluțioba în instanță în favoarea asiguratului păgubit, femeia care şi-a pierdut soţul în urma infectării cu noul virus va trebui să plătească în continuare ratele la bancă, în condiţiile în care asigurarea de viaţă încheiată pe numele soţului nu acoperă daunele provocate de boli contractate în perioade de epidemii sau pandemii.
Necunoașterea conținutului contractelor e din vina asigurătorului
În România au fost deja zeci de mii de procese pe rolul instanțelor de judecată, pentru clauze abuzive din contractele cu instituțiile bancare sau nonbancare, în ultimii 30 de ani. Principala cauză este necunoașterea cadrului legislativ de către clienții care semnează contracte, fie pentru credite, fie pentru polițe de asigurare. Legislația a fost modificată de mai multe ori, în ultimii ani, astfel încât să protejeze consumatorii, iar faptul că o persoană ajunge într-o situație dificilă din cauză că nu a cunoscut conținutul clauzelor contractuale este considerat ca fiind din vina creditorului sau a asigurătorului care nu a explicat acele clauze. Astfel, cei care vor apela la avocați pentru a acționa în instanță un creditor sau un asigurător ar putea avea câștig de cauză, dacă se va dovedi că au existat în contracte clauze abuzive.
Familiile tuturor celor care au plătit polițe de asigurare de viață și mor în timpul pandemiei ar putea constata că asigurarea este nulă, dacă asigurătorul consideră că moartea a survenit în urma contaminării cu virusul SARS-COV 2.