Ioana Ciocan, General Manager Art Safari: „Ne doream de mult timp să lansăm Art Safari într-un format nou, de câte 4 zile pe săptămână, de joi până duminică, vreme de aprox. 2 luni și jumătate, pentru a permite vizitarea expozițiilor – pentru organizarea cărora se face un mare efort, inclusiv financiar – o perioadă mai lungă. Chiar dacă nu reușim să ținem expozițiile deschise, din rațiuni organizatorice și de cost, pentru 6 luni, atât cât trebuie să dureze o expoziție importantă, ni se pare totuși un pas înainte durata mai lungă a acestei ediții expoziționale. Vom folosi și pentru această ediție spațiul superbului Palat Dacia-România, optim amplasat în centrul Bucureștiului pietonal, pe Lipscani, în baza unui parteneriat de 3 ani cu Muzeul Municipiului București.
Mulțumirile speciale pentru organizarea acestei a 9-a ediții anuale merg în primul rând către Ministerul Culturii, ce a tratat pentru prima dată Art Safari drept proiect cultural de importanță națională, dar și către Ambasada Israelului în România, Ambasada Republicii Germane în România și Ambasada Regatului Spaniol în România, care ne-au sprijinit în organizarea celor 3 expoziții internaționale, precum și Uniunii Arhitecților din România, care susține expoziția Marcel Iancu”.
Arta expusă între 12 mai – 7 august la Art Safari este evaluată la peste 14 milioane de euro. Cele mai valoroase lucrări din întregul Pavilion sunt: „Proclamarea Unirei”, autor Theodor Aman (din colecția Muzeului Național de Istorie al României), evaluată la 350.000 de euro, urmată de „Hora de la Aninoasa”, autor Theodor Aman (colecție privată), evaluată la 310.000 de euro, și lucrarea „Autoportret” semnată de Marcel Iancu, care face parte din colecția permanentă a Muzeului Național de Artă al României – evaluată la peste 300.000 de euro.
5 pavilioane expoziționale cu artă românească și internațională
Pavilionul Muzeal „Theodor Aman. Primul artist român modern”, curatoriat de Elena Olariu, este dedicat primului mare maestru al picturii românești. Peste 100 de lucrări (pictură și artă grafică) împrumutate de la muzee din țară și din colecții private vor fi expuse în această secțiune. Operele lui Aman surprind stilul de viață al elitei sociale și culturale românești din secolul XIX, descriind personalități ale epocii, evenimente mondene, întâmplări istorice sau pur și simplu femei frumoase.
„Theodor Aman, unul dintre primii pictori ai naţiunii române, dar ȋn acelaşi timp profesor şi creator de şcoală, este o parte din tezaurul patrimonial pe care Muzeul Municipiului Bucureşti ȋl relevă marelui public, prin aceastã expoziţie retrospectivă, având sprijinul altor muzee din ţară și colecţii particulare. Muzeul Theodor Aman este una dintre puţinele case-atelier de artist păstrate ȋn Bucureşti, parte a Muzeului Municipiului Bucureşti, şi oferă variate posibilităţi de a explora universul artistului”, declară Adrian Majuru, directorul Muzeului Municipiului București.
Pavilionul Central „Picasso, Dali & Falla – Pălăria cu trei colțuri” va expune arta grafică a lui Pablo Picasso și Salvador Dali, realizată pentru „Pălăria cu trei colțuri”- magnificul spectacol de balet cu care muzica lui Manuel de Falla și-a făcut debutul triumfal pe scena internațională. Picasso și Dali au fost comisionați să creeze decorurile și costumele, iar Picasso a realizat chiar și machiajul dansatorilor.
Baletul „Pălăria cu trei colțuri” a avut premiera în 1919 la Teatrul Alhambra din Londra, iar Picasso a contribuit și la partea de producție și compoziție. După premiera de la Paris din 1920, Picasso a publicat o suită de lucrări intitulate „Pălăria cu trei colțuri”, care vor fi expuse acum la Art Safari. În mod ciudat, puțini artiști au încercat să se măsoare cu Picasso. Cel care iese în evidență este Salvador Dalí, cu designul genial și radical diferit pe care l-a creat câteva decenii mai târziu, în Statele Unite, pentru același spectacol. La fel cum Picasso a creat suita sa de gravuri „Pălăria cu trei colțuri” după premiera de la Londra, Dali a publicat propriile-i opere cu același titlu în 1959.
La 100 de ani de la premiera din Paris, în 2022, spectacolul se mută în centrul istoric al Bucureștiului, într-o viziune nouă, aparținând curatorului Óscar Carrascosa. Expoziția de la Art Safari este realizată în parteneriat cu Ambasada Spaniei și Institutul Cervantes și îmbină desenul, pictura și muzica.
Pavilionul Aniversar „Barbara Klemm. Light and Dark. Photographs from Germany” oferă șansa de a admira o expoziție de fotografie semnată de Barbara Klemm și curatoriată de Matthias Flügge, care marchează 30 de ani de parteneriat germano-român în Europa. Expoziția este organizată în colaborare cu Institut für Auslandsbeziehungen, ICR, Ambasada Republicii Federale Germania la București și Institutul Goethe. Fotografiile cu Germania de Vest și de Est înainte de unificare vor fi punctul central al expoziției, alături de o serie de fotografii realizate în țara noastră în timpul comunismului.
Pavilionul Invitat „Marcel Iancu. Reconstruind artele România - Israel”
oferă o expoziție dedicată unui artist-fenomen al secolului XX. Viața lui Marcel Iancu, care a activat într-o gamă largă de discipline, poate fi împărțită în două capitole: primii 46 de ani în Europa, urmați de 43 de ani în Israel. Expoziția prezentă la Art Safari include lucrări din ambele perioade și este prima prezentare cuprinzătoare a activității sale artistice de pe parcursul a șaptezeci de ani, ce se va desfășura în localitatea sa de naștere.
Marcel Iancu a fost unul dintre personajele care au orientat și definit arta de avangardă din România și din Israel, aducând-o în aceeași linie cu cea occidentală, în mediul căreia artistul s-a format. Iancu a fost o personalitate complexă, un artist cu vocație multiplă: pictor, grafician, arhitect, eseist și a colaborat apropiat cu cele mai revoluționare minți creative din Europa. Deși cunoscut drept autor al primelor „reședințe moderniste” din Bucureștiul interbelic, de remarcat că Marcel Iancu a fost și autorul unor construcții edilitare monumentale, precum spectaculosul complex de loisir al Ștrandului Kiseleff ori sanatoriul montan internațional de la Predeal.
Curatorul expoziției este Raya Zommer-Tal, iar parteneri ai Pavilionului sunt Janco Dada Museum, Ein Hod, Israel, Ambasada Israelului și Uniunea Arhitecților din România.
Pavilionul Contemporan „Roșu, galben și albastru”, al cărui curator este Alexandru Rădvan, oferă o explozie de culoare semnată de Irina Dragomir.
„Fără excepție, imaginile Irinei sunt fragmente mai ample sau mai reduse ale universului propriu. Există în mod constant o dimensiune ludică în pictura pe care o practică, dar sub aparenta lipsă de griji, sub tonul copilăros, se află de multe ori o glumă serioasă. Irinei îi place să se joace cu clișeele, cu lucrurile banale și cu kitschul ieftin. Sunt tentat să văd aici nu atât un procedeu postmodern, cât un semn clar de inteligență și umor, căci cele două merg atât de bine împreună. Mopuri, mături, pești de cristal, costume de latex bine întinse pe corp, degetul care ne atenționează să păstrăm liniștea, secretele șoptite la ureche, personajele cu fața blurată ori acoperită pentru protejarea identității, părul în valuri, consistența caldă a lucrărilor textile…”, ne descifrează expoziția Alexandru Rădvan, curatorul Pavilionului Contemporan.
Program și bilete Art Safari 2022
Art Safari va putea fi vizitat în perioada 12 mai – 7 august 2022, de joi până duminică, în Palatul Dacia-România, din Centrul Vechi al Bucureștiului (str. Lipscani, nr. 18-20). Biletele și abonamentele pot fi achiziționate pe https://tickets.artsafari.ro/e, dar și la fața locului.