Jurnalul.ro Ştiri Externe Boeing-ul lovit de tragedii, comandat și de români

Boeing-ul lovit de tragedii, comandat și de români

de Şerban Mihăilă    |   

Pentru a doua oară în mai puțin de șase luni, vârful de lance al companiei americane „Boeing”, modelul „737 MAX 8”, s-a prăbușit la câteva minute de la decolare și ridică serioase semne de întrebare asupra securității acestui tip de aparat de zbor. Deocamdată, China, Indonezia și Etiopia au suspendat toate zborurile cu acest model de avion, considerând că între cele două tragedii aeriene există similitudini izbitoare.

Un aparat de zbor „Boeing 737 MAX 8” al companiei „Ethiopian Airlines” s-a prăbuşit duminică, la câteva minute după decolarea de la Addis Abeba, accident în care şi-au pierdut viaţa toţi cei 157 de oameni aflaţi la bord. Un avion de acelaşi model, versiunea remotorizată a celei mai bine vândute aeronave de linie din toate timpurile „Boeing 737”, a căzut în mare în Indonezia, în octombrie, anul trecut, tot la câteva minute după decolare și de la aproximativ aceeaşi altitudine  Numărul victimelor a fost atunci de 189. China a devenit, ieri, prima țară ce suspendă toate zborurile cu acest tip de aeronavă, în condițiile în care peste 90 de avioane „Boeing 737 MAX 8” sunt operate în această țară. Administrația Civilă Aviatică din China și-a motivat decizia prin existența unor „similitudini” între cele două accidente și a anunțat că utilizarea acestor aparate va fi reluată numai atunci când autoritățile americane vor furniza garanții în privința securității zborurilor efectuate cu „Boeing 737 MAX 8”. Imediat după anunțul Beijingului, Indonezia a decis, la rândul ei, să consemneze la sol întreaga sa flotă de avioane „Boeing 737 MAX 8”. Inspecţiile la cele 11 aeronave aflate în exploatare vor începe astăzi, iar aparatele de zbor vor rămâne la sol, până când autoritatea de siguranţă aviatică va ridica interdicţia. Zece avioane sunt operate de compania low-cost „Lion Air” şi unul de compania naţională „Garuda”. După accidentul de anul trecut, autorităţile de la Jakarta nu au considerat necesară suspendarea zborurilor. Tot ieri, „Ethiopian Airlines” a decis contramandarea tuturor zborurilor cu „Boeing 737 MAX 8”. În schimb, compania germană de turism TUI AG a declarat, potrivit BBC, că nu renunță la exploatarea celor 15 aeronave pe care le deține, poziție împărtășită și de către liniile aeriene norvegiene, cu 18 avioane în dotare. De asemenea, o serie de linii de zbor nord-americane au precizat că monitorizează ancheta, însă nu vor renunța la „Boeing 737 MAX 8”.

O lovitură pentru „Boeing”

„Boeing 737 MAX 8” a fost dat în exploatare comercială de abia în 2017. Până la sfârșitul lunii ianuarie, „Boeing” furnizase clienților săi 350 de avioane de acest tip, alte 4.661 de unități fiind „în lucru”, scrie Reuters. În momentul de față, două companii aeriene românești, „TAROM” și „Blue Air”, au comandat, la rândul lor, acest tip nou de avion. Programul MAX este vital pentru „Boeing”, reprezentând 64% din producția fabricantului american până în 2032. Următoarele ore se pot dovedi vitale pentru companie, deoarece aceasta va trebui să reasigure călătorii, liniile aeriene și investitorii de fiabilitatea proiectului său.

„La fel ca în cazul «Lion Air», accidentul s-a produs la scurt timp după decolare, iar piloții au transmis că au probleme. E greu de spus că accidentele nu se aseamănă”.

Expert aeronautic citat de AFP

Subiecte în articol: boeing 737 MAX 8
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri