BRAT, asociaţia profesională a industriei de media ce reprezintă peste 75 de editori de presă scrisă şi online din România, care împreună editează peste 350 de site-uri, ziare şi reviste, a transmis Guvernului o propunere care cuprinde măsuri care să limiteze efectele negative ale COVID-19.
Potrivit unui comunicat remis Mediafax, solicitarea a fost transmisă prin semnarea, împreună cu ARCA – Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale, a unui apel comun către Guvern, în care starea presei, indiferent de modul ei de a ajunge la public (online, radio, TV, publicaţii), este adusă în atenţia autorităţilor.
Aceste măsuri cuprind includerea companiilor care editează site-uri, ziare sau reviste pe lista celor ce pot beneficia de exceptări de la plata sau amânări ale plăţilor taxelor şi impozitelor, sprijin de stat, utilizarea site-urilor şi ziarelor în realizarea comunicărilor oficiale ale autorităţilor, includerea activităţilor realizate de editori în sprijinul informării publicului în categoria serviciilor esenţiale.
Mai mult, cei de la BRAT recomandă autorităţilor direcţionarea unui eventual sprijin către acele companii care editează produse media online sau tipărite şi care respectă standardele profesionale ale industriei, făcând eforturi în sensul profesionalizării şi transparentizării activităţii proprii.
Pentru a înlătura orice suspiciune ori forme de abuzuri şi pentru a nu încuraja prin acest demers tocmai finanţarea surselor îndoielnice de informare, care promovează „fake news”, ştiri alarmiste şi neverificate, "BRAT se pune la dispoziţia autorităţilor pentru a crea un set de criterii prin care se pot identifica editorii de bună-credinţă".
Printre aceste criterii se pot număra existenţa unui sediu social valid, a unui administrator identificabil al societăţii, apartenenţa la o organizaţie profesională recunoscută sau aderarea la un cod etic, a unui număr minim de angajaţi cu forme legale, site-uri si publicaţii care respectă standardele globale ale industriei şi reglementările de tip GDPR, precum şi dovezi clare asupra impactului crizei COVID19 în situaţiile financiare ale societăţilor editoare (ex: un impact de minim 25% scădere în venituri faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent).
Editorii de presă scrisă şi online din România vor participa în continuare la procesul de informare a publicului în vederea limitării răspândirii epidemiei de coronavirus şi îşi manifestă disponibilitatea pentru dialog cu autorităţile.
Starea de urgenţă şi măsurile stabilite de autorităţi în vederea stopării epidemiei de COVID19 au un impact negativ major asupra industriei legitime de presă din România, în special în cazul presei scrise şi a mediului online legitim, auditat, care respectă standarde profesionale şi etice.
Printre efectele imediate ale acestor măsuri se înscriu scăderea cu peste 50% a veniturilor din publicitate, cu peste 90% a celor din vânzarea şi distribuţia la chioşcurile de ziare, reducerea drastică a tirajelor publicaţiilor, sistarea apariţiei ediţiilor tipărite. Creatorii de conţinut scris, companiile ce furnizează ştiri online şi cei din presa tipărita, nu au surse de venit care să nu fie afectate semnificativ de criza generată de instituirea stării de urgenţă. Fără sprijinul imediat al autorităţilor, o mare parte dintre companiile care activează în acest domeniu îşi vor înceta activitatea, punând astfel în pericol informarea obiectivă şi corectă a publicului.
"Ştirile, informaţiile corecte şi obiective sunt în această perioadă la fel de importante precum utilităţile de bază. Chiar dacă consumul de ştiri a crescut exponenţial în ultimele zile, producătorii de conţinut de calitate, în special presa scrisă şi site-urile care nu promovează fake news sau titluri înşelătoare, înregistrează venituri mult mai mici din publicitate, multe companii mari sistând complet comunicarea comercială. Cred că nimeni nu îşi doreşte ca populaţia să se informeze doar din reţelele de socializare ori din surse incerte, ce nu practică un jurnalism ghidat de principii etice, ci care doar încearcă să adune trafic cu orice preţ pentru a încasa bani din publicitatea automatizată, promovată de platformele globale. Am încredere că Guvernul va ajuta instituţiile de presă legitime şi va susţine jurnalismul de calitate, având la îndemână mai multe forme: derularea unor campanii de comunicare legitime prin intermediul site-urilor şi publicaţiilor care respectă standardele de calitate, aplicarea de măsuri economice specifice, ajutor de stat, scutiri temporare de la plata unor taxe şi impozite etc”, consideră Dragoş Stanca, preşedinte BRAT.