Ce faci atunci când vrei o mașină puternică și nu vrei să plătești timbre de poluare, taxe de oxigen sau alte biruri preconizate pe emisiile de noxe și dioxid de carbon? Îți iei un hibrid. Și dacă acesta se poate să fie și cu încărcare la priză, atunci ai pe jumătate o mașină electrică, fapt ce te va scuti de multe bătăi de cap mult timp de acum încolo. Așa a apărut și la BMW hibridul plug-in Seria 3 intitulat 330e. Are aproape 300 de cai putere capabili să te poarte până la 100 km/h într-un sprint amețitor de doar 5,9 secunde, într-o limuzină care știe să-ți citească gesturile, să vireze singură sau îți poate găsi cel mai apropiat restaurat care servește sushi. Prețul? Pe măsura răsfățului, duce Seria 3 la aproape 70.000 de de euro.
330e este gândit să îndeplinească dorințele ale aproape oricărui proprietar de automobil, inclusiv al celui de BMW. În primul rând vorbim despre o mașină rapidă. Seria 3 în varianta hibrid atinge suta în doar 5,9 secunde, cu câteva sutimi mai rapid decât ediția precedentă. Asta pentru că 330e dispune de două motoare care separat nu au capacități ieșite din comun, dar constructorul bavarez le-a gândit astfel încât să-și unească eforturile atunci când șoferul cere maximum de putere. Altfel, ele au sarcini diferite în funcție de tipul de trafic pe care-l deservesc. Propulsorul pe benzină este un turbo de doi litri care oferă 184 de cai putere și un cuplu de 300 Nm. Acest motor este folosit pentru drumurile lungi de croazieră, pe autostradă sau atunci când șoferul are nevoie de putere timp îndelungat. Când se află în trafic de oraș, cu circulație bară la bară, ideal este motorul electric, dacă acumulatorul de 12 kwh, amplasat sub scaunele din spate și podeaua portbagajului, este încărcat. Motorul electric este unul sincron integrat în cutia automată de viteze cu opt trepte. El este capabil să asigure o putere de 83 kW sau 113 cai putere și un impresionant cuplu de 265 Nm în plaja de turație 0 – 3.170 rpm. Cu acest motor, 330e poate rula full electric pe o distanță care variază - în funcție și de temperatura ambientală care infuențeză capacitatea acumulatorului - între 59 și 66 km. Viteza maximă în cazul în care se merge în modul electric nu depășește 140 km/h. Apoi există modul hibrid, în care computerul folosește alternativ motorul pe combustie și cel pe benzină în funcție de încărcarea acumulatorului care se face, în mare parte, prin recuperarea energiei cinetice care apare la frânare.
Cât e de sportivă
Pentru că este un BMW, mașina are și un buton dedicat pentru opțiunea Sport. În acest caz, computerul nu doar că stoarce orice strop de putere din benzină, dar folosește și rezerva electrică pentru a atinge acel vârf maxim de 292 de cai putere, cuplul de 420 Nm și sprintul până la 100 km/h în 5,9 secunde. Viteza maximă astfel atinsă de 330e ajunge la 230 km/h. În modul sport, nu doar că se unesc cele două motoare, dar suspensia adaptativă se întărește, la fel și direcția pentru un feedback cât mai bun și o precizie cât mai mare a mișcărilor. Șoferul are la dispoziție și un mod adaptativ care alege modul în care combină cele două motoare, în funcție de stilul de condus al șoferului. Toate butoanele sunt plasate lângă schimbătorul de viteze. Pentru că vorbim despre un plug-in, acumulatorul se poate încărca și separat, de la o priză casnică sau stație de înaltă putere, nu doar prin recuperarea energiei sau prin acționarea de către motorul clasic pe benzină. Producătorul spune că acumulatorul de 12 kWh de înaltă tensiune (354 V) poate fi încărcat la 80% din capacitate, adică pentru aproximativ 48 km electrici, în circa două ore și jumătare de la priza de 230V, 16 A care suportă o putere de 3,7 kW. Important este capitolul consum și emisie de noxe la un hibrid. 330e a ajuns să consume combinat circa 2,1 litri/100 km în ciclu hibrid de oraș, iar noxele echivalente sunt de circa 43 g CO²/km.
Funcții SF
Hibridul din seria 3 este o mașină pregătită pentru următoarea eră a autonomiei. Alex Seremet, Corporate Communication Manager BMW Group Romania, îmi spunea, la scurta prezentare de la predarea mașinii, că sistemul funcționează aproape ca autopilotul de la Tesla. Chiar dacă BMW nu a ajuns încă la performanțele americanilor, pilotul automat oferit de germani este capabil să facă singur o serie de manvere. Cruise controlul se transformă într-un adevărat pilot odată ce este apăsat butonul de pe volan. Nu doar că știe să pornească sau să oprească mașina în funcție de automobilul din față, dar poate lua ușoare viraje ghidându-se nu doar în funcție de marcajele de pe carosabil, ci și după mașinile din trafic. Șoferului îi apar în bord pictograme cu obstacolele din preajmă, fie că sunt automobile, biciclete sau chiar pietoni. O funcție inedită este asigurată prin intermediul unui senzor plasat pe bord, care este în stare să citească faptul că șoferul și-a ridicat privirea și este atent la trafic. Atunci când mașina din față se pune în mișcare, sistemul emite un sunet și nu pornește până când nu se asigură că șoferul privește înainte. Ai senzația că te afli într-un film SF în care automobilul îți citește gândurile. Pentru siguranță, conducătorul auto trebuie să țină mâna pe volan, în caz contrar apărând în bord un martor care solicită acest lucru. Șoferul poate conduce astfel lăsând volanul ușor liber în seama servodirecției dirijate.
Comandă prin gesturi
Sistemul automat este capabil să caute locuri de parcare potrivite pentru mașina de 4,7 metri lungime, să parcheze sau să gareze singur și să asigure o prepoziționare a roților pentru ieșirea cât mai ușoară din parcare. Driving Assistant include protecţie în caz de tamponare şi avertizare la trafic transversal, precum şi sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare prin monitorizarea unghiului mort de la viteze mai mari de 20 km/h. 330e oferă plăcerea liniștii aproape absolute în traficul urban. Izolarea fonică de calitate face ca șoferul să audă la demaraj doar sunetul care doar amintește de modul în care se aude troleul. Liniștea poate fi folosită pentru a profita de sistemul audio hi-fi furnizat de Harman Kardon, care se livreză opțional pentru 922 de euro. Acționarea se face prin gesturi, cu ajutorul unui senzor de pe plafon. Partea interesantă este că șoferul poate aloca anumitor gesturi divese tipuri de funcții legate de acceptarea sau respingerea unui apel, de schimbarea posturilor de radio sau de reglajul volumului. Liniștea oferită de sistemul hibrid este completată de un confort sporit față de versiunile anterioare, grație suspensiei progresive. Stabilitatea a scos în evidență noua suspensie cu amortizoare cu funcţie de ridicare care este inclusă standard la noua Serie 3. Controlul variabil continuu le permite să ajusteze fermitatea amortizorului în mod progresiv, în funcţie de schimbarea cursei arcului. La mişcări reduse, amortizarea uşoară asigură confortul. Pe măsură ce cursa creştere, amortizoarele se rigidizează şi dau un răspuns sportiv al suspensiei. Rezultatul este un drum lin, dar ferm în orice condiții.
Statul dă 20.000 de lei
Schimbări semnificative apar și la interiorul noii Serii 3. În primul rând, au fost schimbate afișajele. BMW Live Cockpit Professional include un panou de instrumente complet digital de 31,24 cm și un Control Display pe planșa de bord. care ajunge la 26,04 cm, aceste afişaje fiind gândite pentru a permite o puternică personalizare. Pe Control Display poate fi proiectată o navigație profesională, care este capabilă să integreze starea traficului în timp real, o funcție similară cu cea oferită de Waze, prin intermediul unei legături permamente la internet. Noul Asistent Personal Inteligent BMW este o personalitate digitală inteligentă integrată în automobile, care poate răspunde la întrebările șoferului atât cu privire la starea mașinii, cât și cu privire la modul în care funcționează diverse module, cum a fi, de exemplu, faza lungă automată. Există trei zone de climatizare, una dintre ele fiind dedicată pasagerilor din spate. Există un program care schimbă ritmul muzical, aromele de interior, fluxul de aer și luminile ambientale pentru a relaxa sau vitaliza șoferul pe parcursul a două minute. Telefonul poate fi încărcat și prin wireless. Există un nou head-up display proiectat holografic pe parbriz, care este mult mai mare decât în varianta anterioară și oferă mai multe funcții. BMW susține că este cel mai avansat head-up display la această oră din industrie. Farurile LED integrale sunt echipare standard, iar opțional se pot achiziționa farurile Laserlight pentru faza lungă adaptivă, cu rază de acţiune care ajunge la 530 de metri. Prețul de bază pleacă de la 48.254 euro, dar statul asigură un ecovoucher de 20.000 de lei.
Dezavantaje
- portbagaj micșorat la 375 de litri, cu 115 litri mai puțin ca la Seria 3
- prețul, cu opționale
- o singură motorizare în varianta hibrid
Avantaje
- consum și emisii de noxe reduse
- funcții autonome
- confortabil și puternic
- 292 cai putere combinați
- 66 km autonomie electrică maximă
- 5,9 secunde sprint până la 100 km/h