Jurnalul.ro Special Consumatorii europeni, vânați de inteligența artificială. Serviciile companiilor aviatice, cele mai reclamate

Consumatorii europeni, vânați de inteligența artificială. Serviciile companiilor aviatice, cele mai reclamate

de Adrian Stoica    |   

Cele 29 de Centre Europene ale Consumatorilor au instrumentat anul trecut peste 124.000 de cereri și au recuperat aproape 9 milioane de euro pentru consumatorii implicați într-o reclamație transfrontalieră. Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) oferă asistență gratuită pentru toate reclamațiile trimise de consumatori împotriva unui comerciant situat într-un alt stat membru al UE, în Islanda sau în Norvegia. De la ultimele alegeri, Uniunea Europeană a stabilit numeroase drepturi care consolidează și protejează consumatorii, dar cu toate acestea, evoluția obiceiurilor de consum, în special din domeniul digital, impune Europei să definească o nouă legislație care să țină cont de evoluția obiceiurilor de consum. 

Mai este puțin până la alegerile europarlamentare și ECC-Net a prezentat recent recomandările sale privind protecția consumatorilor pentru următoarea legislatură a Parlamentului European.

Cumpărături online în siguranță

Pentru o veritabilă piață digitală unică și o protecție sporită a consumatorilor europeni în acest domeniu, ECC-Net propune membrilor Parlamentului European să ia măsuri, în special în ceea ce privește:

• Responsabilizarea platformelor marketplace: prin facilitarea conexiunilor dintre cumpărători și vânzători, care nu sunt întotdeauna ușor de identificat, platformele marketplace permit importul în UE de produse de la vânzători din țări terțe care nu respectă întotdeauna standardele europene de siguranță.

• Securizarea soluțiilor de plată online: Centrele Europene ale Consumatorilor doresc ca furnizorii de servicii de plată să fie obligați să detecteze mai bine fraudele și să faciliteze raportarea acestora de către consumatori. De asemenea, acestea pledează pentru o rambursare mai sistematică a plăților efectuate de consumatori prin intermediul mecanismului de refuz la plata (chargeback) oferit de emitenții de carduri.

• Stabilirea unor reglementări clare care să definească marketingul de tip influencer, să asigure transparența și să îi responsabilizeze pe cei care îl practică. O investigație a Comisiei Europene a dezvăluit recent că doar 20% dintre influenceri își etichetează în mod clar postările comerciale ca fiind reclame. Restul de 80% ar trebui să fie raportați de autorități pentru nerespectarea normelor europene. În prezent, Franța este singura țară din Europa care dispune de o legislație care reglementează influența comercială.

Protejarea consumatorilor împotriva inteligenței artificiale

Inteligența artificială (IA) devine treptat tot mai prezentă în obiceiurile noastre de consum. Aceasta este exploatată din ce în ce mai mult de site-urile de comerț electronic, platformele digitale și rețelele sociale. Algoritmii acestora valorifică datele noastre personale pentru a determina ce produse dorim, cel mai probabil, să achiziționăm. Pentru a atenua riscurile, Uniunea Europeană a adoptat recent o lege privind IA, oferind un cadru juridic inițial pentru Europa.

Pentru a se asigura că IA servește interesele consumatorilor, ECC-Net încearcă să stabilească propriile orientări. De exemplu, rețeaua sugerează că ar trebui informați consumatorii, în mod sistematic, atunci când un algoritm utilizează informațiile lor personale (legate de comportamentul lor de cumpărare, de sănătate sau de finanțe) pentru a le vinde bunuri și servicii. În plus, atunci când o companie își deleagă serviciul de relații cu clienții unui chatbot cu inteligență artificială, consumatorii ar trebui să aibă întotdeauna opțiunea de a contacta în schimb o ființă umană. În cele din urmă, având în vedere progresul tehnologic rapid al IA, măsurile legislative din Europa ar trebui să fie ajustate și refăcute frecvent, pentru a se adapta nevoilor actuale.
 

Îmbunătățirea drepturilor călătorilor

Adaptarea reglementărilor privind transportul și călătoriile se numără printre prioritățile legislative viitoare ale UE. Mai precis, consumatorii au nevoie de o mai bună protecție în cazul insolvenței companiilor aeriene. Reclamațiile gestionate de ECC-Net arată că pasagerii europeni pierd în medie 431 de euro în caz de faliment. Devine astfel urgentă instituirea unui sistem de garantare care să protejeze consumatorii împotriva insolvenței companiilor aeriene. De asemenea, trebuie revizuit regulamentul european din 2004 care definește drepturile pasagerilor aerieni. Aceasta ar implica, în special, clarificarea a ceea ce constituie o „circumstanță extraordinară” și enumerarea evenimentelor specifice care ar putea justifica neacordarea de compensații de către o companie aeriană. ECC-Net susține stabilirea unor limite standard de greutate și dimensiune pentru bagajele de avion, ceea ce ar facilita compararea prețurilor în momentul rezervării. ECC-Net propune, de asemenea, responsabilizarea intermediarilor. 

Multe platforme de rezervare online a biletelor de avion și site-uri de comparare a tarifelor afișează prețuri foarte opace și nu reușesc să ofere asistență consumatorilor sau să ramburseze în timp util biletele anulate, spun reprezentanții ECC-Net.

125.000 de euro, recuperați în România

Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România), care funcționează ca o direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, a recuperat pentru consumatori circa 125.000 de euro în primele trei luni ale anului, cu peste 50% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. În această perioadă, ECC România a instrumentat aproximativ 1.700 de solicitări sosite de la consumatori români și circa 80 de solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda și Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reședință ale consumatorilor.

Transporturile rămân cel mai reclamat domeniu

Analiza reclamațiilor primite de Centrul European al Consumatorilor din România în primul trimestru al anului arată că cele mai multe au vizat transporturile (33% din total). Mai departe, 21% din ele au fost legate de îmbrăcăminte și încălțăminte, 14% de diverse produse și servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal - ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii), 13% de mobilier, echipament pentru gospodărie și întreținere de rutină a gospodăriei (electrocasnice, mobilă) și 8% de domeniile recreației și culturii (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.). Față de anii trecuți, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat, în primul trimestru al anului, o ușoară creștere, menținându-se în vârful clasamentului domeniilor care generează plângeri ale consumatorilor. În același timp, la un nivel semnificativ crescut se situează și numărul solicitărilor care vizează achiziții online, fie că discutăm de îmbrăcăminte și încălțăminte, diverse servicii, obiecte de uz personal sau electrocasnice. O ușoară scădere se remarcă în ceea ce privește achizițiile destinate recreației și culturii, ceea ce  demonstrează o așezare a pieței după dezechilibrul puternic generat în anii pandemiei de COVID-19. 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri