Jurnalul.ro Special CFR SA nu răspunde la tratamentul prescris de medicul veterinar

CFR SA nu răspunde la tratamentul prescris de medicul veterinar

de Adrian Stoica    |   

Conducerea Ministerului Transporturilor a decis să-i prelungească medicului veterinar Bociu Ionel Sabin Emil mandatul de membru în Consiliul de Administrație al companiei care administrează infrastructura feroviară, CFR SA.

Astfel, conform unei hotărâri a Adunării Generale a Acționarilor, medicul veterinar a primit un nou mandat valabil pentru perioada 11 iunie - 10 august 2022, după ce fusese înscăunat la începutul lunii martie în funcția de administrator al CFR SA. Cum a ajuns Bociu Ionel Sabin Emil în această funcție este ușor de explicat, dacă avem în vedere că este originar din județul Timiș, la fel ca și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. În CA-ul companiei se mai regăsește un al timișorean, fostul polițist Ion Damian, ajuns aici tot după ce Sorin Grindeanu a preluat șefia Transporturilor. În timp ce conducerea societății de stat continuă să fie populată cu tot felul de „specialiști”, performanțele ei continuă să lase de dorit. Anul trecut, la fiecare 100 de kilometri parcurși, trenurile au avut în medie o întârziere de 3,48 de minute, din care CFR SA recunoaște că 1,22 de minute i se datorează.

Conform CV-ului, Bociu Ionel Sabin Emil nu a activat niciodată în zona transporturilor feroviare până să fie trimis în boardul companie CFR SA. El este de profesie medic veterinar, iar în perioada 2000-2020 a fost primar al comunei Jebel din județul Timiș. Înainte, timp de 10 ani, el a lucrat în cadrul Direcției Agricole Timiș. Din 2020 este și consilier județean, fiind ales pe listele PSD. Tot potrivit CV-ului său aflăm că stă prost cu competențele digitale, declarându-se „utilizator elementar”, dar în schimb se definește ca fiind un leadership și cu o putere mare de muncă.

S-au eliminat 29 de puncte periculoase, au apărut 13 noi

Potrivit raportului de activitate al administratorului CFR SA pe anul trecut, publicat recent,  numărul punctelor periculoase existente la 31 decembrie 2021 a fost 1.152. Ritmul de eliminare a acestora este extrem de lent. Pe parcursul anului trecut au fost eliminate doar 29 de puncte, dar au apărut 13 puncte noi. Impunerea restricțiilor de viteză, ca singura măsură pentru evitarea accidentelor feroviare, a făcut ca anul trecut trenurile de călători să înregistreze o întârziere totală de la 3.487.509 minute (șase ani și șapte luni), după ce cu un an înainte întârzierile totalizaseră „doar” 2.560.489 de minute. Întârzierile imputabile CFR SA au marcat o creștere de la 908.186 de minute în 2020 la 1.233.478 de minute în 2021 (2 ani și patru luni), pondere cea mai mare fiind generată de restricțiile de viteză, 634.291 de minute, aproape dublă față de cele cauzate de lucrările planificate. Situația arată și mai dezastruos în cazul trenurilor de marfă. Întârzierile lor au înregistrat o creștere de la 27.458.171 de minute în 2020 la 40.768.712 minute în 2021 (77 de ani și șase luni). Întârzierile produse din cauza CFR SA au crescut de la 202.315 minute în 2020 la 295.994 de minute în 2021, și în acest caz ponderea cea mai mare având-o întârzierile provocate de  restricțiile de viteză.

Viteza a crescut cu mai puțin de un km/h

Un alt parametru care indică dezastrul de pe căile ferate românești este viteza de deplasare a trenurilor. În timp ce în Europa Occidentală trenurile bat recorduri de viteză, la noi ele bat recordul de viteză a melcului. Anul trecut, viteza comercială a trenurilor de călători a fost de numai 44,68 km/h după ce în 2020 aceasta fost de 43,9 km/h. Vorbim astfel de o creștere a vitezei de sub un km/h.

Din cele 17.689 de poduri și podețe cu o lungime totală de aproximativ 190,69 km, circa 51% au durata normală de funcționare expirată, iar 27% au durata de viață proiectată expirată. Pe rețeaua CFR, 92% din instalațiile SCB (semnalizare, centralizare, bloc) din stațiile de cale ferată au durata de funcționare normală depășită.

O listă interminabilă de numiri politice

Numirile pe criterii politice și de prietenie cu cine trebuie, ignorându-se cu desăvârșire criteriul competenței profesionale, sunt deja o tradiție la companiile feroviare ale statului român.

 

- În martie 2020 ajungea în CA-ul companiei CFR Marfă constănțeanca Elena Ghindici. Numirea s-a avut loc la numai câteva zile după ce ea devenise consilier al consilierului de stat Virgil Guran, lider marcant al PNL. Potrivit CV-ului, Elena Ghindici era policalificată: patroană a unui magazin de carne, director al unei uniuni a cooperativelor agricole de producție, angajată la Transelectrica și membru în consiliul de administrație al unui producător de componente de muniție.

- În februarie 2022, Monica Hunyadi, proprietara unui salon de înfrumusețare, ajungea în CA-ul companiei de stat Electrificare CFR SA. Monica Hunyadi are un master în comunicare și experiență de doi ani în pozițiile de colaborator extern și consultant la Camera Deputaților. A fost numită membru provizoriu, cu mandat de 4 luni, al Consiliului de Administrație al companiei de stat Electrificare CFR SA, divizia energetică a gigantului feroviar CFR.

- Tot la Electrificare CFR SA ajungea și Petre Ungureanu, fost lucrător al Serviciului Român de Informații (SRI), în perioada 1998-2017. El era numit în februaria anul acesta membru în CA. Din CV-ul său mai aflăm că a absolvit Grupul Școlar Agricol Corabia în 1993, cu specializarea mecanic agricol. De-a lungul timpului el a mai obținut un certificat de absolvire a unui curs de pregătire în sisteme XIS 5335S în SUA, la Astrophysics Inc., diploma de inginer-diplomat după cursurile Facultății de Management și Inginerie Economică în Agricultură din București și diplomă de licență de la Facultatea de Fizică a Universității Hyperion.  

- La începutul acestui an ajungea în Consiliul de Administrație al societății CFR Călători Doru Iamandi, fost patron al unui club din Complexul studențesc al Politehnicii București - Regie, conducător al Casei de Cultură a Studenților, consilier PSD la Sectorul 1 al Capitalei etc. Oricum, CV-ul său nu indică nicio legătură cu zona în care activează societatea unde a fost plasat în CA.

- În timpul mandatului de ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă îl numea în CA la CFR Călători pe Ionuț Vasile, deși nu avea nici în clin nici în mânecă cu această zonă. Era, în schimb, un specialist în logistică în industria țigaretelor, dar ceea ce a contat cu adevărat la numirea sa a fost calitatea de membru al USR.

 

Subiecte în articol: cfr sa
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri