Jurnalul.ro Cultură Film CINEVARA#6: Corp socialism la Rezidența9

CINEVARA#6: Corp socialism la Rezidența9

de Magdalena Popa Buluc    |   

În fiecare joi, între 25 iulie și 03 octombrie, vă așteptăm din nou la Rezidența9 (I.L.Caragiale 32) pentru o experiență de cinema unică: programul de filme rare în aer liber CINEVARA se întoarce pentru a 6-a ediție. Tema ediției, Corp socialism, este curatoriată de Ana Szel, Liri Chapelan și Ștefan Ristea și explorează corpul uman, așa cum apare în cinematografia din perioada socialistă în Europa Centrală și de Est.

Program CINEVARA#6

25.07, ora 21:00  - ECSTASY (Gustav Machatý, Cehoslovacia, 1933)
1.08, ora 21:00 - WALKOVER (Jerzy Skolimowski, Polonia, 1965)
8.08, ora 21:00  - LOVE AFFAIR, OR THE CASE OF THE MISSING SWITCHBOARD OPERATOR (Dušan Makavejev, Iugoslavia, 1967)
22.08, ora 20:30 - KILLING THE DEVIL (Ester Krumbachová, Cehoslovacia, 1970)
29.08, ora 20:30 - THE NAKED MAN IN THE STADIUM / OMUL GOL DE PE STADION (Konrad Wolf, Germania de Est, 1974)
5.09, ora 20:00 - I OFTEN THINK OF HAWAII / DESEORI MĂ GÂNDESC LA HAWAI (Elfi Mikesch, Germania de Vest, 1978)
12.09, ora 20:00 - GETTING TO KNOW THE BIG WIDE WORLD (Kira Muratova, URSS/Ucraina, 1980)
19.09, ora 20:00 - BUBBLE BATH (György Kovásznai, Ungaria, 1980)
26.09, ora 20:00 - SOLO SUNNY (Konrad Wolf, Wolfgang Kohlhaase, Germania de Est, 1980)
3.10 , ora 20:00 - TITO AMONG THE SERBS FOR THE SECOND TIME (Zelmir Zilnik, Iugoslavia, 1993)

 

Despre tema ediției: Corp socialism

 

Eroii și eroinele excentrice din filmele care compun acest program întrupează, contrariază și contrazic reprezentările convenționale care, în imaginația publicului larg de ambele părți ale fostei scindări ideologice dintre Est și Vest, au asociat corpul socialist fie cu un corp dominat și supravegheat, fie, pentru a adopta o comparație de natură industrială, cu un material docil care așteaptă să fie scurs în matrița „omului de tip nou”. Între soliditatea recalcitrantă și adaptabilitatea perfectă, cele două extreme iconice ale corpului socialist, există de fapt o plajă foarte întinsă de ipostaze fizice, cu corolarul lor de atitudini intelectuale și spirituale, care nu urmăresc nici concretizarea unei doctrine, dar nici realizarea de gesturi contestatare ostentative. Corpuri mai mult sau mai puțin tinere, mai mult sau mai puțin adaptate etosului socialist, încordate, muncind, trândăvind, absorbind substanțe și experiențe, microexpresii surprinse în rutinele vieții de zi cu zi, siluete desenate, fantasme imaginate sau figuri iconice întrupate  - toate alcătuiesc o ars exotica a perioadei socialismului est-european.

 

Experiența de cinema CINEVARA

 

CINEVARA propune un tip de experiență de cinema, care amintește de proiecțiile în aer liber din grădinile bucureștene și de experiența de cinema socialistă, în care filmele de lungmetraj erau precedate de scurtmetraje de actualități, de filme utilitare, de popularizare a științei sau documentare. Curatorii ediției au făcut o selecție de scurtmetraje de protecția muncii, de educație sanitară, reportaje sportive și reclame la produse casnice sau de igienă care vor fi proiectate înaintea fiecărui film din program, într-o relație directă, uneori complementară, alteori chiar contradictorie între subiectele materialelor introductive și tematica filmului.

Detalii

Fiecare proiecție dispune de un număr de 42 de locuri.
 

Din respect pentru vecini și pentru o experiență intimă de cinema, filmele CINEVARA#6 se vor vedea în format silent cinema (cu căști puse la dispoziție de organizatori).
 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Biografii curatori

Ana Szel, cineastă, curatoare, asistent universitar la UNATC, scrie un doctorat pe tema filmului utilitar în România socialistă. Lucrează cu arhivele din 2016, când a coordonat procesul de recuperare a arhivei de documente a Studioului „Alexandru Sahia” și e interesată de practici cinematografice marginale, de arheologia mediilor și de cinema ca teren de cercetare interdisciplinar.

Liri Chapelan este cercetătoare, arhivistă și asistentă universitară. A absolvit secțiile regie de film și filmologie la UNATC și se pregătește în prezent să-și publice teza de doctorat pe subiectul refuncționalizărilor contemporane ale tehnologiilor și formelor cinematografice obsolete. Este interesată printre altele de producția și consumul de obiecte audiovizuale ca fenomene sociopolitice, de subreprezentarea animației în studiile de film și de eforturile de prezervare și restaurare ale patrimoniului cinematografic, mai ales în țările non-occidentale. 

Ștefan Ristea este redactor la revista de cultură cinematografică FILM MENU, traducător și absolvent al secției Scenaristică / Filmologie din cadrul UNATC.

Subiecte în articol: Rezidența9 CINEVARA#6
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri