Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Clienţii băncilor sunt invitaţi să acorde atenţie sporită mesajelor antifraudă

Clienţii băncilor sunt invitaţi să acorde atenţie sporită mesajelor antifraudă

de Redacția Jurnalul    |   

Băncile din România au implementat măsuri tehnice şi desfăşoară campanii ample, consistente şi susţinute pentru reducerea riscului de fraudă în mediul online cu care se pot confrunta clienţii lor, preocuparea fiind creşterea competenţelor utilizatorilor pentru prevenirea acestora, potrivit platformei dreptullabanking.ro.

Astfel, Asociaţia Română a Băncilor dezvoltă, în numele băncilor, proiectul naţional Siguranţaonline, împreună cu Poliţia Română şi Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică, prin intermediul căruia mesajele au fost distribuite către peste 10 milioane de utilizatori.

"Cetăţenii se pot informa inclusiv pe www.sigurantaonline.ro despre principalele riscuri şi ameninţări cu care se pot confrunta în interacţiunea cu canalele online, printre care phishing, propunerile false de investiţii care includ şi clipuri alterate cu tehnologia deepfake, spoofing etc.", potrivit platformei dreptullabanking.ro, o campanie a băncilor din România.

Totodată, clienţii băncilor sunt invitaţi să acorde atenţie sporită mesajelor informative antifraudă provenite de la instituţiile de credit prin Internet/Mobile banking, website, newsletter, social media, podcast şi prin intermediul campaniilor şi conferinţelor desfăşurate pentru a creşte nivelul de siguranţă online.

"Instituţiile de credit transmit utilizatorilor mesaje în aplicaţiile de Internet/Mobile banking pentru revizuirea şi actualizarea periodică a setărilor de securitate şi sunt postate bannere antifraudă în aceste aplicaţii. Băncile diseminează newslettere dedicate siguranţei online, care prezintă cele mai frecvente practici de tip scam, cu exemple concrete şi care subliniază importanţa parolelor puternice, autentificării în doi paşi şi a altor practici de securitate.", se mai precizează în comunicat.

În campaniile antifraudă care se desfăşoară în mass-media şi social media sunt oferite informaţii ample despre aplicaţiile pe care să nu le instaleze pe telefon şi în ce context reprezintă un pericol pentru siguranţa datelor bancare, despre propunerile false de investiţii, tentativele de fraudă legate de investiţii în criptomonede sau prin apeluri false.

Conform sursei citate, pentru siguranţa lor, utilizatorii sunt rugaţi să nu furnizeze datele de pe cardul bancar în nicio situaţie: nume, număr, data de expirare, codul de securitate de pe spatele cardului format din trei cifre.

"Aceste date se folosesc doar de către utilizator pentru plata online pe site-uri securizate şi nu atunci când este conectat la o reţea Wi-Fi publică, ci trebuie să fie securizată", precizează reprezentanţii băncilor.

În comunicat se menţionează că băncile "nu vor cere niciodată informaţii privind parolele de acces la contul bancar şi nici datele de pe cardurile bancare".

În situaţia în care datele le-au fost solicitate telefonic de către orice persoană, recomandarea pentru clienţi este să încheie apelul imediat.

De asemenea, clienţii nu trebuie să furnizeze niciodată datele personale de utilizare a contului bancar (username şi parola de acces la contul bancar) altor persoane.

Totodată, clienţii pot furniza IBAN-ul, însă nu datele de pe card, dacă trebuie să primească bani.

Clienţii nu trebuie să introducă codul PIN de la cardul bancar pe site-uri de internet şi, de asemenea, nu trebuie îl divulge.

Conform sursei citate, clienţii băncilor nu trebuie să creadă promisiunile nerealiste legate de investiţii şi să păstreze un simţ critic.

"Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat, este posibil să fie o fraudă. Să fie sceptici faţă de promisiunile de câştiguri imense şi rapide, dar şi faţă de anunţuri care se prezintă ca oferte pe termen limitat. Investiţiile financiare presupun riscuri şi nu sunt garantate. Să nu instaleze aplicaţii, la solicitarea unor persoane pe motiv că sunt aplicaţii de investiţii, prin care pot fi vulnerabilizaţi în faţa tentativelor de fraudă. Să contacteze imediat banca şi să notifice autorităţile dacă au fost victima fraudelor.", se mai precizează în comunicat.

AGERPRES

Subiecte în articol: clienti bănci mesaje antifrauda
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri