Companiile aeriene low-cost din Europa pun presiuni pentru reducerea tazelor de aeroport în schimbul reluării zborurilor, întrucât restricțiile impuse din cauza pandemiei de coronavirus au intensificat competiţia cu transportatorii aerieni tradiţionali, transmite Reuters.
Wizz Air, Ryanair şi easyJet au solicitat reducerea pe termen lung sau chiar scutirea de la plata taxelor percepute de aeroporturi, avertizând că cele care vor oferi cele mai mici taxe vor beneficia de mai mult trafic.
Wizz Air este cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa Centrală şi de Est și a trimis, luna trecută, o solicitare de oferte de preț pentru un acord pe trei ani către aeroporturi, precizând că este gata să îşi restructureze afacerile. Compania vrea o singură taxă care să le înlocuiască pe cele percepute în prezent pentru decolare, aterizare, parcarea avioanelor şi securitate.
În ultimele două decenii, zborurile low-cost au crescut semnificativ în Europa, întrucât transportatorii s-au concentrat pe aeroporturile secundare, multe dintre ele deţinute de autorităţile locale. Criticii au acuzat însă operatorii low-cost că beneficiază de subvenţii, de la taxe pe aeroport mai mici şi până la publicitate pentru turism.
Puterea pe care o au companiile aeriene low-cost asupra aeroporturilor pe care operează este unul din principalele lor avantaje în raport cu transportatorii aerieni tradiţionali, alături de o mai mare flexibilitate în privința reducerii costurilor şi a restructurării personalului.
Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa după numărul de pasageri, a anunțat că va da prioritate aeroporturilor care vor accepta măsuri de reducere a raportului încărcare/costuri și a solicitat o scutire completă de la plata taxelor de aeroport până în luna octombrie şi reduceri semnificative care să se prelungească pentru încă un an.
Compania aeriană britanică EasyJet a invitat aeroporturile să vină cu oferte.
Rreprezentanţii aeroporturilor avertizează însă că puterea lor de negociere este mult mai redusă, în condiţiile în care acestea au fost goale din cauza pandemiei și au o flexibilitate financiară mai mică în raport cu companiile aeriene. Olivier Jankovec, preşedintele ACI Europe, a spus că scrisori precum cele trimise de Ryanair "arată dominaţia incredibilă pe care o pot exercita astăzi asupra aeroporturilor ca urmare a crizei".