Jurnalul.ro Ştiri Politică Condamnat la subdezvoltare, orașul Calafat moare cu decorația pe piept

Condamnat la subdezvoltare, orașul Calafat moare cu decorația pe piept

de Adrian Stoica    |   

În ultimii 20 de ani, populația orașului Calafat s-a redus cu aproape 20%, înregistrând una dintre cele mai mari rate de depopulare la nivelul așezărilor urbane. Din cele opt fabrici care funcționau aici înainte de 1989, astăzi nu mai există niciuna. Sistemul de termoficare al orașului a murit de mult, iar locatarii blocurilor au inventat încălzirea cu lemne. În timp ce portul încă așteaptă investițiile promise de Guvern, nici oamenii de afaceri nu se înghesuie în orașul de pe malul Dunării. În aceste condiții, este ușor de înțeles de ce tinerii aleg să evadeze din acest oraș-fantomă scufundat în sărăcie. În ciuda dezastrului omniprezent în oraș, parlamentarii vor să arate că nu au uitat de Calafat și, din grijă pentru el, vor să-l declare „Oraș al Independenței”, pornind de la faptul că de aici s-a tras prima salvă de tun în Războiul de Independență de la 1877. Un demers care seamănă însă mai degrabă cu o înaintare în grad post-mortem.

 

La începutul lunii mai Senatul adopta proiectul de lege privind declararea municipiului Calafat „Oraș al Independenței”. Inedita inițiativă aparține deputatului PNL Nicolae Giugea care, de loc din Dolj, cunoaște foarte bine situația economică a acestui județ. Mai mult, de-a lungul anilor, Nicolae Giugea a lucrat în diverse structurii guveramentale, a fost secretar de stat în Ministerul Agriculturii, iar la un moment dat a deținut și funcția de prefect al județului Dolj (martie 2011 – mai 2012). 

 

 

„Acest demers reprezintă o recunoaștere morală pentru toți locuitorii municipiului Calafat, care consideră, pe bună dreptate, că municipiul lor merită această titulatură, așa cum Alba Iulia a fost și va rămâne «Orașul Unirii»”.

 

din expunerea de motive a proiectului

 

Un proiect făcut să fie

Proiectul a fost inițiat la solicitarea locuitorilor orașului, se arată în expunerea de motive. Surprinzător însă cum de aceștia nu i-au solicitat parlamentarului PNL să facă ceva pentru a le îmbunătății viața, de a-i aduce în secolul XXI. Proiectul deputatului Giugea este unul laconic, dintr-un singur articol. Se declară municipiul Calafat „Oraș al Independenței” și atât. Acest aspect a fost sesizat și de unii membri ai Consiliului Economic și Social care au votat pentru avizarea negativă a proiectului, subliniind că textul inițiativei este foarte sumar și nu detaliază în niciun fel ce implică această titulatură pentru oraș și locuitorii lui. În aceste condiții, ei arătat în avizul lor negativ că proiectul este lipsit de obiect pentru că nu reglementează un regim juridic în raport cu scopul declarat.

 

Dacă nu-i cere bani, e OK

Și Guvernul Cîțu a decis să sprijine adoptarea acestei inițiative legislative fără rezerve, mai ales că este un proiect gol de conținut, care nu implică din partea Executivului nicio obligație. Ceea ce este însă cel mai important pentru premierul „n-am”, este că proiectul nu cere niciun ban de la buget.

 

244 de orașe s-au făcut mai mici

Din 320 de orașe ale României, în 244 s-a înregistrat un recul al populației în ultimii 20 de ani, iar în 10 orașe creșterea numărului de locuitori a fost sub 1%, potrivit datelor INS. Statistica arată că doar în 66 de cazuri am asistat la o creștere mai puternică. Cele mai mari depopulări s-au înregistrat în orașele Solca (jud. Suceava), care a înregistrat o scădere cu 44%, Milisăuți (jud. Suceava), cu 36% și Ciacova (jud. Timiș), cu o scădere de 30%. Printre explicațiile care justifică actuala stare de fapt se numără lipsa investițiilor economice și a celor publice în locuințe, serviciile comunitare (sănătate, educaţie,  asistență socială)  deficitare. De asemenea, la majoritate a orașelor mici și foarte mici trecerea de la rural la urban s-a făcut fără modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de dotări și servicii, iar după 1990 investițiile în aceste zone au lipsit sau au fost foarte mici.

 

Deputatul Giugea vrea parcări pentru biciclete 

Deputatul PNL Nicolae Giugea, care este și membru al Asociației „Dau pedală” se numără printre inițiatorii unei alte legi năstrușnice care bagă în corzi primăriile și compania CFR Infrastructură. Deși suntem în țara fără piste de biciclete, Nicolae Giugea, alături de alți colegi, au decis că a venit momentul ca în România să fie reglementată parcarea. Este vorba despre Legea 250/2020, care obligă administratorii clădirilor publice sau de utilitate publică, ai piețelor, târgurilor, gărilor și autogărilor să le doteze cu rasteluri care să permită parcarea simultană a minimum 10 biciclete. Nerespectarea acestei obligații se sancționează cu amenzi cuprinse între 2.000 de lei și 4.000 de lei. Vorbim însă despre o lege pe care nu o respectă deocamdată nimeni. 

 

Anul Marii Uniri aduce două nominalizări

La sfârșitul lunii decembrie a anului 2018, preşedintele Klaus Iohannis promulga legea prin care municipiul Iaşi era declarat „Capitală istorică” a României şi municipiului Alba Iulia, „Capitală a Marii Uniri”. Inițiat, proiectul făcut de 17 deputați PSD, se referea doar la Iași, dar ulterior, un amendament depus de deputatul liberal Florin Roman, a adăugat și orașul Alba Iulia. Iniţitiva legislativă a fost adoptată cu 238 de voturi pentru, niciunul împotrivă şi şapte abţineri.

Subiecte în articol: calafat
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri