Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ

Crizele surpriză în pandemie: BICICLETE și HÂRTIE IGIENICĂ

de Dan Constantin    |   

Comenzile curg, fabricile nu pot livra produsele din cauza lipsei unor componente. Aceasta este una din „piesele” relansării economieie mondiale care trebuie să pună în mișcare roțile lanțurilor de aprovizionare pentru funcționarea lor în același timp și în același sens. Criza de semiconductori a dereglat industria auto la nivel global, cauza fiind indirect legată de dinamica pandemiei. COVID-19 a provocat însă direct tensiuni pe piață prin schimbări rapide ale obiceiurilor de consum. Apar greutăți surpriză în satisfacerea cererii de biciclete, în asigurarea lemnului pentru construcții, dar și pentru miliardele de cutii în care se transportă bunurile de consum. Dacă adăugăm banalul plic de ketchup și hârtia igienică, vedem paleta largă a produselor aflate sub spectrul penuriei.

 

Străzile sunt invadate de biciclete, trotinete, roleri. Tabloul mobilității are un mare câștigător în perioada pandemiei - deplasarea cu mijloacele individuale nepoluante și ieftine, cu liberă circulație pe coronapiste dedicate. Piața bicicletelor este în creștere spectaculoasă peste tot în lume. Pentru 2021 prognozele indică o creștere de circa 40 la sută. În patria „Marii bucle”, cum este numit Turul Franței – cea mai urmărită competiție ciclistă a lumii – cifra de afaceri a sectorului velo a ajuns la 3 miliarde de euro în 2020, cu o creștere anuală de 25 de procente. Ritmul debordant al sectorului este limitat de nivelul de producție lent al unor componente. Shimano, compania japoneză care are monopolul schimbătoarelor de viteză și al altor componente de bază pentru transmisii, constată cererea crescută de piese pentru biciclete, dar nu face investiții pentru creșterea producției pentru a nu se trezi mâine cu o supracapacitate costisitoare. De aceea, fabricile de montaj de biciclete așteaptă chiar și 12 săptămâni onorarea comenzilor la unele piese.

 

Munca de acasă dă piața electronicelor peste cap

Laptopurile, smartphone-urile, tabletele, consolele de jocuri au date de livrare tot mai îndelungate. Întârzierile de câteva luni în fabricația de iPad și MacBook, anunțate la sfârșitul săptămânii trecute pe piața internațională, urmează ritmului lent de livrări la iPhone 12. Cauza este criza generală de cipuri care a bulversat și industria auto. Compania taiwaneză TSMC, principalul producător mondial de plăci de siliciu, elementul esențial pentru semiconductori, nu poate face față cererilor. La aceasta se adaugă și incendiul produs la sfârșitul lunii martie la fabrica din Japonia a grupului Renesas Electronics, al treilea producător mondial de cipuri pentru industria auto. Fabrica de lângă Tokio va intra în normal abia la începutul lunii mai. Piața semiconductorilor este apreciată la 410 miliarde de euro, fabricația fiind localizată în proporție de 80 la sută în Asia. Partea leului din contracte și-o asigură China, care reglează interesele sale strategice și pe această cale. Agravarea crizei din industrie se produce și pe fondul transformării radicale a obiceiurilor după debutul crizei sanitare. Generalizarea telemuncii, a teleșcolii antrenează o cerere explozivă de PC, dar și de produse de uz casnic.

 

Taxa lui Trump lovește piața lemnului

Pe șantierele din Europa se înregistrează o situație complicată în menținerea ritmului de construcții din cauza lipsei lemnului. Utilizat pentru structuri și șarpante, produs îndestulător până acum câteva luni, brusc, el devine greu de aprovizionat. Suprataxa aplicată de administrația Trump la lemnul importat în Statele Unite din Canada a bulversat piața. Echilibrarea pieței SUA la prețuri nesuprataxate se face cu lemn importat din Europa. Consecința imediată: o creștere rapidă a prețurilor, constructorii europeni fiind obligați să plătească prețuri chiar și de trei ori mai mari pentru lemnul de construcții, pentru a asigura termenele contractuale angajate și a evita penalizările. De asemenea cutiile din lemn pentru transport sunt și ele greu de produs din cauza lipsei lemnului! Creșteri de prețuri de până la 50 la sută în ultimele luni s-au înregistrat și la alte materiale necesare construcțiilor – tablă zincată, oțel, polistiren, produse din pvc.

 

Lipsa vapoarelor amenință hârtia igienică

Pasta de celuloză, asigurată cu mare pondere din Brazilia, începe și ea să lipsească producătorilor de cartoane și produse de igienă din Europa. Cauza penuriei previzibile de hârtiei de toaletă este explicată de lipsa de capacitate de transport a pastei de celuloză, care traversa Atlanticul cu nave cargo de mărfuri generale. O transformare a transporturilor maritime care acoperă lipsa de portcontainere cu nave cargo generale – așa-numite break bulk – a lăsat materia primă pentru industria de hârtie în așteptare de nave disponibile. La căpătul lanțului, industria de papetărie nu are disponibilă pasta de celuloză. Desele restricții de circulație impuse în majoritatea țărilor europene, măresc și consumul de hârtie igienică la domiciliu.

 

Pasta de roșii, la mare preț

Furnicarul de cărăuși face parte din peisajul intrat în normalul marilor orașe. „Baletul” bicicliștilor cu rucsace voluminoase arată explozia livrărilor de mâncare la domiciliu după declanșarea pandemiei. Grupul Kraft Heinz, cel mai mare producător de ketchup, a constatat o cerere excepțională la pachetele de sosuri care însoțesc meniurile livrate la domiciliu. Producătorul american a sesizat rapid cererea și a mărit capacitatea de ambalaje de mici dimensiuni, în detrimentul celor clasicelor, în butelii de plastic. Heinz anunță că va atinge o producție de 12 miliarde de plicuri cu ketchup, cu 25% mai mult față de 2020. Riscul de a se produce o penurie și la acest produs, să mâncăm adică pizza adusă la domiciliu fără sosul de roșii, pare puțin probabil. Prețul însă a crescut cu 13%.

 

ȘAPTE ZILE DE ȘOMAJ TEHNIC ÎN APRILIE, LA DACIA

Criza de semiconductori a produs o perturbare gravă a fluxurilor de montaj în industria auto. La uzinele Dacia din Mioveni, în zilele de 1, 2, 16, 26, 27, 28 și 29 aprilie, este oprită producția. Liderul sindical Ion Iordache precizează că șomajul tehnic este impus de lipsa componentelor pentru calculatorul de bord. La nivelul grupului Renault este posibilă o reducere a fabricației de 100.000 de automobile în acest an. În toate uzinele din Europa ale grupului se anunță pauze forțate de producție, de cel puțin o zi pe săptămână. Sunt afectate livrările la modelele Master, Trafic, Dacia Sandero, Clio, cu așteptări de la 3 la 5 luni.

 

CASA ALBĂ ȘI UNIUNEA EUROPEANĂ REACȚIONEAZĂ

În 24 februarie 2021, președintele american Joe Biden a semnat un ordin executiv privind lanțurile de aprovizionare critice. În actul semnt la Casa Albă se alocă în regim de urgență 37 de miliarde de dolari pe termen scurt pentru a asigura capacități de producție pentru semiconductori. Biden a precizat că sunt vizate patru produse vitale în pachetul de măsuri de urgență – semiconductori, pământuri rare, produse farmaceutice și baterii pentru vehicule electrice. În 19 martie 2021, secretarul pentru comerț Gina Raimondi se întâlnește cu Asociația industriei de semiconductori pentru a pregăti întâlnirea de la Casa Albă a președintelui Biden cu șefii a 19 companii din acest domeniu devenit critic pentru întreaga economie americană. La Bruxelles, comisarul european pentru piața internă Thierry Breton declară în 9 martie, declanșarea unui program care vizează ca UE să dubleze până în 2030, la 20%, cota sa în producția mondială de semiconductori.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri