Jurnalul.ro Auto Cu ce impresionează Salonul Auto elvețian

Cu ce impresionează Salonul Auto elvețian

de Cătălin F. Vărzaru    |   

Salonul Auto de la Geneva își deschide astăzi porțile pentru public. Cei 180 de expozanți prezintă 900 de modele, din care 110 automobile în premieră mondială sau europeană. Cei peste 10.000 de ziariști acreditați au participat la circa 70 de conferințe de presă. Pentru cea de a 88-a ediție a singurului salon european auto anual, organizatorii așteaptă la standuri 700.000 de vizitatori. Salonul este dominat de concepte care promit o autonomie extinsă a automobilelor și care schimbă practic ideea de autoturism de la mijloc de locomoție la realitate augumentă de mașină.

Un salon auto reprezină un câmp de luptă pentru industria auto. Marile concerne profită de moment pentru a-și populariza vedetele pe care pun pariu în creșterea profitului. Producătorii independenți vor să uimească prin inovații pe care speră să le vândă la un preț bun. Chinezii spionează și măsoară fiecare piesă cu gândul la reproducerea ei în variantă ieftină. Mai toată lumea bună vine cu tehnologii nepoluante, iar mașina electrică stă în frunte. Giganții industriei au la standuri viitoare mașini autonome. Cum se întâmplă în mod tradițional, înainte de deschiderea salonului, cei 60 de jurnaliști din 23 de țări care alcătuiesc juriul de la Car of the Year au ales automobilul lui 2018 în Europa.

Cum s-a ales mașina anului

Marele câștigător a fost un Volvo, primul din istoria mărcii care cucerește acest titlu. SUV-ul compact XC40 a reușit să adune 325 de puncte, la mare distanță de următorul clasat, Seat Ibiza, care a strâns 242 de puncte. Podiumul a mai fost ocupat de BMW Seria 5 cu 226 de puncte. Kia Stinger a fost la un pas de BMW, cu 204 puncte. Micul Citroen C3 Aircross a reușit să ia fața unor mașini scumpe și cu pretenții cum este nava-amiral a lui Audi, A8, dar și mult lăudatul Alfa Romeo Stelvio. Cele șapte au fost finalistele dintr-un lot de 37 de mărci care au reușit să treacă testele de o săptămână de la Tannis, acolo unde în competiție au intrat 69 de mașini. Pentru a fi eligibile, autoturismele trebuie să fie lansate cu 12 luni înainte de concurs, să fie pe piață în cel puțin cinci țări europene și să fie vorba de o mașină nouă, nu de un facelift. Spre deosebire de alte titluri similare, în cazul COTY european nu se ține cont de clasă, preț, lux sau sportivitate. La acordarea celor 25 de puncte pe care le are fiecare dintre jurați se ține cont de mai mulți factori – siguranță, consum, performanțe, poluarea mediului, design, preț, confort, sportivitate. Se pot acorda maximum zece puncte, iar decizia trebuie motivată. Înainte de votul final, ziariștii au mai supus cele șapte finaliste unor teste pe circuit. Anul trecut, premiul a revenit lui Peugeot 3008. Faptul că pentru 2018 s-a ales un SUV de mici dimensiuni este o recunoaște a trendului actual în piață.

Atuurile lui XC40

”Câştigarea acestui premiu pentru noul nostru XC40 a venit la momentul potrivit. Pentru prima oară, Volvo are trei modele SUV disponibile la nivel global. XC40 va juca un rol important în creşterile viitoare, oferindu-ne acces pe segmentul de SUV-uri mici, un segment nou şi în creştere rapidă”, a declarat Hakan Samuelsson, șeful Volvo Cars, la aflarea rezultatului. XC40 este primul model Volvo Cars construit pe arhitectura modulară compactă. Acesta va fi coloana vertebrală a tuturor maşinilor din seria 40, inclusiv cele electrice. Platforma a fost dezvoltată împreună cu chinezii de la Geely, compania-mamă. Printre rivalii lui XC40 se numără Jaguar E-Pace, Mercedes GLA, Audi Q3, BMW X1 sau Range Rover Evoque. Spre deosebire de frații mai mari XC90 sau XC 60, platforma CMA îi oferă lui XC40 mai mult spațiu interior raportat la gabarit. Totuși, avem de-a face cu niște suspensii mai ieftine. La nivel de motorizare există două dieseluri, de 150 și 190 de cai-putere, care pot fi comandate în combinație cu o cutie manuală în șase trepte sau una automată în opt trepte, ambele variante cu tracțiune integrală sau doar 4x2. În privința propulsoarelor pe benzină, există trei opțiuni, una de 156 de cai, doar cu tracțiune față și cutie manuală, una de 190 de cai, cutie automată cu sau fără 4x4, și una de 247 de cai, care este automată și cu tracțiune integrală. Această echipare de top permite un sprint până la 100 de km/h în doar 6,5 secunde, chiar dacă mașina are 1,7 tone. Lungimea este de 4,4 metri, iar ampatamentul de 2,7 metri. Printre facilitățile de la bord se numără Pilot Assist, City Safety, alerte Cross Traffic, frânare automată de urgență și cameră pe întreg perimetrul. Prețul este în jur de 40.000 de euro.

Alternativa urbană

Renault a prezentat un concept destinat în special transportului urban. EZ-GO este o alternativă la transportul clasic, un "robo-vehicul" electric care poate găzdui între una și șase persoane la bord. EZ-GO oferă capacitate autonomă de nivel 4 din 5, ceea ce înseamnă că vehiculul este capabil să păstreze distanța față de mașina din fața sa, să păstreze banda sau să schimbe banda de rulare, să depășească și să vireze în intersecții fără intervenția unui șofer. Mașina are 5,2 metri lungime, un ampatament de 3,8 metri. La o masă proprie de 1.700 de kilograme, poate atinge o viteză maximă de 50 km/h.

Partener de conversație

Toyota a venit la stand cu Concept-i, un automobil dotat cu inteligență artificială. Mașina este prezentată ca fiind capabilă să înțeleagă comportamentul șoferului și al pasagerilor. Sistemul de inteligență artificială monitorizează expresiile faciale, acțiunile și tonul vocii șoferului. Prin comparație cu atitudinile similare din cadrul rețelelor sociale, sistemul de inteligență artificială își dă seama de preferințele șoferului și treptat devine capabil să anticipeze dorințele acestuia. De exemplu, în cazul în care detectează că șoferul este stresat, mașina este trecută în sistemul de condus autonom. Pentru alertarea șoferului, se pot folosi anumite lumini sau chiar mirosuri. Mai mult, mașina poate purta discuții sau chiar să inițieze anumite conversații. Teste în regim real ale lui Concept-i ar urma să aibă loc din 2020. Subaru a prezentat conceptul Viziv Tourer. Prototipul anunță lansarea unui nou break care include asistența EyeSight, dar și alte sisteme de asistență autonomă. Viziv Tourer are o lungime de 4,77 metri și un ampatament de 2,73 metri.

Nava-amiral M8

BMW a prezentat conceptul M8 Gran Coupe care ar urma să devină realitate pe șosele din 2019. “Seria 8 va prelua rolul de navă-amiral a portofoliului BMW şi, prin urmare, combină sportivitatea şi eleganţa de neegalat”, a declarat Adrian van Hooydonk, vicepreşedinte executiv BMW Group Design. “M8 Gran Coupé Concept oferă o perspectivă asupra celei mai exotice şi atrăgătoare variante a noului Seria 8”. “M8 Gran Coupé Concept este mai mult decât un automobil sport de lux, cu patru uşi. Simbolizează o înţelegere nouă şi unică a luxului”, a explicat Domagoj Dukec, vicepreşedinte de design BMW M, filozofia noului model. Pentru cine are drum zilele următoare prin Geneva e bine de știut că salonul este deschis până pe 18 martie, de la 10 la ora 20, iar prețul unui bilet de intrare este de 16 franci elvețieni.

110 premiere europene și internaționale

900 de mașini expuse

16 franci costul unui bilet de intrare

 

 

 

 

 

 

Subiecte în articol: salanul auto elvetian
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri