Koleos este cel mai aşteptat şi cel mai scump Renault. Un SUV care plasează constructorul francez, cel puţin ca preţ, într-o clasă a maşinilor premium. Pentru 37.500 de euro, Renault pune la bătaie o maşină cu cel mai puternic motor diesel disponibil, o cutie automată specială şi o tracţiune integrală inteligentă. Plus un confort care să înscrie SUV-ul în categoria premim. Care este drumul care i se potriveşte cel mai bine lui Koleos, am aflat după câteva zile de teste şi vreo 550 de kilometri.
A doua generaţie Koleos este, de fapt, o maşină cu totul nouă. Nicio legătură cu vechiul Koleos Samsung, o maşină bună şi capabilă la vremea ei. Primul lucru care impresionează e gabaritul SUV-ului. E mare, înaltă, lungă şi grea. Deşi este cu vreo 20 de cm mai scurt decât Talisman, fratele de planşetă şi platformă, Koleos se arată mai impunător prin volum şi înălțime. La acestea contribuie şi garda la sol de 21 de centimetri, o dimensiune apreciabilă, care transformă o maşină confortabilă într-un redutabil vehicul de off-road. Şi special pentru acest tip de traseu, care să pună în valoare garda la sol de 21 de centimetri, Koleos e dotat cu un sistem de tracţiune integrală în care se simte pedigree-ul de la Nissan. Adică o tracţiune pentru misiune grea şi off-road. Aceasta oferă şoferului posibilitatea de a alege între modul automat 4x4, doar tracţiune faţă sau 4x4 lock, adică atunci când tracţiune este repartizată, în orice condiţii, în raport 50-50 pe cele două punţi.
Cât de 4x4 este. Tehnologia ALL MODE 4x4-i asigură monitorizarea constantă a aderenței pentru a oferi o tracțiune care să fie şi eficientă, şi economică, adaptată tipului de carosabil. În modul „4WD AUTO“, sistemul ALL MODE monitorizează constant schimbarea condițiilor și tracțiunea de conducere și apoi procesează informații provenite de la senzori pentru a transmite până la 50% din cuplu la roțile din spate, dacă este necesar. Şoferul poate vedea în timp real cum este distribuită forţa prin intermediul unui indicator care apare în bord. În mod obişnuit se ajunge la o tracţiune pe puntea spate de până la 15%, şi asta doar la plecarea maşinii de pe loc. La viraje mai strânse, procentul de putere transmis pe puntea spate variază între 5 şi 10%, această forţă fiind folosită pentru a păstra cât mai fidel maşina pe traiectorie şi a evita supravirarea. În situaţia în care aderenţa este slabă pe zăpadă, noroi, nisip sau atunci când se iese de pe drumul public, pentru o aventură în off-road se poate trece pe modul „4WD LOCK“. Sistemul păstrează proporţia de tracţiune 50-50 atât timp cât viteza nu depăşeşte 40 km/h. La viteze de peste 40 km/h și la fiecare repornire a motorului, această opțiune este debifată automat. N-am avut ocazia să testez foarte mult capabilităţile la limită ale sistemul 4x4 lock, dar SUV-ul s-a descurcat foarte bine pe un drum care a inclus Transbucegi şi o porţiune neasfaltată de platou. Pentru porţiuni off-road, Koleos se descurcă pe pante pentru care are un unghi de atac de 19 grade şi unul de degajare de 26 de grade. Am observat că maşina stă bine pe viraje strânse, în ciuda faptului că suspensiile sunt mai mult setate pentru a fi comode, decât în ideea unui circuit off-road. Asta se traduce prin suspensii mai moi, deşi le-aşfi preferat puţin mai tari, mai ales că vorbim de o maşină cu o greutate apreciabilă, de aproape 1,7 tone fără pasageri sau bagaje. De asemenea, la rafale de vânt laterale mai puternice, suspensia moale se traduce printr-un uşor tangaj lateral, care se face simţit mai ales la viteze mari.
Diesel puternic, cutie leneşă. Pentru a mişca rapid şi eficient un SUV de gabaritul lui Koleos, Renault a ales să monteze sub capotă o singură variantă de motorizare, cel puţin pentru maşinile care au ca ţintă piaţa din România. Vorbim de propulsorul de doi litri pe motorină, care scoate 175 de cai la un cuplu diesel de 380 Nm. Puterea este suficientă pentru a purta SUV-ul în orice situaţie. Şi pentru un sprint de circa 9,6 secunde până la sută în varianta 4x4 şi de 9,4 secunde pentru cea doar cu tracţiune pe puntea faţă. Diferenţa de timp este dată de faptul că versiunea doar cu tracţiune faţă este ceva mai uşoară. Deşi nu am atins viteza maximă, producătorul dă ca sigură cifra de 201 km/h. Consumul lui Koleos a fost uşor defazat de cel oficial, şi pentru un diesel cifrele sunt destul de mari. Cel mediu a ajuns la 8,4 litri la suta de kilometri, la o viteză medie de 54 de km/h, după un traseu care a inclus Bucureşti, autostradă, un drum pe DN1 în weekend, cu tradiţionala coadă dintre Breaza şi Comarnic, serpentinele de pe Transbucegi şi platoul din Parcul Naţional Bucegi, un traseu de circa 550 de kilometri. Pe un parcurs strict de autostradă, consumul la o viteză medie de 101 km/h este de 8,2 litri la sută, iar pentru oraş, unde viteza nu sare de 20 de km/h, Koleos ajunge să consume și 10,5 litri la sută. Vorbim de tracţiune automat. Cifra de catalog pentru un consum mixt ideal este de 5,5 litri la sută. Pentru un consum real ceva mai redus se poate recurge la folosirea butonului ECO care ajustează anumiţi parametri ai maşinii pentru un consum ceva mai eficient, dar oricum e greu de obţinut cifra de catalog. Vorbim însă de o maşină care este comod de condus graţie faptului că transferul de putere se face prin intermediul unei cutii cu trepte variabile, camuflată într-o cutie automată cu 7+1 (maşaride un parcurs făcut în cea mai mare parte în modul erul) rapoarte, botezată X-tronic. Deşi tehnic este vorba de o infinitate de trepte de viteză şi o schimbare lină a puterii transmise, în realitate, prin artificii tehnice, s-a recurs la implementarea unor trepte de viteză pentru a da senzaţia că maşina „schimbă”. Chiar există o turare a motorului, urmată de o scădere a turaţiei, pentru o imagine cât mai naturală a funcţionării. Artificiul este introdus, în primul rând, pentru departamentul de marketing care are mari probleme, în general, cu vânzarea maşinilor în UE dotate cu cutii CVT. Dar dincolo de reclamă, Koleos se mişcă mai mult ca un automobil cu cutie CVT, decât ca unul care are cutie automată. Adică, acel zvâc pe care îl are tradiţional motorul diesel nu prea mai există. Senzaţia este că nu prea ai sub capotă cei 175 de cai pe care ai dat banii. Cel puţin la începutul cursei, pentru că, după ce s-a dezlănţuit puţin cutia, începi să simţi din plin puterea motorului. La acest sentiment mai puţin plăcut de reţinere contribuie și sistemul start-stop, care porneşte motorul cu o întârziere vizibilă atunci când pedala de frână este eliberată. Nu e mare, însă îndeajuns să te facă să întârzii la stop.
Interior premium. Koleos se poate lăuda cu un interior foarte confortabil şi bine dotat. Avem de-a face cu spaţii largi şi fotolii din piele perforată de bună calitate. Pentru pasagerii din față există atât încălzire, cât şi răcire în scaune. Nu am avut parte însă de sistemul de masaj pe care l-am întâlnit pe Megane și Talisman. Pasagerii din spate sunt şi ei răsfăţaţi graţie nu doar ampatamentului de 2,7 metri şi spaţiului pentru picioare de 90 de centimetri măsuraţi de la spătarul din spate până la scaunul din faţă, ci şi faptului că au la dispoziţie încălzire în scaune, posibilitatea de a regla independent aerul condiţionat şi a de folosi o cotieră centrală dotată cu locuri pentru pahare cu sacrificarea locului din centru. Şoferul are la dispoziţie posibilitatea de a încălzi volanul, de a regla automat poziţia scaunului şi de a parca maşina cu ajutorul unui sistem de asistenţă la parcare „mâini libere”. Portbagajul lui Koleos este de 813 litri şi poate ajunge la 1.770 de litri dacă se rabateză şi scaunele din spate. Sistemul de sunet montat pe SUV este unul special, un Bose cu 13 incinte acustice care redau clar şi nedistorsionat sunetul. Multimedia este asigurată de tableta de 7 inchi şi R-Link2 care include navigaţie cu harta României. Farurile sunt bazate pe tehnologia Led pure vision care emite o lumină identic naturală pe timp de noapte şi au un asistent la faza lungă care este capabil să schimbe automat pe lumina de întâlnire pentru a nu-i orbi pe ceilalţi şoferi. La capitolul siguranţă, Koleos include frânare activă de urgență cu sistem de avertizare la coliziunea frontală, alertă la depăşirea benzii de rulare, senzor de avertizare pentru unghiul mort cu atenţionare în oglindă, airbaguri frontale pentru şofer şi pasager şi laterale tip cotină pentru toţi pasagerii. Pentru toate aceste sisteme, SUV-ul Renault a reuşit să obţină cinci stele la testele EuroNCAP, cu o protecţie pentru pasageri de 90%.