Indiferenţa cu care Volkswagen şi-a tratat consumatorii din UE şi discriminarea în comparaţie cu clientela din SUA a strârnit revoltă în rândul europenilor. Tot mai multe asociaţii apelează la procese colective pentru a-şi găsi dreptatea după ce au fost păgubiţi de megaescrocheria Dieselgate.
Aroganţa de care cel mai mare producător german de automobile a dat dovadă după scandalul Dieselgate se întoarce ca un bumerang împotriva VW. Belgia este ultima dintre ţările care se altătură luptei juridice împotriva colosului industrial. Asociația independentă belgiană de protecţie a consumatorilor Test-Achats a anunţat că a deschis actiuni colective împotriva grupului Volkswagen, dar și a importatorului oficial D'Ieteren Auto. Scopul proceselor este obţinerea de compensaţii pentru prejudiciile aduse celor care au cumpărat maşini VW despre care producătorul ştia că sunt măsluite. Demersul juridic al organizației Test-Achats este probat de zece mii de dosare în care este reclamată înşelăciunea. „Toți cei care au cumpărat un vehicul Volkswagen dotat cu respectivul software trebuie să fie, de asemenea, în măsură să își exercite drepturile”, se arată pe siteul Test-Achats.
FACIAS cere implicare statului
În România, singura organizație care a luat apărarea consumatorilor în scandalul Dieselgate este FACIAS. În lipsa unei măsuri guvernamentale sau a unei reacţii din partea importatorului oficial, Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului a cerut instanţei să oblige autorităţile să ia măsuri pentru protecţia consumatorilor şi pentru protejarea mediului înconjurător. FACIAS subliniază că în tot mai multe state europene guvernele sau organizații iau măsuri în sprijinul consumatorilor sau deschid procese colective. În România pare că se încercă muşamalizarea megaescrocheriei. Confom unui raport emis de RAR în România există peste 105.000 de vehicule afectate de softul micinos. Peste 56.000 dintre acestea au fost noi în momentul vânzării, deci un eventual proces i se poate deschide şi lui Porsche România care se autodefineşte ca fiind importatorul general pentru mărcile Volkswagen Autoturisme, Volkswagen Autovehicule Comerciale, Audi, SEAT, Skoda, dar şi al parcului second-hand Das WeltAuto. Problema e că în conformitate cu legislația din România, principiul care se aplică în litigiile privind drepturile mediului sunt acelea conform căruia „poluatorul plăteşte”. Iar cele peste 100.000 de maşini pe care a fost montat softul mincinos se află în situaţia de a-l băga pe proprietarul lor la cheltuieli care i se pot imputa din cauză că producătorul şi importatorul şi-au încălcat contractul, vânzând o altă maşină decât cea declarată. Contractul de vânzare-cumpărarea s-ar putea transforma nu doar într-un proces comercial, sau pe la latură civilă, ci unul de-a dreptul penal pentru înşelăciune, fals în declaraţii şi uz de fals de care se fac responsabili cei care au vândut un produs mincinos. Doar că o astfel de anchetă ar necesita intervenţia autorităţilor care însă ocolesc graţios subiectul, chiar dacă acesta afectează cel puţin 100.000 de cetăţeni români, ca să nu-i mai socotim pe cei care sunt victime ale poluării exagerate generate de motoarele VW. De aceea, demersul FACIAS poate avea ca urmare măsuri legale radicale care să înlăture nu doar paguba produsă cumpărătorilor, ci şi în legătură cu sănătatea populaţiei.
Procese lungi
Situaţia este tulbure şi în alte state europene. În Franța, unele reclamații împotriva Grupului Volkswagen au fost respinse, dar sute de clienți s-au constituit parte civilă în procesele împotriva producătorului german. Ca probe principale în procese sunt aştepate rezultatele evaluărilor efectuate asupra vehiculelor, acestea urmând să fie folosite de avocaţi pentru a schimba opinia judecătorilor în favoarea păgubiţilor. Totuşi, deşi demersurile sunt susţinute de Asociația Consumatorilor, avocaţii celor implicaţi în procese sunt de părere că obţinerea unor despăgubiri echitabile ar putea avea loc după multe termene şi o mare perioadă de timp. În Italia, Autoritatea pentru concurență a amendat Volkswagen cu simbolica sumă de cinci milioane de euro. Acesta nu a fost aplicată din cauza pagubei produsă clientului, a faptului că acesta a cumpărat fără să ştie o maşină care nu se încadrează în norma de poluare şi a cărei depreciere va fi mult mai mare la revânzare, ci din cauza unei campanii publicitare legate de nivelul de poluare al motoarelor diesel comercializate de VW. Cu toate că amenda a fost maximul pe care Autoritatea italiană l-a putut aplica în acest caz, VW nu s-a mulţumit să-şi recunoască vina, ci a contestat sancţiunea, procesul fiind încă pe rol.
Pe ce se bazează VW
De altfel, birocraţia europeană şi lentoarea cu care se mişcă justiţia în spaţiul UE, fiecare cu specificul ţării în care se face reclamaţia, a stat şi la baza deciziei pe care VW a luat-o de a ignora pagubele prezente şi viitoare pe care le-a produs cetăţenilor europeni, mai ales că în privinţa vânzărilor, acestea au fost mult mai mari decât estimările făcute după apariţia scandalului. În plus, UE este dominată economic şi politic de Germania, iar VW este unul dintre pilonii industriei germane. Nu acelaşi lucru se întâmplă în SUA, acolo unde a izbucnit scandalul. În faţa unei poziției ferme a autorităţilor americane şi în perspectiva unei justiţii draconice în comparaţie cu cea europeană, VW s-a întrecut în oferte care de care mai tentate. Recentul moratoriu privind despăgubiri de peste un miliard de euro care vor fi acordate americanilor loviţi de Dieselgate şi perspectiva altor 14 miliarde de dolari pe care germanii sunt dispuşi să le plătească spun multe despre modul în care VW înţelege să-şi trateze clientela. Şi cu toate atenţiile şi concesiile pe care germanii le-au făcut americanilor, vânzările în SUA au scăzut drastic pentru Volkswagen.
Rechemări în ritm de melc
Cât priveşte campania de rechemări pe care VW a declanşat-o pentru îndepărtarea softului mincinos, aceasta este atât de anemică încât pare că obiectivul este ca maşinile afectate să ajungă între timp la casat. VW nu a dat până acum nici măcar un raspuns clar în privința soluţiei tehnice pe care o aplică şi dacă aceasta va afecta parametrii maşinii pe care oamenii au cumpărat-o. S-au mulţumit să spună că nu vor fi afectate performanţele, lucru puţin probabil şi credibil pentru că dacă exista o asemenea soluţie tehnică este evident că grupul german n-ar mai fi apelat la minciuna care a declanşat cel mai mare scandal din istoria automobilului.