Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Damen, o poveste de succes în România: “Suntem singurul şantier capabil să construiască nave militare”

Damen, o poveste de succes în România: “Suntem singurul şantier capabil să construiască nave militare”

de Cristian Anton    |   

Șantierul Naval Damen din Galaţi este o poveste de succes care a început în anii 90. Privatizarea din 1999 a fost o reușită, a doua după Dacia Renault în România. S-a tecut rapid la retehnologizarea vechiului șantierul naval și sub managementul grupului olandez acesta este alocat diviziei „defense and security“, devenind centru de excelență pentru producția de nave militare și cu destinație specială. În cei 20 de ani, Damen a investit la Galaţi peste 100 de milioane de euro.

 

Şantierul naval a reuşit să schimbe faţa şi economia Galaţiului. Numai în 2017, profitul net a fost de 11 milioane de lei, de zece ori mai mare faţă de 2016, iar peste 2.200 de gălăţeni lucrează acum acolo şi culeg roadele muncii lor. Damen a construit la Galați peste 400 de nave, din care 29 de nave militare, la o cifră de afaceri cumulată de peste două miliarde de euro și o medie de profit anual de 30 milioane de euro. La Galați sunt livrate în fiecare an cel puţin 20 de nave noi, iar cea mai mare provocare de acum este o navă cu clasă de spărgător de gheaţă pentru guvernul australian.Această navă este, practice, pe lângă un laborator și o navă de aprovizionare a bazelor de acolo, dotată cu multe laboratoare pentru flora și fauna subacvatică și nu numai. Este o navă foarte complexă”, a explicat Laurenţiu Rugină, project manager. Construcţia acestei platforme navale, cu peste 500 de metri pătraţi de laboratoare, cu o autonomie de 90 de zile şi capacitatea de a sparge gheaţa cu o grosime de aproape doi metri, este estimată la 200 milioane de dolari, dar contractul este mult mai amplu şi ajunge la 1,2 miliarde de dolari, pentru că include toate treptele, de la proiectare până la mentenanţă.

 

La Mangalia se vor construi nave uriaşe de croazieră

Iar forţa Damen în România a devenit şi mai mare după ce compania olandeză a decis să investească şi în sudul litoralului. Astfel, în urma unor demersuri care au durat mai bine de doi ani, în iulie 2018 Damen a preluat, în parteneriat cu statul român, cel mai mare șantier naval din Europa, cel de la Mangalia. În ultimii ani, situaţia economică la Mangalia era incertă. Odată ce a ajuns în portofoliul statului român și al olandezilor, au început să curgă din nou comenzile. Aici vor fi construite și uriaşele nave de croazieră. “Ca să putem construi 4 sau 5 nave mari pe an trebuie să dublăm sau chiar să triplăm numărul de muncitori. Deci ţintim un plan de creştere în următorii ani până la 4-5.000 de angajaţi”, a spus Chris Groninger, managing director la Șantierul Naval Damen Mangalia. Şantierul din Mangalia va fi o investiţie majoră pentru piaţa forţei de muncă. Aici vor ajunge să lucreze specialişti înalt calificaţi, iar compania olandeză va deveni un angajator de prim rang pentru industria navală de la Marea Neagră. “Dacă vrem să ne ducem la împlinire ambiţiile trebuie să creştem rapid şi mult. Credem că este un potenţial mare în viitor şi vrem să continuăm să facem asta”, a completat Chris Groninger.

 

Centru special de mentenanţă

Prin crearea parteneriatului cu statul român, Damen poate asigura pe şantierul de la Mangalia o capabilitate suplimentară care vine în întâmpinarea cerinței marinei militare române de a avea un centru special pentru mentenanță, reparații și modernizări, în conformitate cu standardele NATO, denumit: “Integrated Logistic Support”. În cazul în care Damen va prelua contractul pentru dotarea și modernizarea forțelor navale române, în conformitate cu oferta depusă, Damen va colabora cu trei giganți ai industriei de apărare din SUA, care vor furniza și sistemele de armament: Boeing, Raytheon și General Dynamics. “Suntem în discuţii cu Boeing, compania americană, pentru tot felul de proiecte împreună cu ei. Poate fi o afacere interesantă pentru noi”, a precizat Chris Groninger, managing director al Şantierului Naval Damen Mangalia.

 

 “Suntem ca o comunitate la locul de muncă. Am echipa formată jumătate din femei și jumătate din bărbați. Până la ora actuală ne prezentam bine”, Viciu Gabriel, maistru

 

 “Acasă mai stăm două-trei ore cu familia, viața noastră este aici. Acasă prima cafea, a doua la locul de muncă și apoi ne apucăm de treburi”, Istudor Florin, sudor

 

Româna, cea mai vorbită limbă pe şantierele Damen

Centrul de excelență al Șantierului Naval Damen din Galați constituie o adevărată pepinieră de competențe pentru toate cele 35 de șantiere ale grupului care practică detașarea temporară a specialiștilor români în întreaga lume. Peste tot unde Damen construiește nave, românii sunt prezenți, participă la realizarea unor proiecte complexe, precum recenta experiență de lucru în comun cu US defense industry la proiectul de dotare al marinei militare mexicane. Succesul navaliștilor gălățeni, experiența internațională vastă a acestora, va fi transferată, bineînțeles, și Mangaliei.

 

 

Specialiștii gălățeni au căpătat o experiență internațională semnificativă, iar limba româna a devenit cea mai vorbită limbă pe șantierele Damen din întreaga lume.

 

Cei mai puternici parteneri din lume

Încă din momentul în care Guvernul României a anunțat că vrea să înzestreze armata, iar marina militară va fi prioritară prin construcția de patru noi corvete, olandezii de la Damen au fost printre primii care s-au arătat interesați să participe la licitație. Cu o prezență de peste 20 de ani în România, la Galați și o retehnologizare făcută acolo ca la carte, olandezii consideră ca sunt pregătiți pentru a începe imediat derularea contractului. “Suntem un şantier capabil să construiască nave militare complete. Grupul Damen are capacitatea să integreze toate sistemele. Lucrăm cu parteneri americani, avem cei mai puternici parteneri din lume alături de noi, Raytheon, Boeing şi General Dynamics, companii militare gigant din Statele Unite”, a declarat Rino Brugge, directorul general al Şantierului Naval Damen Galați. “De când Damen a preluat şantierul naval din Galaţi, s-au construit 29 de nave militare pentru clienţi internaţionali, țări membre NATO şi europene. Am construit toate navele de ultimă generaţie pentru Marina Regală Olandeză, chiar şi nava-amiral a Marinei Regale Olandeze”, a precizat Rino Brugge.

 

Experiența câștigată afară, adusă acasă

Subsidiara de specialitate a Damen, Marine Engineering din Galați, este cea care realizează întreaga proiectare a navelor militare la nivelul grupului şi se va implica în proiect. De asemenea, specialiştii români care lucrează acum în alte şantiere ale companiei, inclusiv în construcţia de corvete, sunt încântaţi de faptul că pot reveni în ţară, unde pot să pună la dispoziţia României experienţa lor. “Mă numesc Olaru Cătălin Alexandru, sunt coordonatorul mecanic al acestei corvete Damen tip Sigma și construim această navă pentru marina mexicană. Am proiecte executate pentru marina olandeză, marina indoneziană și pentru marina mexicană. În numele întregii echipe, vă transmit ca am fi mândri să construim astfel de bijuterii pentru România, mai ales că vom avea o dublă satisfactie, plăcerea de a sta alături de familie și mândria de a construi pentru România”, este mesajul unui român, dornic să se întoarcă acasă pentru a construi în România corvetele Armatei.

 

Damen: “Avem cea mai bună ofertă”

“Suntem singurul şantier din România capabil să construiască nave militare ”, spune directorul general Rino Brugge. El s-a arătat optimist în privinţa deciziei Guvernului Român cu privire la corvete şi consideră că Damen are cea mai bună ofertă posibilă. “Vă pot spune că propunerea noastră este una dintre cele mai adecvate şi potrivite pentru flota statului român. Şi asta din mai multe motive. Unul dintre ele ar fi că Guvernul României a precizat că ar dori ca navele să fie construite în România, iar dacă ţinem cont de acest criteriu noi suntem singurul şantier din România care este capabil să construiască nave militare şi a făcut-o cu succes în ultimii 20 de ani. În ultimii 20 de ani am livrat nave militare către 13 ţări diferite. În plus de asta, noi considerăm că avem un model şi un produs care este foarte potrivit pentru ceea ce doreşte Guvernul României. Chiar şi în procedură s-a specificat că trebuie să fie un design aprobat, iar Damen este un grup care şi-a dovedit până acum expertiza în nave stadardizate şi în proiecte deja dovedite, iar plaforma pe care noi am oferit-o şi care se numeşte Sigma, a fost construită până acum cu succes de 11 ori. Mai mult decât atât, noi ştim că Guvernul României nu îşi doreşte o navă care să se plimbe şi să navigheze de plăcere, ci doreşte o navă cu capacităţi superioare de apărare. Şi un al treilea criteriu ar fi că noi avem nişte parteneri foarte puternici. Este vorba de americani, de Boeing, Raytheon, General Dynamic, dar colaborăm şi cu partenerii noştri din Europa, de exemplu Thales, pentru sisteme integrate. Aşadar, dacă ţinem cont de toate aceste criterii, noi ne considerăm foarte siguri pe noi, pentru că avem produsul, avem şantierul care poate construi imediat acest tip de navă şi avem şi partenerii, care, fireşte, contează foarte mult pentru că sistemele de armament sunt destul de importante pentru capacitatea de apărare a navei”, a spus Rino Brugge.

 

Construcţia corvetelor la Galaţi, un motiv de mândrie

Şi, dincolo de afacerea în sine, construirea corvetelor la Galaţi ar însemna un motiv de mândrie naţională. “Ideea construcţiei acestor corvete ar însemna pe de o parte o mândrie, pentru că vă imaginaţi ce frumos ar fi să construim aceste nave pentru România, într-un şantier din România, cu forţă de muncă românească, cu tablă tot din România de la Arcelor Mittal, cu proiectarea asigurată tot de o firmă românească. Noi am construit până acum 29 de nave militare pentru 13 ţări din lumea asta, una singură în România, cu atât mai mult ne-am simţi mai mândri ca aceste corvete să fie construite în totalitate la noi. Noi suntem experţi în construcţia de nave militare. Acest transfer de cunoştinţe militare a început de prin anii 2000 şi, da, noi suntem în stare să construim nave militare, iar cei de la proiectare au această capacitate ca să înceapă imediat construcţia unor astfel de nave pe care, de altfel, le-am construit şi încă le avem în construcţie. Dacă e vorba de iahturi, de super-iahturi, acestea se construiesc aici, dacă e vorba de nave militare, aşijderea, tot aici, dacă e vorba de nave mai complexe, cum este spărgătorul de gheaţă, iarăşi aici le construim, şi asta se datorează experienţei şi tradiţiei pe care o avem de atâţia şi atâţia ani”, a precizat Brugge.

 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri