Rezultatele PISA 2015 au arătat faptul că 40.5% dintre elevi sunt analfabeți funcțional. În paralel, 40% dintre elevii de clasa a VIII-a care susțin Evaluarea Națională la finalul ciclului gimnazial obțin sub nota 6, notă pe care o putem echivala cu pragul alfabetismului funcțional. Mai mult decât atât, 168 de școli au un procent de 100% de elevi care obțin sub nota 5 la această testare. Oricât de surprinzătoare ar fi aceste date, adevărul este că „pierderea pe drum“ a copiilor poate fi observată încă din primii ani de școală.
Din clasa I până în a XII-a – Câți copii renunță la școală pe parcurs
- În anul 2004, în clasa I au fost 230.000 de elevi înscriși.
- În 2013, în clasa a IX-a, au fost numai 176.000 de elevi înscriși la liceu, iar
- în 2016, numai 161.500 de elevi au terminat clasa a XII-a. Totodată, la examenul de Bacalaureat din 2016, 81.500 elevi promovează, ceea ce înseamnă că doar 35% dintre elevii înscriși în clasa I în 2004 reușesc să obțină rezultate școlare la finalul liceului care să le permită înscrierea la facultate și continuarea studiilor.
Soluții pentru o educație sănătoasă și o economie stabilă
Având aceste date la dispoziție, devine evident faptul că e necesară o revizuire a metodelor de învățare, a paradigmei în educație și a viziunii generale din acest punct de vedere. În acest context, specialiștii Intuitext în educație cercetează, studiază și creează produse de învățare care să răspundă nevoilor noilor generații de elevi ai erei digitale, dar și ale cadrelor didactice.
Astăzi, copiii sunt pasionați de tehnologie încă de la vârste foarte mici și ne surprind mereu prin felul abil în care utilizează gadgeturile smart ale părinților lor: tableta, telefonul mobil sau laptopul. Sunt atrași de imagini, de mișcare, de feluri dinamice și inedite de a descoperi lumea, așa încât învățarea de tip clasic (cu creionul în mână și ochii la tablă) s-a dovedit a fi anacronică și deci ineficientă. În acest context, manualele digitale, CD-urile educaționale sau platformele online de învățare au venit ca o adaptare firească la nevoile și dorințele copiilor și ca o măsură de a apropia informația de ei, de a le încuraja curiozitatea și pofta de cunoaștere.
Folosind resurse educaționale atractive și create special pentru profilul noilor generații de elevi, tinerii își vor forma o atitudine pozitivă în raport cu școala și vor avea o deschidere reală față de educație.