Jurnalul.ro Cultură Difuzare online „La Țigănci” (1993) în regia Alexander Hausvater

Difuzare online „La Țigănci” (1993) în regia Alexander Hausvater

de Magdalena Popa Buluc    |   

În aceste vremuri pline de încercări, în care lumea se închide, Odeonul rămâne deschis.

„Continuăm seria Marilor Spectacole @ODEON difuzate săptămânal online și vă oferim joi, 23 aprilie, ora 18:00, spectacolul „La Țigănci” după Mircea Eliade, regia Alexander Hausvater (data premierei: 22 iunie 1993). Spectacolul va fi transmis prin live streaming pe pagina noastră de Facebook, pe site-ul SmartFM, secțiunea Live Fever și va fi disponibil online pe canalul de YouTube până la ora 24:00. Vă rugăm să fiți îngăduitori vizavi de calitatea filmării, pentru că înregistrarea a fost realizată pentru arhiva teatrului și nu pentru difuzare. Vă mulțumim pentru înțelegere!”, se arată într-un comunicat al instituției.

În „La Țigănci“, lucrul important era descoperirea că publicul poate să se integreze în spectacol.

(Alexander Hausvater)

„Fastuos, de o teatralitate luxuriantă", spectacolul „La Țigănci” s-a bucurat deopotrivă de aprecierea publicului și a criticii de specialitate. A fost a doua colaborare a actorilor Teatrului Odeon cu Alexander Hausvater, după ce în 1991, regizorul, revenit în România din Canada, a montat pe scena Odeonului un spectacol cu un succes răsunător: „...Au pus cătuşe florilor“ după F. Arrabal. Ambele texte, „La Țigănci” (1993) și „...Au pus cătuşe florilor“ (1991), au fost adaptate de poetul Cristian Popescu.

De la început, Cristian Popescu era un spirit total revoluţionar. Era cineva care nu mai văzuse teatru şi când venea la repetiţii plângea ca un copil. Era cineva care-şi căuta cuvintele zile întregi; fugeam după el prin oraş că n-a terminat textul, fugea de mine, se îmbăta… Pentru a prezenta o frază, trăia cu ea zile întregi... Era un artist adevărat; întrebat fiind la conferinţa de presă „tu ce-ai făcut în spectacol?“, a spus: „am fost la cheremul lui Hausvater şi în folosul spectacolului“. Un fenomen care nu prea se mai întâmplă, în care cineva cu capacităţile lui poetice se pune la dispoziţie total.

Filmarea care va fi transmisă joi, 23 aprilie, începând cu ora 18:00, a fost realizată în 2003, când s-au sarbatorit zece ani de la premieră, ocazie cu care a fost lansată cartea „La Țigănci… cu Popescu” (Editura „Semne”, Bucureşti), semnată de Mugur Arvunescu, un volum care vorbește despre experiența extraordinară de lucru a întregii echipe la acest spectacol. Mugur Arvunescu a reunit mărturiile tuturor colegilor săi, iar rezultatul a fost foarte emoționant:


 

Această carte mi-a fost comandată. Cererea a fost rostită imperativ de un grup de ființe mai puțin capabile de înțelegere: Un poet, ale cărui vorbe le rostesc în fiecare seară cu aceeași emoție pentru că ele alcătuiesc în spațiu un drum între viață și moarte - Cristian Popescu;


 

Un fiu risipitor, plecat de niciunde spre nicăieri în căutarea (nevolnică speranță) a propriei identități - Alexander Hausvater;


 

Un alchimist al sunetelor ce scapă minții, pentru ca să ne răscumpere inima și sufletul - Adrian Enescu;

Un grup de zurbagii ai vieții și ai nopții, stăpâni nemiloși ai fantasmelor și iluziilor, înfășurați cu disperare în mantia propriei singurătăți - Actorii Lor le aparține această carte pe care m-au silit să o scriu. / Mugur Arvunescu


 

„Pentru Alexander Hausvater nuvela lui Mircea Eliade este pretext de desfășurări ideatice și imagistice despre țigan ca singura punte naturală între Occident și Orient. Apropierea de viață gitană este o posibilitate pentru lumea modernă și desacralizată de a accede la ritual, la rădăcini, la conștiința mitologică. Povestirea profesorului Gavrilescu devine, în cutia cu miracole care este teatrul, un drum inițiatic deopotrivă pentru actori și spectatori. O întâlnire prin care suntem invitați să exorcizăm răul din noi, odată cu eroul.” / Ludmila Patlanjoglu


 

„În La Țigănci acțiunea și personajele devin fragmente care își caută întregul – personajul principal este jucat de cinci actori, nu se imită un om ci se recompune un sens și o existență din fragmente de personalitate. Fragmentul existenței însă trebuie luat ca un dat, chiar dacă o anumită nostalgie a vechilor modele persistă: ce bine era când lumea era în alb și negru; nu mai suntem așa – suntem o lume de cioburi, în care cel mai tragic lucru e sa privești neputincios tragedia.” / Doru Mareş


 

„La Țigănci”

după Mircea Eliade

Regia: Alexander Hausvater

Text pentru spectacol: Cristian Popescu

Decor: Constantin Ciubotariu

Costume: Irina Solomon şi Dragoş Buhagiar

Muzica: Adrian Enescu

Distribuție: Adriana Trandafir, Florin Zamfirescu, Carmen Tănase, Marius Stănescu, Gelu Niţu, Ionel Mihăilescu, Camelia Maxim, Laurenţiu Lazăr, Constantin Cojocaru, Mugur Arvunescu, Dan Bădărău, Iuliana Ciugulea, Mirela Dumitru, Șerban Ionescu, Angela Ioan, Ioan Batinaş, Diana Gheorghian


 

Teatrul Odeon este alături de voi în aceste zile delicate, în care vă îndemnăm să aveți grijă unii de ceilalți. #stamacasa


 


 

Subiecte în articol: Alexander Hausvater La Țigănci
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri