Jurnalul.ro Ştiri Educatie Dispare dirigintele, apare consilierul de orientare profesională

Dispare dirigintele, apare consilierul de orientare profesională

de Theodora Şutiu    |   

Documentul lansat de Ecaterina Andronescu, numit „Educația ne unește”, propune mai multe schimbări şi în ceea ce îi priveşte pe diriginţi şi orele de dirigenţie. Mai exact, acestea ar urma să fie înlocuite cu ore de consiliere personală şi orientare persoanală, ţinute de o persoană calificată în acest sens. Mai mult, această măsură ar putea avea consecinţe în ceea ce privește câștigurile materiale ale profesorilor.

„Ciclul secundar inferior începe la vârsta de 12 ani, durează trei ani, și se desfășoară în școli generale, sub îndrumarea cadrelor didactice specializate pe discipline și a unui consilier de orientare profesională, care este cadru didactic specializat în orientare profesională și preia rolul actual al dirigintelui”, este menționat în documentul elaborat de Ecaterina Andronescu. Concret, această schimbare îşi propune ca, la finalul gimnaziului, fiecare elev să aibă un bagaj de cunoştinte solid, care să îl ajute să înţeleagă mai bine lumea în care trăieşte.

Ce vor învăţa copiii

Potrivit documentului, accentul se va pune pe cunoştinţe şi abilităţi în diferite discipline, care să îi ajute pe elevi să îşi aleagă mai uşor o profesie atunci când vor termina şcoala: „Se dezvoltă, în principal, interesul pentru știință, arte, studiu și muncă, astfel încât adolescentul să poată să aleagă un parcurs școlar ulterior, fie în domeniul tehnic, vocațional sau profesional, fie pe filiera teoretică. Absolventul utilizează concepte, explică procese naturale, sociale, tehnologice, sentimente, emoții, și formulează puncte de vedere argumentate”.

Profesorii, fără sporuri

Personalul didactic care îndeplinește activitatea de diriginte, învățătorii, educatoarele, institutorii și profesorii pentru învățământul preșcolar și primar beneficiază de o indemnizație de 10% aplicată salariului de bază, potrivit Legii educaţiei. Dacă proiectul va fi aprobat, dascălii vor pierde aceşti bani.

Condiţia esenţială pentru rezultate bune

Un studiu realizat pe parcursul a trei ani de o echipă a Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei arată că profesorii îi pot ajuta pe elevi să înveţe mai bine, dacă îşi schimbă abordarea şi pun accent pe creşterea stării de bine a elevilor în şcoală. Astfel, peste 100 de profesori şi educatori din 26 de şcoli primare şi grădiniţe din Bucureşti, Buzău şi Focşani au fost antrenaţi în activităţi de dezvoltare profesională inspirate de metodele educaţionale daneze. Din analiza situaţiilor specifice, a rezultat că principalele direcţii care ar putea avea impact asupra stării de bine a elevilor sunt: autonomia copilului, interacţiunile pe care le are în şcoală, mediul de învăţare şi incluziunea.

În prezent, activitatea dirigintelui cuprinde activitatea la clasă (o oră pe săptămână, consemnată în condică), desfășurată conform programelor școlare.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri