După mai bine de un an de la introducerea obligativităţii cardului de sănătate în România, autorităţile introduc obligativitatea raportărilor în Dosarul Electronic de Sănătate (DES) al pacientului, o altă componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS). Spre deosebire de card, însă, dosarul electronic trebuie utilizat de toţi medicii, indiferent dacă lucrează în sistemul public sau în privat şi chiar de către cei care nu au contract cu Casele de asigurări de sănătate.
Dosarul electronic de sănătate este un sistem funcțional, pe care o parte dintre medici îl utilizează şi în prezent, dar până acum nu a fost obligatoriu. Regulile se vor schimba, însă, în câteva săptămâni, când raportările în Dosarul Electronic al Pacientului (DES) vor deveni obligatorii pentru toţi furnizorii de servicii medicale.
Regulile detaliate referitoare la accesarea dosarului electronic al pacientului și datele medicale incluse în acesta au fost stabilite prin Ordinul comun nr. 1123/849/2016 pentru aprobarea datelor, informațiilor și procedurilor operaționale necesare utilizării și funcționării dosarului electronic de sănătate (DES) al pacientului, emis de Ministerul Sănătății (MS) și de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) publicat în Monitorul Oficial 806/13 octombrie 2016, și se vor aplica de luna viitoare, mai exact de pe 12 noiembrie.
Orice pacient își va putea accesa propriul dosar electronic de sănătate cu ajutorul portalului DES (www.des-cnas.ro). Potrivit ordinului amintit mai sus, „accesul direct al pacientului la propriul dosar electronic de sănătate sau al persoanei pe care o reprezintă legal se realizează numai prin intermediul portalului DES și numai după autentificare”. Autentificarea pacientului în portal se face fie prin folosirea cardului național de sănătate și a codului PIN asociat, fie prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate (CID) sau a codului numeric personal (CNP). Momentan, prima variantă nu este funcţională, iar pentru cea de-a doua este necesară o matrice de securitate, care se eliberează numai de către medici, la solicitarea pacienţilor, în baza actului de identitate, și o parolă de acces, care va fi cunoscută doar de pacient. Practic, autentificarea unui pacient în portalul DES va fi posibilă numai după ce va face un drum la medic, pentru a genera matricea de securitate.
Odată depăşite aceste obstacole, pacientul va căpăta acces la informațiile medicale proprii şi chiar va putea adăuga informații medicale în secţiunea: „Antecedente declarate de pacient”.
Informaţiile, organizate în 5 module
Unul dintre cele cinci mari module în care sunt organiate datele despre pacient este „Sumarul de urgență”, care cuprinde alergiile și intoleranțele diagnosticate, transplanturile, protezele și alte dispozitive medicale interne, bolile cronice, bolile hematologice sau transmisibile, tratamentele curente și internările recente. În „Istoricul medical”, se va găsi tot istoricul de boli/diagnostice, intervențiile efectuate, serviciile medicale, imunizările şi tratamentele primite. În modulul „Antecedente declarate de pacient”, fiecare persoană poate să introducă informații despre mediul și modul de viață, consumul de alcool, tutun, cafeină sau droguri, iar modului „Date personale” cuprinde prenumele, numele, data nașterii, CID-ul, sexul, vârsta și grupa sanguină. Modulul „Documente medicale” va cuprinde date și informații din fișele de consultaţii ale medicilor de familie, medici specialişti şi din spital, inclusiv pentru internările de zi. De asemenea, cuprinde toate prescripţiile şi recomandările primite.
Dosar şi pentru neasiguraţi
O prevedere interesantă a Ordinului amintit mai sus este că obligativitatea raportării în DES nu va fi doar a furnizorilor aflați în contract cu Casele de Asigurări de Sănătate, ci și a celor care nu au contract cu CAS, atât pentru pacienții asigurați, cât și pentru cei neasigurați. „Furnizorii de servicii medicale care nu se află în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, precum şi medicii care îşi desfăşoară activitatea într-o formă legală la aceştia, în vederea utilizării sistemului DES, au obligaţia înrolării în platforma informatică din asigurările de sănătate”, se arată în document.
După cum anunţat recent reprezentanţii CNAS, dosarul electronic are avantajul că nu va porni de la zero, ci va avea un istoric. Adică, „în momentul instituirii, importă toate datele din sistemul vechi”, potrivit preşedintelui CNAS, Radu Ţibichi.
Însă, cum vor obliga autorităţile clinicile private să utilizeze dosarul electronic rămâne de văzut.
Pacientul va putea să vadă cine i-a accesat dosarul, precum şi ora, ziua şi IP-ul calculatorului de pe care s-a făcut acest lucru. De asemenea, va putea să acorde sau să retragă dreptul de acces al medicilor la datele din dosarul său electronic.
„În acest dosar vor fi, pe lângă date din istoric și cele care țin de sumarul de urgență a persoanei și informația de acolo poate salva vieți (…) Vor exista date medicale, se pot face studii, screening-uri”, spune Radu Țibichi, preşedintele CNAS.
Până în prezent, au fost constituite peste şase milioane de dosare electronice