Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Expoziții în timpul pandemiei

Expoziții în timpul pandemiei

de Magdalena Popa Buluc    |   

Expoziția POSIBIL SIGURLABORNA & friends, la Nag 2020

POSIBIL SIGURLABORNA & friends, la Nag 2020

 

Episodul opt al seriei de expuneri LABORNA & friends are ca subiect particula POSIBIL SIGUR. Fiecare artist invitat a primit o suprafață din galerie pentru a putea construi un discurs propriu, referitor la viziunea sa asupra acestui subiect. Lucrările sunt de fapt secvențe în curs de facere, o captare în timp real a unei etape creative. Expunerea subliniază, din nou, profilul Galeriei LABORNA. O promisiune poate fi mai consistentă decât o certitudine (în sensul de realizare). Un decupaj poate fi mai spectaculos decât întregul, cu atât mai mult cu cât fazele unei lucrări, straturile profunde ale facerii sale, sunt opace pentru public.

 

Artiști prezentați sunt atât cei care au expus de-a lungul timpului în cadrul galeriei, dar și invitați: Codruța Cernea, Mihail Coșulețu, Cristina Garabețanu, Nicu Ilfoveanu, LUNA, Bianca Mann, Ovidiu Morar, Ciprian Paleologu, Adrian Piorescu, Daiana Savopol și Naiana Vatavu.

 

Deschiderea a avut loc odată cu Noaptea Albă a Galeriilor, în data de 2 octombrie, și va fi deschisă publicului până la 17 octombrie 2020.


Galeria LABORNA înregistrează desfășurarea lunară profesională a demersului artistic individual. Evenimentele pentru public, numite BORNE, conserva ceea ce face artistul/ colecționarul în mod normal, într-o perioadă fixă de timp, cu intenția de a prezenta o arhivă completă și complexă, mai mult decât ceea ce ar presupune o “expoziție”.

 

A fost fondată în anul 2013, la inițiativa lui Ciprian Paleologu. Echipa actuală este formată din: Cristina Garabețanu, Ovidiu Morar, Ciprian Paleologu, Naiana Vatavu. Galeria a construit pentru tineri artiști un spațiu distinct: SCARA.


Publicul este obișnuit cu varianta „epurată” atât a vizunii artistului, cât și a colecționarului, filtrată prin concept expozițional, proiect studiat, reformulat și „împachetat” în forma „vizionabil spectaculoasă”, muzeu, colecții vechi etc. Accesul în laboratorul artistului sau al colecționarului este rar, perspectiva completă în care se construiește viziunea sa fiind de cele mai multe ori dificil de urmărit. De aceea putem spune că Galeria LABORNA este de fapt un contor: creație și colecție în timp real, spun membrii galeriei.

Fanboy, expoziția artistului Saddo, la Mobius – Nag 2020. Foto: Lucian Muntean

 

Saddo – Fanboy, la Mobius – Nag 2020

 

Galeria Mobius găzduiește Fanboy, expoziția personală a artistului Saddo. Expoziția prezintă cea mai recentă serie a artistului, un portret complex al unor narațiuni culturale și sociale, prin desene, pânze de mari dimensiuni, tapiserii și sculpturi expuse pentru prima dată.

 

Însoțit de un live show cu Hip Hop la feminine, vernisajul a avut loc în data de 2 octombrie. Fanboy este deschisă publicului în perioada 2 octombrie – 7 noiembrie.

 

„Fandom este un substantive ce evocă starea sau condiția de a fi fan al cuiva sau a ceva”, spunw artista Lea Rasovszky. „Într-un registru puternic POP, Saddo creează nu doar lucrări pe această temă, dar și un ambient. Un plently care omagiază într-un mod interdisciplinar entități și eroi personali care sunt responsabili pentru soundtrack-ul lui personal. Este ceva ce îi place cu adevărat, acest instinct simplu la prima vedere, de a crea lucruri și lucrări pe teme care pur și simplu te atrag. Deci, se poate spune că lucrările (în diverse medii) din acest proiect au și rolul de totemuri și obiecte de cult, nu în sensul unor conotații magice, ci în sensul unei fascinații reale și heartfelt”, mărturisește Lea Rasovszky.

 

Expoziția este organizată în parteneriat cu Centrul Cultural Expo Arte.

 

Expoziția este nerecomandată persoanelor sub 18 ani.

 

 

Kathleen Laraia Mclaughlin – Mătușa. Media mix pe fotografie. Foto: Lucian Muntean

 

 

Kathleen Laraia Mclaughlin – Mătușa. Media mix pe fotografie, la MȚR

 

Muzeul Național al Țăranului Român găzduiește expoziția Mătușa. Media mix pe fotografie, a artistei fotograf Kathleen Laraia McLaughlin, originară din Statele Unite ale Americii. Vernisajul a avut loc joi, 1 octombrie 2020.
 

Artista a petrecut mai bine de un an (1999 – 2000) în satul Sârbi, din județul Maramureș, trăind în comunitate și fotografiind oamenii și obiceiurile lor. De atunci, a revenit în numeroase ocazii, uneori prin intermediul unor burse Fulbright (2002, 2015, 2019) ori, pur și simplu, pentru a se reîntâlni cu familia din care simte că face parte acum. Cu fiecare călătorie, a continuat să fotografieze crâmpeie din viața sătenilor, documentând schimbările care au apărut de-a lungul ultimilor 20 de ani.


Expoziția Mătușa reunește fotografii făcute Ilenei, mătușa familiei care a găzduit-o pe artistă, și soțului acesteia, Vasile, două persoane de care Kathleen Laraia McLaughlin se atașase în mod deosebit, precum și altor membri ai familiei. Cum în 2018 a aflat de trecerea în neființă a Ilenei, artista fotograf a decis să dedice o expoziție memoriei femeii care a impresionat-o, în primul rând, pentru simplitatea și firescul ei, dar și pentru că, neavând copii, urma să se spună în comunitate, la înmormântarea acesteia, că a avut o viață lipsită de sens. Expoziția își propune, astfel, să recupereze sensul vieții mătușii Ileana, îmbinând obiectele personale ale acesteia cu fotografiile care o prezintă în varii ipostaze de-a lungul timpului pe care Kathleen l-a petrecut alături de familia acesteia.


Expoziția a fost găzduită în 2019 la Centrul de Cultură Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului.


Vernisajul s-a desfășurat în absența fizică a artistei, din motive generate de criza pandemică, însă Kathleen Laraia McLaughlin a fost prezentă virtual. Expoziția va putea fi vizitată la Sala Acvariu, până la 10 octombrie 2020. Intrarea este liberă.

 

 

Phallus Impudicus, la Alert Studio

 

 

Expoziția Phallus Impudicus, la Alert Studio, București

 

Vernisajul expoziției Phallus impudicus a avut loc, duminică, 4 octombrie 2020, organizată de Alert studio. Realizată în colaborare „în oglindă” cu artist-run space E T A J, curatorată și îngrijită de Raluca Ilaria Demetrescu, expoziția reunește artistele surori Locomotive: Ana Chiorean, Anca Boeriu, Beatrice Anghelache, Cristina Iacob, Lumi Mihai, Magdalena Pelmuș, Mirela Trăistaru, Raluca Ilaria Demetrescu, invitatele: Alexandra Ghioc, Daniela Vîrlan, Diana Matilda Crișan, Roan Atelier, Larssilove, Liliana Basarab, Lorena Garoiu, Maria Pop Timaru, Roberta Curcă, alături de artiștii: Adrian Bîndiu, Cozo, Dumitru Gurjii, Liviu Bulea, Marius Tănăsescu, Mihai Zgondoiu, Mircea Florian, Mircea Modreanu, Pandele Pandele, și de grupurile Galeria Intestine: Gabriel Caloian, Radu Carnariu, Pastila Roz: Alexandru Claudiu Maxim, Beaver, Marian Codrea.


Accentul se dorește a fi pe desen și pe forme de artă care pot fi în conexiune cu desenul contemporan: video, performanță, fotografie, instalație, obiect text, sunet, facsimil etc.

 

Motto-ul expoziției este un fragment din versurile lui Ion Barbu, Riga Crypto si lapona Enigel: „Că sufletu-i fântână-n piept, […]/Ce zace-n sufletul-fântână. […]/Că sufletul nu e fântână/Decât la om, fiară bătrână,”

 

„Titlul trebuia să fie sugestiv dar nu foarte, nici prea explicit dar nici prea poetic, nici prea ermetic și nici prea metaphoric, mărturisește Raluca Ilaria Demetrescu”, curatoarea expoziției și totodată una dintre artistele care expun. Phallus Impudicus (sau Expoziția p****i) este a doua din seria eroticelor, serie pornită în iulie 2020. Prima expoziție dedicată artei produse de femei, Pudendum femininum, a avut loc la Alert studio artist-run space și a fost exclusiv manifestarea nucleului colectivei de artiste din România – Locomotive. Dacă în prima expoziție vulva era centrul preocupărilor feministelor artiste, de data aceasta explorarea s-a îndreptat către zona masculinității, virilității, a celeilalte (aproape) jumătății a omenirii.

 

„Pentru că unul dintre artiști și-a exprimat dorința de a expune alături de artistele femei, spontan am decis să propun tema aceasta și unor bărbați artiști pe care îi cunosc sau a căror creație o urmăresc”, spune Raluca Ilaria Demetrescu.

 

„E o propunere-reflex în oglindă, un battle creativ cu niciun scop altul decât acela al așezării împreună la masa rotundă a artei contemporane. Adunarea, alăturarea aceasta este una eclectică, asocierea dintre artiste și artiști este doar legată de creație, un «hai să vedem dacă arta femeilor e radical diferită de cea a bărbaților!» Nu există ideologie de grup, apropiere stilistică sau distanțare pe criterii de vârstă sau preocupări. Dar oare, în artă este operant criteriul femei versus bărbați? Știrbește asta demersului feminist, în condițiile în care în muzee, galerii, spații alternative expoziții permanente sau temporare bărbații reprezintă totuși 87% din numărul total de expuneri*?”, mărturisește Raluca.

 

„(Re)analizându-și propriul eros, sexualitea și/sau neîmplinirea ei, feminitatea, virilitatea, propriile trăiri, cele cincisprezece artiste și treisprezece artiști explorează arhetipul, eterna temă a Psyche-ului/erot(i)c printr-o viziune alegorică.

 

Phallus impudicus, asocierea cu celebra ciupercă din vârful dealului este mai mult decât evidentă, apropierea de temă se dorește ludic antropologică, alegoria e rotundă, trans-simbolismul sexual e cât se poate de sugestiv, sporii se acresc la soare și mirosul devine fetid, ca al unui cadavru în descompunere, oul crește până la cinci milimetrii pe minut, ciuperca trăiește o zi, asemeni Rigăi Crypto din celebra baladă a lui Ion Barbu. Poţiunea, explozia ei este dedicată dragostei. Sufletul este ud, caldă fântână ca un pudendum femininum matrix dominatrix. Alăturarea e intenționată, trăsăturile comparate ale ființei cu o plantă, antropomorfizarea plantei au putere sugestivă, se modifică înțelesul propriu al cuvântului pentru a da mai multă forță imaginii, metafora e revelatorie, sensurile plasticizante, sugestia ramâne intactă. Misogin(ă), misandru(ă), sexist(ă), feminist(ă), clasist(ă), agist(ă), menopauza, andropauza, botanica, anatomia…INCLUZIUNEA! Buretele e pucios (Phallus impudicus, bozuz, dead men’s cock)”, spune curatoarea.


 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri