Jurnalul.ro Special Firmele private cer socoteală Guvernului pentru creșterea prețurilor energiei

Firmele private cer socoteală Guvernului pentru creșterea prețurilor energiei

de Diana Scarlat    |   

Firmele românești care produc pe bază de energie se tem că la iarnă vor intra în faliment, dacă nu va exista nicio măsură din partea Guvernului.

 

 Industriașii, transportatorii și service-urile auto se pregătesc să lanseze o petiție pentru a cere protecție din partea statului. Vor cere încă o dată și demiterea președintelui Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu. Acesta a declarat, recent, că scumpirea energiei se reflectă prea repede în prețurile pentru consumatori, dar nu se poate interveni pe această piață. Firmele care fac producție sau oferă servicii de tipul transportului sau al reparațiilor auto spun că și ele sunt tot consumatori de energie, iar vulnerabilitatea ar trebui privită și din perspectiva distrugerii economiei.

Membrii UGIR, printre care se numără și transportatori rutieri, școli de șoferi și service-uri auto, se pregătesc de o nouă luptă cu Guvernul. Venirea toamnei e deja o amenințare pentru firmele private din România, iar în loc de măsuri concrete pentru a sprijini economia, Executivul ar vrea să dea vina pe mediul privat pentru creșterea prețurilor. „Din nou ne explică Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, cum că se vede prea repede creșterea prețului energiei la consumatorul final, iar Guvernul va lua măsuri pentru consumatorii vulnerabili, dar statul nu poate să intervină pentru scăderea prețurilor nejustificate. Nu se întreabă câți consumatori vulnerabili vor genera falimentele în lanț din mediul privat, dacă vom fi în imposibilitatea de a menține producția și serviciile. La privații care aduc bani la bugetul de stat, pentru a le plăti lor salariile, nu se gândește nimeni. Noi nu muncim online sau de acasă în fabrici, în transporturi sau în service-uri auto”, a declarat, pentru Jurnalul, Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), membru UGIR.

 

 „Cerem soluții, nu explicații”

 

Prețurile produselor și ale serviciilor cresc odată cu cele ale gazelor, ale electricității și ale carburanților. Pentru a reduce consumul de energie într-un sector de activitate precum transporturile sau service-urile auto, ar însemna ca angajații să lucreze la temperaturi foarte scăzute, ceea ce este și inuman, dar și periculos pentru sănătatea și viața lor. „Sper că nu-și imaginează nici domnul Chirițoiu, nici membrii Guvernului, că noi vom ține oamenii în frig, eventual să stea la zero grade să repare mașini, la iarnă. Nu poate face nimeni așa ceva. Noi cerem soluții concrete, nu explicații de genul celor date de președintele Consiliului Concurenței, cum că vor rămâne foarte scumpe gazele, deci și electricitatea produsă pe baza lor, cât timp va fi război în Ucraina. Guvernul ar fi trebuit să găsească deja soluții pentru a nu distruge economia României. Vedem că au anunțat creșterea salariilor bugetarilor, dar pe privați nu-i întreabă nimeni dacă mai pot ține firmele deschise la iarnă, în condițiile deja anunțate, deci nu înțelegem ce calcule financiare și-au făcut ei, dacă noi intrăm toți în faliment. De unde vor lua banii pentru creșterile salariale la stat?”, mai spune președintele COTAR.

 

Suspiciunea de constituire a cartelurilor

 

Prăbușirea economiei ar fi o reacție în lanț, dacă nu se va lua nicio măsură de protecție pentru firmele care fac producție și oferă servicii bazate pe consum mare de energie. Guvernul s-a mai lăudat încă o dată, ieri, pentru măsurile luate după cei doi ani de pandemie, ca să ajute sectorul HoReCa. Deși a fost un șir interminabil de scandaluri și blocaje, încă de la aplicarea primei măsuri de ajutor pentru industria ospitalității, actualul ministru al Antreprenoriatului și Turismului a prezentat situația, într-o conferință de presă, ca pe un mare succes, ignorând totalmente problemele din ultimii doi ani. 

Dar transportatorii rutieri nici măcar nu au primit vreun ajutor, deși le-a fost blocată și lor activitatea, pentru o lungă perioadă. Acum sunt puși în fața unor scumpiri fără precedent la carburant, pe care Consiliul Concurenței le ignoră, deși prețul barilului de petrol a scăzut cu mult față de perioada exploziei inițiale a prețurilor carburanților. Instituția ignoră în continuare și menținerea prețurilor ridicate la polițele RCA, absolut nejustificată, în timp ce transportatorii și service-urile auto se plâng de faptul că asiguratorii nici măcar nu plătesc despăgubirile. Deși au cerut în mai multe rânduri Consiliului Concurenței să verifice constituirea de carteluri în ambele sectoare de activitate în care prețurile sunt menținute artificial la un nivel ridicat, instituția a declarat că nu poate interveni în niciun fel, cum nu o poate face nici pe piața energiei. „Solicităm controale de fond la toți asigurătorii. În ultimii 30 de ani, nici o firmă de asigurări nu a avut control de la ANAF. Transportatorii, școlile de șoferi, service-urile auto aduc anual 18% din PIB, în timp ce asigurătorii, care încasează miliarde de euro anual, aduc mai puțin de 2% din PIB, în fiecare an”, mai spune Ștefănescu.  

Bogdan Chirițoiu ori nu înțelege cum funcționează economia, ori chiar vrea să distrugă România. Dacă un sector economic intră cu totul în faliment, le trage după el pe celelalte, iar dacă tot mediul privat e falimentat, vor fi 19 milioane de consumatori vulnerabili și niciun ban la bugetul de stat.

 

Vasile Ștefănescu, președinte COTAR       

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri