Federația Asociațiilor de Părinți (FNAPIP) a calculat afacerea auxiliarelor școlare (caiete de lucru și culegeri) la circa 80 de milioane de euro pe an. Mai mult, membrii federației semnalează foarte multe abuzuri legate de aceste materiale obligatorii, care fac posibil șantajul familiilor și evaziunea fiscală, prin acordarea unor comisioane nedeclarate profesorilor care reușesc să vândă aceste materiale. Federația a lansat o campanie și o petiție online intitulată “Ghiozdanul nu este o povară!”. Cererea principală este eliminarea auxiliarelor școlare.
Un ordin de ministru din anul 1995 stabilea greutatea ghiozdanelor la 2,5 kg, dar acest lucru nu a mai fost respectatniciodată. Greutatea ghiozdanului unui elev depășește uneori chiar și 7,5 kilograme, iar în pericol sunt în special cei mai mici, pentru că au coloana vertebrală în formare și o greutate mai mare de 10% din greutatea corpului lor le poate deforma corpul în mod iremediabil. În aceste condiții, Federația Asociațiilor de Părinți cere interzicerea materialelor auxiliare sau găsirea unei soluții alternative care să nu mai încarce ghiozdanele elevilor.
Elevii sunt obligați să care în spate, în fiecare zi de școală, peste 7,5 kilograme, mult peste greutatea recomandată de medici. Ghiozdanul elevului nu ar trebui să depășească 10% din greutatea copilului.
Auxiliarele sunt o afacere profitabilă
Federația Părinților arată că auxiliarele nu reprezintă altceva decât o afacere de milioane de euro anual, obținute prin exploatarea copiilor. Preşedintele FNAPIP, Iulian Cristache, susține că piața manualelor auxiliare a ajuns la 80 de milioane de euro pe an și că pentru fiecare set de manuale sau caiete cumpărate de părinți, editurile recompensează profesorii cu bani cash, echivalentul a 20% din contravaloarea comenzii. În plus, de la bugetul statului se plătesc anual sume între 3,5 și 4,5 milioane de euro pentru completarea stocurilor de manuale şcolare pentru învăţământul obligatoriu. Părinții plătesc, pe lângă acestea, de patru ori mai mulți bani, în fiecare an, pentru a cumpăra manualele care lipsesc și materialele auxiliare. Manualele digitale, cu același conținut ca și cele tipărite, sunt cerute prin caietele de sarcini, sunt obligatorii pentru editurile care câștigă licitațiile, dar nu sunt folosite la clasă. Una dintre propunerile lansate pentru scăderea greutății ghiozdanului ar fi ca profesorii să proiecteze pe ecrane lecțiile, din manualele digitale, astfel încât elevii să nu mai fie nevoiți să care zilnic toate cărțile.
Propuneri pentru legea manulalului
Deși costă foarte mult, manualele și materialele auxiliare sunt și pline de greșeli, iar licitațiile făcute în ultimii 15 ani nu au mai ținut cont de conținut, ci de preț. Anul trecut, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) a lansat o propunere pentru schimbarea legislației, astfel încât să existe o Lege a manualului. Acest lucru ar presupune să fie tipărit un singur manual la fiecare materie, verificat și aprobat de o comisie de specialitate, care ar putea fi atribuit Editurii Didactice și Pedagogice, iar celelalte edituri ar putea rămâne cu afacerea auxiliarelor. Chiar și așa, statul nu poate găsi deocamdată o soluție de a interveni pe această piață, fără a fi acuzat de încălcarea Legii Concurenței și Legii Achizițiilor. „Trebuie să se analizeze legea achizițiilor. Proiectul nostru a fost lansat, dar nu știm cum arată textul care va ajunge în Parlament, probabil în această toamnă”, spune Simion Hăncescu, președintele FSLI. Ministrul Educaţiei, Pavel Năstase, le transmite părinţilor că va ţine cont de dorinţa lor și va face o revizuire a tuturor manualelor școlare. „Avem manuale școlare foarte voluminoase. Am lansat un proiect pentru a face o evaluare și o revizuire a tuturor programelor școlare. Această revizuire va verifica două lucruri importante. Prima va analiza corespondența între competențele pe care trebuie să le atingă elevii în urma procesului de învățare și conținuturile care sunt prezente în manualele actuale. A doua evaluare va fi pe orizontală, între programele școlare și manualele școlare din clasa I până într-a XII-a, astfel încât să putem elimina redundanțele care există”, a explicat ministrul Pavel Năstase.
Federația părinților a lansat campania “Ghiozdanul nu este o povară!” și o petiție online pe care speră să fie strânse cât mai multe semnături.
Se poate ca profesorul să folosească la şcoală, în loc de manuale, fişe, iar manualul să rămână acasă. În şcolile care au o dotare performantă, se pot folosi manualele digitale. Iulian Cristache, președintele FNAPIP