Jurnalul.ro Auto Honda HR-V. Cum se pregătesc japonezii pentru maşina autonomă

Honda HR-V. Cum se pregătesc japonezii pentru maşina autonomă

de Cătălin F. Vărzaru    |   

Honda HR-V este un model din clasa mini SUV tehnologizat şi accesorizat de parcă ar intra în era maşinilor autonome. Puterea, consumul redus şi multitudinea de sisteme sunt atuurile lui HR-V. Un motor cam zgomotos sau un sistem multimedia puţin cam încâlcit l-ar putea depuncta pe SUV-ul compact.

 

HR-V sună mai mult a robot experimental, decât a maşină. Şi n-ar fi departe de filozofia care a stat la baza denumirii primordiale pentru că HR-V vine de la Hi-rider Revolutionary Vehicle, adică cam ce-ar vrea să sublinieze producătorul şi cu noul său model. Dacă ar fi să te iei după prima impresie, ai putea zice că noul SUV este compact pentru că te îmbracă bine şi-ţi dă senzaţia de siguranţă. De altfel, sub aspectul unei maşini construite ca la carte şi puţin sobră, HR-V ascunde, ca orice Honda, un automobil capabil să abordeze orice tip de drum. Şi-l recomandă pentru această sarcină un motor puternic, un şasiu bine închegat şi o serie de sisteme menite să-l ajute pe şofer în situaţii dificile, cum ar fi o gardă înaltă. Pentru că este vorba de un SUV, poate că ar fi fost mai indicat să fie un 4x4, dar HR-V oferă tracţiune doar pe puntea din faţă. E drept că sistemele electronice promit că HR-V nu te va lăsa în drum dacă dai de o zăpadă mai mare sau de un drum mai destupat. Însă, până atunci, cel mai indicat este să te aventurezi cu HR-V în junga urbană sau pe drumurile lungi către locurile pe care vrei să le explorezi. Pentru că aici, SUV-ul Honda pare că se pricepe de minune. Oferă confort şi putere, plus siguranţă.  Dimensiunile lui HR-V – aproape 4,3 metri lungime, 1,6 metri înălţime, 1,77 metri lăţime – nu sunt impozante, însă linile fluide după care e croit şi partea frontală agresivă îl fac să pară mai mare decât în realitate.  Gabaritul compact îi este de ajutor în traficul urban aglomerat, pe străduţele înguste tipice unui oraş sufocat sau aflat în lipsă veşnică de locuri de parcare.

Cum arată habitaclul

Interiorul este unul tipic Honda. Inspiră precizie şi un aer premium datorită materialelor de bună calitate folosite. Bordul are montat central un instrument mare pentru indicarea vitezei construit în viziune 3D. Bordura fină a instrumentului care indică viteza este în fapt un led care îşi schimbă culoarea în funcţie de stilul de condus, de la albastru consumator de energie, la verdele nepoluant. Pentru un condus cât mai ecologic, HR-V pune la dispoziţie clasicul buton verde cu frunzuliţe, un indicator de schimbare optimă a treptelor de viteză şi un sistem start-stop.  Şoferul este avertizat tot printr-un instrumentar de bord asupra semnelor de circulaţie de pe drum şi a depăşirii vitezei legale. De acest lucru se ocupă un sistem de recunoaşte a semnelor în trafic care foloseşte pentru identificare o cameră video amplasată partea de sus a parbrizului alături de alţi „ochi” inteligenţi ai lui HR-V. Consola centrală conţine o tabletă multimedia dotată cu sistem android care transformă interfaţa Hondei într-un fel de smartpfone. Foarte generoasă în aplicaţii şi dotări, tableta se poate dovedi în anumite situaţii foarte stufoasă pentru un simplu utilizator al unei maşini care este preocupat mai mult de şosea decât de gadeturi. Sistemul Honda Connect permite conectarea prin Wi-Fi tethering sau Mobile Wi-Fi Router, dar şi accesarea aplicaţilor social media prin aplicaţia Aha sau rularea posturilor de radio de pe internet. Tot pe consola centrală, care se prelungeşte până la cotieră îmbrăcând schimbătorul de viteze, există un panou cu touch dedicat reglării climei sau încălzirii în scaune şi un suport atânc pentru pahare. Interesant este spaţiul existent sub consola centrală, ceva similar cu cel de la Volvo, care permite accesul la porturi USB, priză şi chiar HDMI precum şi un loc pe care poate fi pus smartphone-ul.  Spaţiul pentru pasageri este generos, ocupanţii din spate având la dispoziţie nu doar o podea plană, ci şi scaune sub care îşi pot odihni picioarele. Sistemul Magic Seats brevetat de Honda permite ca scaunele din spate să fie reglate independent, inclusiv la nivelul spătarelor, dar şi plierea acestora printr-o manevră simplă, o acţionare a unei manete. Astfel, se ajunge de la spaţiul de încărcare de 453 de litri, deloc mic, la peste un metru cub.

Cum se mişcă

Honda HR-V are o ţinută bună la drum lung, aşezându-se bine pe şosea. Motorul diesel de 1,6 litri şi 120 de cai putere oferă un cuplu de 300 de Nm care este capabil să ducă maşina de peste 1,3 tone până la 192 de km/h. Sprintul oferit de HR-V este de 10,1 secunde dacă se foloseşte cuplul maxim care apare chiar de la 2000 de rot/min. Consumul realizat de HR-V a fost unul notabil. La un rulaj pe autostradă, la o viteză medie de 120 de km/h, a fost în jur de 4,7 litri la 100 de km, apropiat de cifra anunţată de producător, iar în jungla urbană a ajuns la circa 7 litri. Pe distanţe scurte şi trafic aglomerat, cu aerul condiţionat pornit, se poate ajunge şi la 10 litri de motorină, dar pentru scurte perioade de timp. Cutia de viteze în şase trepte schimbă scurt şi permite şi reprize sportive.

Puzderie de sisteme

Honda excelează prin tehnologiile şi sistemele implementate pe maşinile sale. Cum este şi cazul noului HR-V. Sistemul de avertizare la depăşirea benzii de circulaţie detectează automat liniile de pe asflat cu ajutorul camerelor plasate pe parbriz, le analizează şi dă un semnal sonor şi vizual atunci când şoferul le încalcă în mod involuntar. Lane Departure Warning este anulat dacă şoferul semnalizează intenţia de a schimba banda. Emergency Stop Signal acţionează automat luminile de avarie în cazul unei frânări de urgenţă avertizând şoferul din spate în timp util. Traffic Sign Recognition, despre care pomeneam mai devreme, identifică semnele rutiere de la o distanţă de 100 de metri şi avertizează dacă şoferul a încălcat regulile de circulaţie. Sistemul poate citi şi afişa două semne în acelaşi timp. City Brake Active este gândit pentru a reduce accidentele la viteze mici. Deşi este conceput pentru a detecta în principal autovehicule, din experienţa pe care am avut-o cu CR-V mi-am dat seama că poate detecta şi altfel de obiecte, cum ar fi o banală barieră. Sistemul funcţionează la viteze cuprinse între 5-32 km/h. Computerul de bord, prin intermediul camerei de pe parbriz, monitorizează permanent distanţa dintre HR-V şi autovehiculul din faţă. Într-o primă fază, în cazul unei apropieri periculoase, sistemul dă un semnal sonor şi vizual.  În cazul în care şoferul nu reacţionează, sistemul City-Brake Active poate aplica în mod automat frânarea de urgenţă pentru a opri în timp util maşina.

Adio radare

HR-V dispune de un limitator de viteză inteligent. Acesta se conformează indicatoarelor şi va combina cruise controlul automat  - care păstrează distanţa faţă de vehiculul din faţă  - cu ceea ce scrie pe semnele de circulaţie referitoare  la viteză. Cu alte cuvinte, odată acţionat, sistemul are grija ca maşina să nu fie niciodată prinsă de radar. Tot în seria valeţilor dedicaţi şoferului se numără şi sistemul care gestionează automat luminile comutând între faza scurtă şi cea lungă în funcţie de exsistenţa altor participanţi la trafic. Controlul tracțiunii și stabilității monitorizează în mod independent cele patru roți și calculează exact necesarul de forță de frânare pentru a recăpăta controlul în cazul pierderii tracțiunii. În condiții de aderență redusă, sistemul gestionează cuplul motor și frânarea fiecărei roți pentru a asigura că roata nu pierde forţa de contact. În plus, există şi un sistem de asistenţă în caz de tractare care intră automat în cazul unei sarcini mai mari.  Preţul lui HR-V, în echipare testată - Elegance cu motor de 1,6 litri diesel - ajunge la 23.388 de euro cu TVA fără tichet Rabla.  În clasa lui, HR-V are printre concurenţi pe Renault Captur, Nissan Juke, Suzuki Vitara, Opel Mokka sau Mazda CX-3, însă nu toţi pretendenţii se ridică la acelaşi nivel de tehnologie, chiar dacă oferă un preţ mai redus.

Avantaje

  • Tehnologie
  • Confort
  • Putere

Dezavantaje

  • Tracţiune doar pe puntea faţă
  • Motor zgomotos
  • Sistem multimedia stufos

 

  • 104 grame de Co2/km este poluarea motorul diesel de la Honda
  • 13 sisteme de siguranţă şi asistare a şoferului
  • 192 de km/h viteza maximă a lui HR-V
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri