Comerțul pe Internet a luat amploare în România și în toată lumea, iar nevoia de distanțare în contextul pandemiei Covid-19 a dat un nou impuls tranzacțiilor făcute pe această cale. Achizițiile online prezintă însă și o serie de riscuri. Consumatorii riscă să fie înșelați ori să suporte prețuri mai mari decât în situația în care ar fi cumpărat direct de la un magazin fizic. Comisia Europeană vine cu proiecte legislative prin care speră să pună ordine în piața electronică.
Una dintre cele mai uzuale înșelătorii practicate în comerțul online vizează solicitarea unui avans ori chiar a plății integrale înainte de livrarea fizică a produselor. Intrați pe un site de anunțuri și găsiți o bicicletă scoasă la vânzare de o firmă specializată, la prețul de 2.500 de lei. Trimiteți un mesaj prin e-mail și spuneți că vreți să o cumpărați. Vânzătorul vă răspunde că trebuie să depuneți un avans de 1.000 de lei, într-un cont pe care vi-l transmite. Dați banii, dar bicicleta nu mai vine. Căutați datele de contact ale firmei din anunț. Telefonați acolo și aflați că anunțul nu a fost postat de acea firmă. Un escroc s-a folosit de numele ei ca îi păcălească pe cumpărătorii neatenți. Așadar, tranzacțiile cu plăți în avans trebuie evitate.
Comisionul ascuns
Un alt truc: afișarea prețului cu specificația “plus comision de livrare”, dar fără să fie precizată valoarea comisionului. Sau chiar fără nicio specificație, dar când vă treziți cu marfa la ușă, vi se cere un preț cu până la 20% mai mare decât cel afișat. Solicitați materiale de construcții de 4.000 de lei și când ajunge mașina în fața casei, șoferul vă arată o factură de 4.500 sau chiar 5.000 de lei, motivând că „a fost inclus și transportul”. Vă înfuriați, dar nu mai vreți să pierdeți timpul cu altă căutare, mai ales dacă materialele sunt convenabile, și suportați diferența de care nu știați când ați efectuat comanda.
Astfel de practici îi descurajează și pe producători sau distribuitori. Conform unui studiu efectuat de Comisia Europeană, la nivel continental, 62% dintre întreprinderile care doresc să vândă online declară că sunt descurajate de costurile de livrare ridicate.
Site-uri contrafăcute
Așa cum există tricouri sau alte echipamente de sport contrafăcute, tot așa unele site-uri de vânzări sunt altceva decât par a fi. Denumirea lor seamănă aproape leit cu a unei mari firme ori a unui lanț de magazine cunoscut, dar diferă o literă sau domeniul de găzduire (aceeași titulatură, doar că apare .net în loc de .ro). Cumpărați de pe aceste site-uri și apoi constatați că produsele primite nu au nicio legătură cu firmele afișate, fiind tot niște falsuri. Deci trebuie să cunoaștem cum se scrie corect numele firmei și care este website-ul ei oficial.
Hoteluri-fantomă
Mare atenție când achiziționați online sejururi de un weekend sau chiar vacanțe mai lungi! Au fost cazuri când pretinși operatori de turism au oferit astfel de servicii, clientul a achitat suma cerută, iar când a ajuns în stațiunea unde dorea să își petreacă timpul liber, nici urmă de pensiunea sau hotelul din ofertă. În astfel de cazuri, o simplă căutare pe aplicația Streetview de la Google Maps vă spune dacă unitatea de cazare funcționează într-adevăr la adresa indicată.
Trecerea granițelor mărește prețul de 5 ori
Accesul la oferte online din alte țări este deseori blocat. De exemplu, ești redirecționat către site-ul din țara ta sau ți se impune să plătești printr-un card dintr-o anumită țară. Astfel, prețurile pentru livrarea transfrontalieră a coletelor sunt, în medie, de 3 până la 5 ori mai mari decât prețurile pentru livrarea pe teritoriul național, fără să existe motive clare pentru această diferență. Considerând că pe piața unică nu își are locul acest gen de discriminare, Comisia Europeană a propus un regulament care va oferi autorităților naționale de reglementare în domeniul poștal datele necesare pentru a monitoriza piețele transfrontaliere și pentru a verifica accesibilitatea și orientarea în funcție de costuri a prețurilor. Executivul de la Bruxelles va publica prețurile cotate public percepute de furnizorii de serviciu universal, pentru a spori transparența tarifelor.
Numărul europenilor care ezită să efectueze achiziții online, deoarece nu își cunosc drepturile sau sunt de părere că acestea sunt greu de aplicat, este mult prea mare. Îmi doresc ca acești consumatori să efectueze achiziții online cu aceeași încredere cu care ar face-o offline.
Vera Jourova, comisar european pentru justiție, consumatori și egalitate de gen
Consumatorii care plătesc pentru un serviciu digital au la dispoziție o perioadă de 14 zile pentru a anula contractul
Comisia Europeană încearcă să combată discriminarea clienților care cumpără produse din altă țară