Jurnalul.ro Ştiri Externe „Reguli de siguranță, scrise cu sânge!” Cum a fost posibil miracolul de pe aeroportul „Haneda”

„Reguli de siguranță, scrise cu sânge!” Cum a fost posibil miracolul de pe aeroportul „Haneda”

de Şerban Mihăilă    |   

Urmărind imaginile de la coliziunea avionului „Japan Airlines” de pe aeroportul „Haneda” din Tokyo, pare un miracol că cineva a scăpat nevătămat. Cu toate acestea, toți cei 379 de pasageri și membri ai echipajului de la bordul avionului „Airbus A350” au supraviețuit accidentului, după aterizarea aeronavei. Regulile de siguranță ale aviației moderne „sunt scrise cu sângele altora, care nu au fost atât de norocoși.”, mărturisește pilotul unei mari companii aeriene, impresionat, la rândul lui, de evacuarea perfectă, care a dus la evitarea a ceea ce ar fi putut deveni una dintre cele mai mari tragedii aviatice din istorie.

În timp ce ancheta incidentului, în urma căruia avionul de linie s-a transformat într-o minge de foc, este în curs de derulare, experții în aviație susțin în unanimitate că evacuarea reușită se datorează unei combinații între standardele moderne de securitate aeriană și cultura de siguranță riguroasă a companiei „Japan Airlines” (JAL).

„După ce am vizionat filmările, am fost surprins și ușurat că toată lumea a reușit să iasă!”, spune Graham Braithwaite, profesor de siguranță și investigare a accidentelor, la Universitatea Cranfield din Marea Britanie.

„Am asistat la un impact extrem de sever pentru orice structură de rezistență a unei aeronave. Dar știind ceea ce știu despre această companie aeriană și cât de mult efort a depus pentru siguranță și pentru pregătirea echipajului, faptul că au făcut o treabă atât de bună nu ar trebui să constituie o surpriză.”, a adăugat profesorul, citat de CNN.

„Momentul zero” pentru JAL

Un accident catastrofal petrecut cu aproape 40 de ani în urmă a fost cel care a contribuit la transformarea JAL într-o companie aeriană atât de sigură, precizează Braithwaite .

La 12 august 1985, zborul JAL 123, de la Tokyo la Osaka, s-a prăbușit, omorând 520 dintre cele 524 de persoane aflate la bord, după o reparație defectuoasă a cozii aeronavei, făcută de către tehnicienii Boeing - și nu de către cei ai companiei aeriene -, în urma unui incident anterior. Până în prezent, acesta este cel mai tragic accident din istoria aviației.

„În mod clar, efectul asupra companiei aeriene a fost unul profund. Într-o cultură precum cea japoneză, ei și-au asumat această responsabilitate, ca grup, și au vrut să se asigure că nu se va mai întâmpla niciodată așa ceva.”, spune Braithwaite.

„Atunci când lucrurile merg prost, ei văd întreaga situație ca pe o modalitate de a învăța. Totul este o oportunitate de a-și îmbunătăți activitatea!”, a adăugat el.

În 2005, dându-și seama că mulți angajați se alăturau companiei fără să își amintească de acel accident petrecut cu 20 de ani mai devreme, JAL a deschis un spațiu în sediul central al companiei, unde sunt expuse părți din epavă, precum și povești despre echipaj și pasageri.

„Motivul a fost faptul că existau oameni care s-au alăturat companiei fără să știe cum este atunci când lucrurile merg prost. Toată lumea trebuie să înțeleagă cât de mult efort se depune pentru siguranță!”, spune Braithwaite.

În acest fel, la aproape patru decenii de atunci, accidentul încă are un efect profund asupra mentalității companiei.

„Au o cultură foarte strictă în jurul procedurilor standard de operare și fac totul cum trebuie. Acesta este unul dintre motivele pentru care, în acest caz, cred că echipajul pare să se fi descurcat atât de bine.”, remarcă profesorul britanic.

Deși nu este încă clar cine a fost vinovat pentru accidentul de marți, Braithwaite spune că evacuarea reușită este, „în mod categoric”, un lucru pozitiv pentru JAL. „Dacă vreți să știți un motiv pentru care ar trebui să zburați cu ei, cred că acesta este.”, spune el.

JAL este enumerată în mod regulat printre cele mai sigure companii aeriene din lume, într-o listă anuală realizată de site-ul Airlineratings.com.

De altfel, redactorul-șef al site-ului, Geoffrey Thomas, remarcă: „Japan Airlines se bucură de un record de siguranță excelent, încă din 1985. Cu toate acestea, acel accident nu a fost din vina companiei aeriene și s-a petrecut din cauza reparațiilor defectuoase efectuate de Boeing.”.

„Compania este cotată cu șapte stele de către site-ul nostru și a trecut toate auditurile majore de siguranță. De asemenea, autoritatea japoneză de reglementare a siguranței companiilor aeriene are rezultate mai bune la cele opt criterii de supraveghere decât media mondială în ceea ce privește conformitatea.”, adaugă el.

„O evacuare ca la carte”, în doar 90 de secunde

Incidentele pe pistă, precum cel de la Tokyo, sunt „rare și pot fi catastrofale”, mai spune Braithwaite.

În condițiile în care diferite companii aeriene și operatori de la sol dirijează vehicule în toate direcțiile, aeroporturile devin „bunuri imobiliare complicate, pe care trebuie să lucrăm din greu pentru a le proteja”.

Deocamdată, este prea devreme pentru a ști ce s-a întâmplat la Tokyo și cum au ajuns cele două avioane să se afle pe pistă în același timp.

Cu toate acestea, mesajul din partea industriei aviatice este același: se pare că reacțiile rapide ale echipajului au fost cele care au salvat sute de vieți. La câteva secunde după ce avionul s-a oprit, toboganele de salvare au fost umflate, iar cei aflați la bord au fost scoși rapid, chiar dacă incinta cabinei s-a umplut de fum. Evacuarea tuturor s-a derulat într-un timp record, de numai 90 de secunde.

„Sunt absolut impresionat de piloți, de echipaj și de pasageri pentru ceea ce pare să fi fost o evacuare ca la carte, în cele mai extreme condiții!”, a declarat, de altfel, un pilot al unei mari companii aeriene europene, care a dorit să rămână anonim, deoarece nu este autorizat să vorbească în numele companiei sale.

Potrivit pilotului, citat tot de CNN, ne aflăm într-un moment bun pentru aviație. „Robustețea aeronavelor moderne și pregătirea piloților pentru a face față situațiilor anormale s-au dezvoltat de-a lungul deceniilor, până în punctul în care avem cea mai sigură perioadă din aviație, de la începuturile sale.”, a afirmat el.

„Procedurile au fost perfecționate pe măsură ce aeronavele au devenit mai mari, astfel încât toți pasagerii pot fi evacuați în 90 de secunde. Însoțitorii de zbor de la unele companii aeriene pot, de asemenea, să inițieze acum o evacuare, dacă este clar că este vorba de o catastrofă, economisind astfel secunde vitale, deoarece nu mai așteaptă ca aceasta să fie inițiată de către căpitan.”, a mai dezvăluit pilotul.

Învățămintele unor tragedii aeriene

Așa după cum știu prea bine angajații JAL, recordurile în materie de siguranță ale aviației moderne sunt, spune același pilot, „scrise în sângele altora, care nu au fost atât de norocoși".

Accidentele devin lecții, care sunt „împărtășite în întreaga industrie, astfel încât toate echipajele să fie mai performante în munca lor”.

Spre exemplu, un accident al companiei „Aeroflot”, în 2019, în care, de asemenea, un avion a luat foc la aterizarea la Moscova, s-a soldat cu moartea a 41 de persoane din cele 73 aflate la bord, într-un incident similar celui de marți. Din acest accident, experții în siguranța aeronautică au tras o serie de învățăminte.

De asemenea, în 1980, zborul 163 al companiei „Saudia” - în care toți cei 301 de la bord au murit din cauza inhalării de fum, după ce avionul a efectuat cu succes o aterizare de urgență la Riad, dar piloții nu au ordonat evacuarea - a fost imboldul pentru a da echipajului de cabină autoritatea de a scoate pasagerii afară din aeronavă.

Un alt accident care a avut efecte majore asupra siguranței a fost dezastrul „British Airtours”, din 1985, de pe aeroportul Manchester din Marea Britanie.

Avionul a avut o decolare eșuată, luând foc. Deși s-a oprit pe pistă, iar pompierii au sosit rapid, 55 de persoane au murit - în principal din cauza inhalării de fum.

„Din acest incident au rezultat numeroase recomandări care au influențat multe dintre caracteristicile aeronavelor moderne.”, afirmă profesorul Braithwaite.

„Faptul că există o cantitate decentă de spațiu în jurul ieșirilor și lumini de-a lungul podelei. Echipajul de cabină care evaluează dacă persoana așezată la ieșirea de deasupra aripii este capabilă să o deschidă. Semne de ieșire mult mai clare. Materialele din care fabricăm cabinele. Toate aceste lucruri contribuie acum la o evacuare reușită!”, mai spune Braithwaite.

El o citează pe fosta sa colegă de la Cranfield, profesoara Helen Muir, ca fiind persoana care a schimbat peisajul siguranței aeriene, în urma acelui accident.

Muir era cunoscută, deoarece a făcut studii „stimulate”, în care participanții erau plătiți mai mult, cu cât coborau mai repede din avion. Comportamentul lor era apoi monitorizat și transmis producătorilor de aeronave și companiilor aeriene.

Astăzi, spune Braithwaite, știm că „influența echipajului de cabină este cea care îi determină pe oameni să evacueze un avion și să o facă rapid”.

Steven Ehrlich, președintele „PilotsTogether” - organizație caritabilă înființată în timpul pandemiei pentru a sprijini echipajele de zbor - este de acord cu acest punct de vedere.

„Este prea devreme pentru a comenta specificul incidentului, dar ceea ce este clar este că echipajul s-a comportat într-un mod exemplar.”, spune el.

„Pregătirea în materie de siguranță la care companiile aeriene - în acest caz JAL - supun echipajele în mod continuu a dat roade, permițând evacuarea în 90 de secunde. Din punctul meu de vedere, concluzia este că pasagerii trebuie să fie atenți la ședințele de informare privind siguranța și să nu uite că echipajele nu sunt personal calificat al serviciului de alimentație publică, ci profesioniști bine pregătiți în domeniul siguranței!”, afirmă Ehrlich.

Standardele minime internaționale de siguranță stabilite de Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI, care face parte din ONU) impun ca echipajul de cabină să exerseze anual evacuările de urgență. De asemenea, producătorii de avioane trebuie să demonstreze că orice avion nou poate fi evacuat complet în 90 de secunde.

În plus, fiecare companie aeriană în parte poate avea cerințe suplimentare – „British Airways” are reguli mai stricte în ceea ce privește materialele folosite în cabină, spune Braithwaite, în urma acelui accident din Manchester.

Pilotul care a vorbit cu CNN efectuează șase luni practici de evacuare în simulatorul companiei lui aeriene. De asemenea, echipajul trebuie să exerseze într-un simulator plin cu fum sintetic.

„Acest lucru constituie o diferență clară față de antrenamentele generației anterioare și îndepărtează elementul de șoc al unui scenariul real. Se obțin reacții și acțiuni raționale, în locul celor instinctive și totul devine mult mai sigur.”, susțin alte voci din industria aeronautică.

Braithwaite spune că aspectul de rutină al instruirii înrădăcinează procedurile în mintea echipajului. „Aceasta este partea nevăzută pentru noi, ca pasageri, dar este absolut riguroasă.”, spune el.

Fără bagaje de mână, fără egoism

De fapt, spun experții, una dintre lecțiile pe care noi, pasagerii, ar trebui să le învățăm din acest incident este să fim mai atenți la posibila gravitate a unor acțiuni necugetate, de egoism.

Ehrlich menționează faptul că pasagerii de pe JAL516 au părăsit aeronava fără să-și ia toate bagajele de mână cu ei - o practică dezastruoasă, văzută în videoclipuri cu evacuări recente.

O japoneză, al cărei soț s-a aflat la bord, a mărturisit pentru presa străină: „A ieșit doar cu telefonul mobil. A trebuit să lase tot restul în urmă!”.

Un pilot al unei mari companii aeriene europene, care a dorit să rămână anonim, a declarat, tot pentru CNN, că ar putea exista un aspect cultural în salvarea atâtor vieți.

„Există cu siguranță provocări în rândurile companiilor aeriene și al unor culturi, în care unii oameni prioritizează bagajul de mână sau bunurile lor în detrimentul siguranței lor și a colegilor pasageri.”, a spus acesta.

„Să lași totul și să ieși de acolo ar trebui să fie singura ta prioritate. Când se întâmplă acest lucru, toată lumea are cele mai mari șanse de supraviețuire!”, a precizat el.

„Orice întârziere a evacuării ar fi putut fi catastrofală, totul de dragul unui laptop sau al unui bagaj de mână. Acest incident ar fi putut fi mult mai grav dacă pasagerii nu ar fi ținut cont de avertismentele de a-și lăsa bunurile în urmă.”, afirmă și Ehrlich.

Braithwaite spune că este timpul să începem cu toții să fim atenți. „Am stat lângă cineva în avion, acum câteva săptămâni, care nu a ascultat când a început ședința de instrucțiuni, deoarece era convins că, dacă ceva nu merge bine, totul s-a terminat.”, spune el.

„Ei bine, astăzi, aproape 400 de persoane din Japonia au dovedit că nu este așa. Este dovada a ceea ce am realizat pentru a arăta că se poate supraviețui accidentelor!”, a adăugat profesorul.

Subiecte în articol: Japan airlines haneda aeroport tokyo
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri