Numeroase lucrări în diverse tehnici, realizate în ultimul deceniu de Maia Ștefana Oprea, una dintre cele mai cunoscute și apreciate artiste contemporane din România, se regăsesc începând din 20 aprilie 2021 în expoziţia VR (virtual reality) „On the Naturalness of Things“ / „Despre naturalețea lucrurilor“, curator Ana Sultana Cipariu, „vernisată“ virtual pe platforma Theopen-art.com, fiind cea de-a noua expoziţie în „realitate virtuală“ găzduită aici, alături şi de reconstrucţia virtuală a atelierului marii pictoriţe Valentina Rusu Ciobanu.
Maia Ștefana Oprea a făcut „epocă“ prin expozițiile sale în diverse galerii de prestigiu bucureștene și din țară, de neuitat rămânând expoziția „Stivuire“ (AnnArt Gallery, 2016), pentru care a fost distinsă și cu premiul Matei Brâncoveanu, iar de curând a uimit mediul artistic și a făcut „senzație“ cu decizia sa de a se muta, împreună cu întreaga familie, în mediul rural, decizie asumat luată pentru a merge pe urma propriilor obsesii artistice și existențiale, de tip emersonian și thoreau-ian („Walden sau viața în pădure“). Un patos whitmanian, ca să rămânem în această zonă – a Americii primare, virgine, ca un tărâm plin de promisiuni –, se simte din întreaga creație a Maiei Ștefana Oprea de până acum, inclusiv din lucrările alese pentru această expoziție de curatoarea Ana Sultana Cipariu. Reputata artistă „debutează“ astfel în „realitatea virtuală“, putând vorbi și de o „retragere“ similară cu cea efectuată în lumea reală, dar expoziția „On the Naturalness of Things“ reprezintă o premieră și pentru Asociația pentru cultură și arte Arbor și Arbor.art.room, organizatoarele acestor expoziții virtuale: pentru prima oară în galeria virtuală se expune artă digitală, multe dintre lucrările alese fiind realizate de artistă în această tehnică.
Expoziţia „On the Naturalness of Things“ a fost încărcată la adresa https://www.theopen-art.com/exhibition/on-the-naturalness-of-things-maia-stefana-oprea/?back=ago, în singura galerie virtuală din România și Republica Moldova (expozițiile VR sunt accesibile de pe calculatoare și ochelari VR Oculus Quest). Sunt prezente opere ce oferă o privire extrem de cuprinzătoare asupra creației Maiei Ștefana Oprea, una dintre cele mai apreciate artiste contemporane. Accesibilă cu ochelari VR sau de pe un simplu laptop, galeria virtuală oferă senzația unei „plimbări“ în voie prin sălile unei galerii sau a unui muzeu.
Conform curatoarei Ana Sultana Cipariu, selecția expozițională reunește lucrări recente de artă digitală, fotografie și pictură ale artistei, care reflectă ca tematică preocupările recurente ale Maiei Ștefana Oprea, printre care se numără: redistribuirea materiei, sustenabilitatea atât în artă cât și în viață, comuniunea cu natura și maternitatea. Titlul expoziției se revendică de la un eseu cu același titlu al antropologului cultural Mary Catherine Bateson, în care autoarea consideră că folosirea cuvintelor „natură“ și „natural“ influențează o perspectivă clară asupra lumii în care trăim.
„Dualismul cartezian“ în viziunea Maiei Ștefana Oprea (text curatorial pentru expoziția VR de Ana Sultana Cipariu)
„[...] Acest uzaj reprezintă cheia spre înțelegerea mai multor fenomene social-economice actuale, întrucât proiectează natura ca fiind ceva în afara noastră, teorie ce trimite către dezbateri filozofice cu teme precum dualismul cartezian concretizat în dihotomia minte-corp. În sens mai larg, această dihotomie devine natură-cultură.
Prin practica sa artistică și prin stilul său de viață ecologic, Maia Ștefana Oprea reușește să reconcilieze cele două fețe ale aceleiași monede, propunând, în selecția de față, o reîntoarcere la momentul de dinaintea creării celor două paradigme, feluri de cauzalitate, respectiv sfere separate de discurs.
Torsuri, tipare vegetative, lumi privite la microscop și reprezentări ale elementelor specifice limbajului său artistic, aflate într-o evoluție ciclică, se regăsesc în lucrări de fotografie, artă digitală și pictură, ce ne supun unui exercițiu de imaginație asupra modului în care un anumit mediu determină dezvoltarea unei plante, a unei vietăți, a unui om. În mod subtil, tematica expoziției se înscrie unei tendințe eco în arta contemporană și, totodată, unei mișcări globale de conștientizare a impactului pe care noi ca umanitate îl avem asupra planetei.“ (Ana Sultana Cipariu, curator)
„În esență, demersul artistic al Maiei Oprea se subsumează temei Memoriei, a identității culturale a colectivității, exprimată prin motivul Bibliotecii (atât de încărcat de fascinație și tradiție, automat chemând în minte cuvântul «borgesian», dar și figura lui Eco și-a altor erudiți, «învățații» a căror înțelepciune ține țâțânile Lumii). Este o abordare cât se poate de actuală, în aceste zile, în acest timp «ieșit din țâțâni», în care ni se pare că tehnologia «calcă totu-n picioare» și, dacă mai e ceva de salvat, acel ceva e tocmai în această Memorie, în acest tezaur comun al umanității. (,,,) Nu atât fiecare obiect luat în parte producea uluială și fascinație, cât ansamblul, expoziția-concept ca întreg, impresia finală de victorie a Spiritului, nu atât asupra lutului, materiei din care erau constituite obiectele, cât asupra tuturor forțelor (contrainițiatice?) care-l amenință în contemporaneitate. (...) Experimentul – la care atelierul este la fel de important ca produsul finit – recuperează sensul prim, antic, grecesc al cuvântului «tehnică»: techne = artă, îndemânare, pricepere, meșteșug. Tema expoziției, curatoriată la AnnArt Gallery de Raluca Băloiu: memoria, arhivarea, «stivuirea».“ (criticul Doinel Tronaru, despre expoziția „Stivuire“ de la AnnArt Gallery din 2016)
Maia Ștefana Oprea este absolventă UNArte București, cu burse de studii în Franța și SUA. Din 2016 este reprezentată de Galeria AnnArt din București, iar din 2019 locuiește împreună cu familia sa în satul Inotești, județul Prahova. A expus în cadrul Bienalei Internaționale de Pictură de la Chișinău, la Vienna Contemporary, ICR Londra, ICR Veneția, Galeria Națională de Artă din Ruse, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia, Castelul Cantacuzino din Bușteni, Muzeul de Artă din Ploiești, Muzeul de Artă din Constanța, Muzeul Național al Literaturii Române din București, Muzeul Național Cotroceni din București, precum și în numeroase galerii de artă autohtone și internaționale.
Ana Sultana Cipariu este curator independent și consultant artistic la creart (Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București). A colaborat cu instituții precum: ICR Viena, Centrul Cultural Internațional de la Cracovia, Muzeul de Artă din Timișoara, Forumul Cultural Austriac București și Muzeul Municipiului București. Licențiată în filologie și în științele comunicării, a absolvit un master în curatoriat la Universitatea de Artă Aplicată din Viena, iar din 2019 este doctorandă în cadrul Universității din București. În prezent, susține o rubrică de comentariu de artă pe website-ul Agenția de cArte. Locuiește și activează în București.