Cele două luni de „lockdown” ar putea garanta succesul actualului sezon estival pe litoralul românesc, indiferent de restricțiile impuse de actuala situație. Nevoia românilor de a evada, în natură, la soare, deja le dă speranțe hotelierilor și reprezentaților agențiilor de turism, pentru că oamenii au început să facă rezervări și reprogramări de vacanțe chiar din prima săptămână a lunii mai, știind că hotelurile ar putea funcționa în lunile de vară. În plus, prognozele meteo sunt mai mult decât favorabile unei prelungiri a sezonului până în octombrie, pentru că se anunță o vară toridă și secetoasă. Dacă și noile reguli vor permite redeschiderea turismului în România, întregul sector și-ar putea recupera pagubele până la finalul anului.
Una dintre agențiile de turism românești care s-au axat pe Litoral a făcut un studiu din care reise că 71% dintre vechii clienți vor în continuare să-și petreacă vacanța pe plajele din țara noastră. ”Litoralul nostru rămâne clar prima opțiune a românilor pentru sezonul estival. Mulți turiști vor plajă și soare. Este evident că nu vom mai putea vorbi de același turism pe care îl știam până acum. De data asta, turiștii vor alege Litoralul pentru relaxare și mai puțin pentru distracție. Nu vom mai putea vorbi de evenimente, de festivaluri, de concerte sau de cluburi deschise. Însă hotelierii își așteaptă turiștii și cei care vor deschide vor garanta toate măsurile de siguranță și de igienă”, declară Aurelian Marin, directorul general al „Paradis Vacanţe de Vis”, cel mai important touroperator dedicat Litoralului. Agenția românească a lansat o serie de oferte și soluții concrete pentru sezonul estival. Cert este că deja se fac rezervări pentru perioada iulie-septembrie, iar cele făcute pentru mai-iunie pot fi reprogramate.
Situația „early booking” se reglează din mers
Aceeași agenție a găsit o soluție și pentru clienții care au rezervat vacanțele în regim „early booking”. Ținând cont de situația generată de pandemia Covid-19, termenele de plată pentru Early Booking au fost decalate până spre 1 iunie. Termenele de anulare fără penalizări se pot face cu 21 – 14 zile înainte de check in, iar plățile vor fi eșalonate fără restricții, în funcție de cum doresc clienții. „Paradis Vacanțe de Vis” a negociat cu fiecare furnizor în parte, pentru a putea oferi în continuare tarife care corespund așteptărilor turiștilor. „Toată lumea așteaptă reglementări clare și oficiale. Până atunci, multe restaurante și hoteluri își fac propriile reguli adaptând măsuri care deja se iau în alte state. Noi, alături de hoteluri, vom încuraja servirea mesei de către turiști în restaurantele structurilor de cazare, întrucât considerăm că avem garanția serviciilor și măsurilor de siguranță corecte și eficiente”, adaugă Aurelian Marin. Consultanții agenției estimează că, după data de 1 iunie, pe litoralul românesc vor fi deschise majoritatea hotelurilor. Se așteaptă o lună iunie cu un grad de acoperire satisfăcător, o perioadă 1 iulie – 23 iulie cu un grad bun de acoperire, o perioadă 24 august – 10 septembrie cu un grad foarte bun de acoperire și circa trei săptămâni, în septembrie, cu un grad bun de acoperire. Alți consultanți din turism spun că sezonul s-ar putea prelungi până la finalul lunii octombrie, în condițiile meteo anunțate deja de ANM: vreme deosebit de caldă, cu temperaturi care depășesc mult limita normală până la finalul anului.
O nouă șansă de a aduce înapoi românii
În contextul relaxării măsurilor restrictive, hotelierii se așteaptă și la o creștere a cererii din partea clienților. Astfel, ar putea ajunge la mare, în România, clienții din categoriile care până acum preferau plajele altor țări, dar ar putea fi redirecționați spre turismul intern, prin restricțiile de mobilitate între state. Astfel, anul acesta sunt mari așteptări în legătură cu turiștii care nu au mai fost de mult timp pe litoralul românesc și care ar putea descoperi transformările din ultimii ani, acest lucru fiind benefic, eventual, unor creșteri în anii următori, dacă vor fi plăcut impresionați de ceea ce vor experimenta, estimează specialiștii din domeniu. Îmbunătățirea semnificativă a serviciilor acordate de către furnizori (hoteluri, pensiuni, baruri și restaurante) ar putea fi o consecință a pandemiei și a efectelor economice prezente și ulterioare, pentru că reprezentanții HORECA vor dori să atragă un număr cât mai mare de clienți. Se presupune, astfel, o creștere a grijii și a responsabilității față de client, care ar putea genera atașamentul clienților față de locațiile care își arată și își manifestă în mod real grija față de nevoile clienților. Se vorbește și despre noile nevoi ale clienților, legate de siguranță, care va rearanja piața turismului.
Directorul general „Paradis Vacanțe de Vis” consideră că este obligatoriu ca voucherele aferente anului 2020 să fie acordate acum, în luna mai, pentru stimularea turismului în România.