Sursele de finanțare găsite până acum de Ministerul Educației însumează peste un miliard de euro, pentru 5 ani. Aceasta este doar una dintre schimbările majore din Educație, anunțate, ieri, de ministrul Sorin Cîmpeanu. Printre cele mai importante modificări se numără renunțarea la teze și la mediile semestriale, dar și „vacanța mobilă”, de o săptămână, în luna februarie, diferențiată în funcție de județ. Toate schimbările au fost asumate prin Ordin de Ministru.
Fondurile prevăzute pentru reducerea abandonului școlar după pandemie nu ajută cu nimic școlile care au cele mai grave probleme în țara noastră, pentru că situația din România nu seamănă cu cea din vestul Europei. Singurele programe care au dat rezultate, în ultimii 15 ani, în eforturile de reducere a abandonului școlar au fost „Cornul și laptele” și „Masa caldă”. Elevii din medii defavorizate au fost convinși să meargă la școală pentru hrana zilnică. La fel și familiile lor, care percep acest ajutor ca pe ceva palpabil, pentru care merită să-și trimită copiii în continuare la ore. Deși inițial programul de reducere a abandonului școlar implementat conform normelor din restul Europei părea un fiasco, Ministerul Educației a revenit acum cu cea mai bună decizie: mâncare caldă și sănătoasă pentru elevi. „Programul va avea o finanțare de un miliard de euro pentru 5 ani, va fi coordonat de Ministerul Educației și Agriculturii. În total, aceste surse de finanțare vor trebui să genereze un miliard de euro, astfel încât să avem o extindere semnificativă a programului de sprijin pentru reducerea abandonului școlar pentru un număr cât mai mare de elevi. Criteriile vor fi stabilite de Ministerul Educației. Prima rundă din acest program național a realizat deja selecția de peste 1.000 de școli”, a explicat, ieri, ministrul Sorin Cîmpeanu, într-o conferință de presă.
Comunitatea Declic cere cantine ieftine
Deși ministrul Educației tocmai anunțase extinderea acestui program, tot ieri a avut loc și un protest organizat de grupul „Declic”, pentru a cere exact același lucru. „Comunitatea Declic” cere implementarea unui program național prin care toți elevii să primească o masă caldă la școală, arătând că doar în 150 de școli din România există programul-pilot prin care elevilor li se oferă mâncare caldă. Membrii „Declic” mai acuză Guvernul și de faptul că programul nu funcționează bine, pentru că de multe ori contractele sunt semnate aproape de finalul anului, iar elevii nu primesc mâncare. De asemenea, protestatarii susţin că în alte școli copiii au primit sandvișuri în locul meselor calde. Comunitatea Declic și reprezentanții Consiliului Elevilor au cerut rezolvări urgente ale acestor situații, sub sloganul „Locul cantinei e în școli, nu în Parlament!”, fără a aduce însă soluții pentru problemele legale care au generat până acum dificultățile din școli. Declic cere, mai degrabă, înființarea unor cantine cu mâncare caldă în fiecare școală, cu prețuri precum cele din Parlament, în timp ce programul lansat de Ministerul Educației vizează școlile din medii defavorizate, cu finanțarea integrală a meselor calde, pe următorii 5 ani.
Problemele legislative care au produs blocaje
Ministrul Sorin Cîmpeanu a explicat, în conferința de presă, că au fost probleme legate de contracte, iar 16 școli din programul-pilot de până acum nu au reușit să ofere mesele calde pentru elevi, deși aveau buget alocat. Dar aceste probleme sunt vechi și țin de birocrație, de legislație și de dreptul de a contesta firmelor licitațiile – același drept care a dus la dezastrul din infrastructura de drumuri și nu numai. Legislația nu s-a putut schimba în sensul eliminării contestațiilor, deși s-a încercat, pentru deblocarea achizițiilor din mai multe sectoare de activitate. S-ar putea face achiziții directe, pe sumele maxime admise prin lege, însă chiar și așa, unele școli care nu au putut oferi mesele calde au avut altă problemă, respectiv refuzul firmelor de catering să participe la licitații, pentru că au considerat că este o afacere care nu le aduce profit. Ministerul mai caută soluții pentru viitorul program care va aduce mâncare caldă și sănătoasă în școli, urmând extinderea acestuia.
S-a stabilit un număr minim de note pe an
După modificarea structurii anului școlar și introducerea vacanței mobile, nici tezele sau mediile semestriale nu vor mai exista, de anul viitor. Se dorește, astfel, creșterea autonomiei profesorilor și reducerea stresului elevilor. S-a stabilit un calcul pentru un număr minim de note, pe an, astfel încât elevii să aibă la fiecare materie cel puțin „n+3” note, unde „n” este egal cu numărul de ore pe săptămână la materia respectivă. Dacă la o materie se fac două ore săptămânal, elevul trebuie să aibă cel puțin cinci note în anul respectiv, a explicat Sorin Cîmpeanu. Discuțiile despre vacanța de iarnă a elevilor au pornit de la cerințele operatorilor din turism, care s-au plâns că școala le strică sezonul. După îndelungi dezbateri, pentru a mulțumi pe toată lumea, alegerea perioadelor de vacanță de o săptămână în luna februarie a fost aleasă de fiecare inspectorat școlar județean. „Sunt 30 de județe care au decis ca vacanța să fie în ultima săptămână, 10 județe - în a treia săptămână, iar București și Suceava au decis să fie în a doua săptămână”, a precizat ministrul.