Jurnalul.ro Auto Mai repede, mai departe, mai electric

Mai repede, mai departe, mai electric

de Tudorel Muşat    |   

Marii producători auto își schimbă strategiile din mers. Cu banii pe care îi fac vânzând automobile pe propulsie internă, ei finanțează cercetarea și producția de autovehicule electrice.

 Există și niște bonusuri consistente care mai sunt oferite de anumite state din UE ce susțin creșterea accelerată de mașini verzi, dar infrastructura dă bătăi de cap nu doar românilor, ci și europenilor. În plus, prețurile mari ale materiilor prime pentru acumulatori țin ridicat și costul mașinilor. Cu toate acestea toți producătorii, mari și cu tradiție sau noi și cu potențial se întrec în premiere programate pentru acest an.

Primele luni ale lui 2023 a adus pe piață mai multe prezențe notabile. Hyundai a lansat Ioniq 6, un rival de temut pentru Tesla. Șoferii au posibilitatea de a alege între o baterie de 53 kWh sau una de 77,4 kWh, cu o autonomie maximă de 600 km cu o singură încărcare. Modelele cu un singur motor, cu tracțiune spate, dezvoltă 226 CP, în timp ce versiunea cu autonomie mare este disponibilă opțional cu un sistem de tracțiune integrală cu două motoare și 329 CP. Grupul sud-coreean lovește și cu marca Kia. Soul dispune de o baterie mai mică de 39,2 kWh și de un preț redus. Acesta pornește de la 33.000 de euro, în timp ce autonomia se situează la un maxim de 275 km în condiții ideale. Puterea este furnizată de un motor electric de 134 CP care ajunge la 100 km/h în 9,9 secunde și la o viteză maximă de 100 km/h. Stellantis a venit cu C4 X. Este cu 240 mm mai lung decât modelul C4 standard și este cel mai lung autovehicul construit pe platforma CMP, ceea ce, combinat cu autonomia de 360 km și bateria de 50 kWh, reprezintă o opțiune atrăgătoare pentru familii și companii de închirieri private. China este un mare jucător în acest moment pe piața electricelor. Atto de la BYD este un SUV de mici dimensiuni, asemănător cu MG ZS. Acesta oferă o autonomie de aproximativ 420 km și un timp 0-100 mph de 7,3 secunde, cu o baterie de 60,5 kWh. Atto dispune de o tehnologie impresionantă - bateria sa cu litiu-ion-fosfat Blade nu conține cobalt și se susține că este cu 50% mai densă în energie decât o unitate convențională cu litiu-ion.

Vestitorii primăverii

Până în vară vor apărea o puzderie de opțiuni electrice. Mercedes crește luxul cu SUV-ul EQS, care oferă toată tehnologia și atractivitatea variantei berlină, dar adaugă o poziție ridicată și opțiunea de șapte locuri. Se folosește de un sistem impresionant de tracțiune integrală și va fi condus de o versiune care produce 536 CP și 632 Nm, în timp ce autonomia este anunțată la 580 km. Prețul este piperat și depășește 130.000 de euro. Aiways U5 este un SUV de mărimea unui Volkswagen Tiguan din China, alimentat de un pachet de baterii de 65 kWh, care asigură o autonomie de 500 km în sistemul chinezesc de măsurare. O creștere a autonomiei este prevăzută pentru SUV-ul electric oferit de Volvo, atât XC40 Recharge, cât și C40 primind o baterie mai mare de 82 kWh. Aceasta va adăuga aproximativ 30 km suplimentari de autonomie la modelele cu un singur motor și 60 km la modelele Recharge Twin. Actualizarea include, de asemenea, o rată de încărcare mai rapidă pentru Recharge Twin de până la 200 kW, reducând timpul de încărcare 10-80% cu 10 minute, până la 27 de minute. Maserati vine cu Gran Turismo. Rivalul lui Porsche Taycan va primi un tratament fulgerător și va avea parte de o putere serioasă - 745 CP și un sprint la 100 km/h în doar 2,7 secunde. Prețul său este la fel de impresionant, ajungând la aproape 200.000 de euro. Energia este furnizată de o baterie de 93 kWh care alimentează trei motoare electrice, permițând tracțiune integrală. 

Cele mai ieftine

Și segmentul electricelor mai ieftine va fi bine reprezentat. Versiunea electrică a popularului 208 de la Peugeot va primi o creștere semnificativă a autonomiei în 2023. Aceasta va primi grupul motopropulsor de la noul și mai marele Peugeot e-308, cu o baterie mai mare de 51 kWh, care va oferi până la 400 km cu o singură încărcare. Puterea a crescut, de asemenea, la 156 CP, cu un timp 0-100 km în mai puțin de 8 secunde și o eficiență medie declarată de 5,18 mp/kWH. Noul Peugeot 308 reproiectat va avea o variantă complet electrică, cu o baterie de 51 kWh care va oferi 248 de kilometri atât în varianta sport tourer break, cât și în varianta hatchback. Aceasta poate fi încărcată la viteze de până la 100 kW și va beneficia de anvelope cu frecare redusă, jante axate pe aerodinamică și modificări subtile de design specifice EV. Versiunea Skoda a lui ID 4 GTX va deveni modelul emblematic al firmei, cu mai multă putere și practicitate decât omologul său coupe. Denumirea sa vRS înseamnă că șorțurile față, oglinzile retrovizoare, ramele geamurilor și difuzorul spate de culoare neagră lucioasă sunt în meniu, în timp ce puterea provine de la o baterie de 82 kWh care alimentează toate cele patru roți prin intermediul unui motor electric de 295 CP. Monovolumul electric EQT MPV de la Renault este bazat pe Kangoo și se vrea o alternativă la ID Buzz. Motorul său electric dezvoltă 120 CP, în timp ce energia provine de la o baterie de 45 kWh. Acesta va fi vândut mai întâi într-o configurație cu ampatament scurt, cu cinci locuri, uși glisante în spate și un hayon mare. E:NY1 va forma „centrul viitoarei game de produse Honda”. Va fi un un mic SUV electric de mărimea lui Jazz. Deocamdată nu se știu prea multe despre această mașină, dar Honda a confirmat că va folosi o platformă personalizată, care va fi probabil utilizată pentru o serie de modele noi în viitor. 500 EV este un prim pas important în lumea mașinilor electrice pentru divizia de performanță a Fiat. Italienii îl alintă ca fiind cel mai atractiv, receptiv și dinamic model pe care l-au construit vreodată. Acesta este susținut de o baterie de 42 kWh care produce 152 CP, atingând suta în 7 secunde. 

O vară fierbinte

După jumătatea verii apar câtea automobile mult așteptate. Unul dintre ele este mașina anului în Europa, Jeep Avenger. Primul EV de la Jeep are o baterie de 54 kWh, o autonomie de 400 km și viteze de încărcare de până la 100 kW. Disponibil atât în varianta cu un singur motor, cât și cu două motoare, de putere se ocupă o unitate de 115 CP. Trei noi modele electrice vor urma Avenger până în 2025. Lucid Air este una dintre cele mai puternice mașini electrice care va fi pusă în vânzare în 2023. Mașinile cu specificații de top produc 1.065 CP și un timp de doar 2,5 secunde până la sută. De asemenea, constructorul pretinde că poate parcurge 800 km cu o singură încărcare. Acest lucru rămâne de văzut, dar Lucid se mândrește cu cea mai impresionantă aerodinamică dintre toate mașinile de lux produse în lume, cu un coeficient de rezistență la înaintare mai mic decât cel al Mercedes S-Class.
BMW i5 va oferi cumpărătorilor o alternativă mai convențională la EQE și Tesla Model S. Acesta va schimba o autonomie mare cu o baterie mai mică și mai puțin grea - pentru a-i spori atractivitatea dinamică - și va avea capacități de încărcare rapidă de 210 kW. Rolls-Royce Spectre este primul luxury electric care își va face apariția pe piață. Prețul va atinge 300.000 de euro, dar performanțele promit a fi pe măsură. Cei 577 de cai putere se vor baza pe o baterie de 120 kWh care-i va oferi o autonomie de peste 500 km. 

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Spectre, primul Rolls-Royce electric din istoria mărcii de lux, va acelera până la sută cu iuțeala unui  Porsche 718 Cayman GT4

 

- 1.065, puterea lui Lucid Air

- 300.000 de euro, prețul lui RR Spectre

- 2,7 secunde, sprintul lui Maserati Gran Turismo

 

Avantaje

- puteri din ce în ce mai mari

- ofertă mai variată


 

Dezavantaje

- electrice rămân scumpe

- infrastructura nu ține pasul cu mașinile

 

Subiecte în articol: masini electrice producatori
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri