Jurnalul.ro Ştiri Externe Microsoft: Campania rusă de dezinformare a luat la țintă acum și Jocurile Olimpice de la Paris

Microsoft: Campania rusă de dezinformare a luat la țintă acum și Jocurile Olimpice de la Paris

de Şerban Mihăilă    |   

Campania de intoxicare a opiniei publice din Europa, lansată de propaganda rusă în preajma alegerilor pentru Parlamentul European, s-a extins acum și asupra altui eveniment major. Moscova a demarat o operațiune intensă de dezinformare, menită să păteze reputația Comitetului Olimpic Internațional (CIO) și să alimenteze temerile legate de violențe la Jocurile de la Paris din această vară, susține un raport al Centrului de Analiză a Amenințărilor al Microsoft.

Experții de la Microsoft afirmă că operațiunile de manipulare a opiniei publice utilizează un amestec puternic de videoclipuri false, știri fictive și imitații generate de inteligența artificială, inclusiv vocea falsă a starului hollywoodian Tom Cruise.

„Rusia intensifică aceste campanii de calomnie la adresa Franței, a președintelui Macron, a CIO și a Jocurilor Olimpice de la Paris”, a declarat Clint Watts, directorul general al Centrului de Analiză a Amenințărilor din cadrul companiei Microsoft, într-o postare pe blogul său.

Strategie AI

„Deși Rusia are o istorie de zeci de ani în privința vizării Jocurilor Olimpice, Centrul de Analiză a Amenințărilor a observat vechi tactici care se amestecă acum cu inteligența artificială (...) care s-ar putea intensifica pe măsură ce se apropie ceremonia de deschidere de la Paris 2024”, a mai precizat el.

Raportul a dezvăluit că două grupuri prolifice de „pirați” cibernetici ruși, „Storm-1679” și „Doppelganger”, și-au pivotat operațiunile în ultimul an pentru a se ocupa direct de Jocurile Olimpice.

Activitățile lor de intoxicare s-au intensificat în iunie 2023, odată cu lansarea pe canalul „Telegram” a unui documentar fals de lung metraj, intitulat „Olympics Has Fallen”.

Cu ajutorul unui sunet generat de AI, care îl imită pe Tom Cruise, actorul din „Top Gun”, a unei grafici computerizate care captează atenția și a unei prezentări sofisticate de marketing, filmul denigrează CIO într-o încercare aparentă de a eroda sprijinul public global pentru Jocurile Olimpice de anul acesta.

De asemenea, „Storm-1679” a produs și amplificat în mod repetat videoclipuri fictive, clipuri de știri și declarații de presă care susțin în mod fals că temerile legate de terorism au provocat un val de anulări de bilete și de achiziții de asigurări de proprietate în rândul parizienilor.

Între timp, grupul „Doppelganger” a intensificat mesajele antiolimpice în rețeaua sa, formată din 15 site-uri de dezinformare, și a falsificat conținuturi de la instituții de presă franceze, precum „Le Parisien”, pentru a-l defăima pe Macron.

Microsoft bănuiește că grupuri rusești se află, de asemenea, în spatele circulației unor imagini false de graffiti, care amenință cu repetarea masacrului de la München, din 1972, al atleților israelieni, de către militanții palestinieni, în timpul Jocurilor Olimpice.

Pe măsură ce ceremonia de deschidere din 26 iulie se apropie, Microsoft anticipează că tirul dezinformării rusești se va intensifica în mai multe limbi și formate media.

Watts a avertizat că aceste campanii ar putea chiar să încerce provocări reale în apropierea locurilor de desfășurare a Jocurilor Olimpice pentru a semăna și mai mult haos.

În aprilie, liderul francez, Emmanuel Macron, afirma că nu are „nicio îndoială” că Rusia vizează Jocurile Olimpice de la Paris, inclusiv prin dezinformare.

Kremlinul „alimentează în fiecare zi ideea că nu putem face asta sau aia, că există un risc”, spunea el.

Intoxicare pe toată linia

Luna trecută, Stratcom - echipa de combatere a dezinformării din cadrul UE - a demascat un videoclip în limba rusă de pe YouTube, care susținea că polonezii fug de dictatura din țara lor, membră a UE, și caută refugiu tocmai în Belarus, aliatul apropiat al Moscovei. 

Povestea a propagat narațiuni recurente pro-Kremlin, conform cărora Varșovia ar avea atât intenții militariste agresive, cât și deficiențe democratice, resimțite în întregul bloc comunitar.

Videoclipul face parte din ceea ce Stratcom susține că este o campanie de dezinformare rusă mai amplă, pe care Bruxelles-ul se luptă să o contracareze înainte de alegerile pentru Parlamentul European, din 6-9 iunie.

Videoclipul se încadrează într-un tipar: site-urile web legate de Rusia preiau conținut pro-Kremlin de la surse controlate de stat sau de pe conturile de social media pro-Putin, îl reîmpachetează, inclusiv cu traducere, și îl răspândesc prin noi canale pentru a ajunge la publicul din UE, afirmă oficialii blocului comunitar european.

Rusia este acuzată pe scară largă că a derulat campanii de dezinformare care au vizat alegerile din Statele Unite, Europa și Marea Britanie în ultimul deceniu.

Potrivit celui de-al doilea raport anual al UE privind dezinformarea, publicat în acest an, Polonia și Germania au fost cele mai vizate națiuni din UE. Franța s-a numărat, de asemenea, printre principalele ținte.




 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri