Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro

Modernizarea infrastructurii de transport, speranţe de 8 mld. euro

de Adrian Stoica    |   

În perioada 2021-2027, bugetul estimat pentru Programul Operațional Transport (POT) este de 8,368 miliarde de euro, în creştere cu circa trei miliarde de euro faţă de 2014-2020, când România a avut la dispoziţie, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, 5,3 miliarde de euro. Investiţiile programului, care a fost lansat în dezbatere publică, vor viza 10 direcţii principale, din care cei mai mulţi bani, aproape două miliarde de euro, ar urma să fie alocaţi dezvoltării reţelei transeuropeane de transport (TEN-T) rutier.

Conform Raportului Forumul Economic 2019, România este pe locul 119 din 141 de ţări analizate în ceea ce priveşte calitatea infrastructurii rutiere. Dacă ne referim strict la Europa, atunci anul trecut eram pe ultimul loc în ceea ce priveşte numărul de kilometri de autostradă la 100.000 de locuitori, cu 848,12 km de autostradă din lungimea totală a reţelei de transport rutier de interes national, care era de17.091 km. Nici la transportul pe calea ferată lucrurile nu arată bine, serviciile oferite fiind necompetitive și neprofitabile. 

 

Investiţiile care vor fi realizate în perioada 2021-2027 vor fi orientate, în principal, spre continuarea celor demarate în 2014-2020.

 

Metrouri şi trenuri metropolitane, peste tot

 

O categorie importantă de proiecte va fi, în noua perioadă de finanţare, destinată creșterii capacității de transport pe calea ferată și introducerea de trenuri metropolitane. Regiunile vizate pentru introducerea trenurilor metropolitate sunt București-Ilfov, Cluj, Sibiu etc. De asemenea, finanțarea proiectelor de investiții în infrastructura de metrou va fi prioritară pentru descongestionarea transportului metropolitan în regiunea București-Ilfov. Toate proiectele privind extinderea reţelei de metrou sunt mult întârziate, iar cel mai bun exemplu este Magistrala 5 Eroilor - Drumul Taberei, unde licitaţiile au început în 2008, lucrările - în 2012, iar termenul de finalizare era 2015. În vara lui 2020 nimeni nu-şi mai asumă niciun termen pentru finalizarea lui. Se merge după expresia „Dumnezeu cu mila!”.


Modernizarea porturilor, mult întârziată

 

Proiectele în sectorul naval vor viza, cu precădere, porturile situate pe rețeaua primară a României, fiind vorba despre Constanţa, Sulina, Tulcea, Galați, Brăila, Cernavodă, Călărași, Oltenița, Giurgiu, Corabia, Bechet, Calafat, Drobeta-Turnu Severin şi Moldova Nouă, se arată în proiectul pus în dezbatere. Pentru multe din aceste proiecte, cum ar fi cele referitoare la modernizarea porturilor Galaţi, Brăila, Olteniţa, Giurgiu, Corabia, perioada lor de implementare, conform Master Planului General de Transport, a expirat în 2018. 

 

 

Cele 10 priorități ale POT

 

- Îmbunătăţirea conectivităţii prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport rutier Total - 1.936 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea rețelei TEN-T de transport pe calea ferată - 1.096 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității prin dezvoltarea infrastructurii rutiere - 350 mil. euro;
- Creșterea calității serviciilor de transport pe calea ferată - 350 mil. euro; 
- Îmbunătățirea mobilității prin creșterea capacității de transport pe calea ferată - 250 mil. euro;
- Îmbunătățirea conectivității cu metroul în regiunea București-Ilfov - 250 mil. euro;
- Creșterea gradului de utilizare a căilor navigabile și a porturilor - 200 mil. euro;
- Creșterea gradului de siguranță și securitate pe rețeaua rutieră - 100 mil. euro;
- Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal - 30 mil. euro;
- Asistență tehnică - 50 milioane euro.


Autostrăzi, doar pe hârtie

 

Proiectele de autostrăzi şi drumuri expres care vor fi finanţate prin noul POT vor fi, în general, cele care până acum trebuiau terminate. Vorbim aici despre autostrăzile Sibiu-Piteşti, Comarnic-Braşov, Craiova-Piteşti etc., care trebuia finalizate în 2020, potrivit Master Planului. Tot în această categorie mai putem aminti drumurile expres Ploieşti-Buzău, Bacău-Paşcani, Focşani-Bacău, Buzău-Focşani sau Paşcani-Suceava, care trebuiau finalizate în 2018. Ele sunt încă în chinurile facerii studiilor de fezabilitate.
 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri