Portofoliile profesorului și dirigintelui se simplifică, procesele-verbale sunt înlocuite de foi de prezență, iar rapoartele şi statisticile solicitate de inspectorate nu mai sunt completate de dascăli, ci vor fi extrase din sistemul informatic. Acestea sunt câteva dintre măsurile primei etape a procesului de debirocratizare a sistemului de învăţământ, anunţate, ieri, de ministrul Educaţiei, Monica Anisie.
Ministrul Monica Anisie a anunţat pe o reţea de socializare că a demarat deja „prima etapă pentru debirocratizare” şi că măsurile anunţate se aplică de pe 13 ianuarie. „Am trimis o notă inspectoratelor şcolare prin care am cerut aplicarea acestor măsuri imediat!”, a scris ministrul pe Facebook.
Ministrul a prezentat măsurile avute în vedere. Astfel, portofoliul profesorului conţine, în format digital sau/şi letric, doar planificările calendaristice anuale ale materiei, un proiect al unităţilor de învăţare şi instrumente de evaluare, excepţie făcând doar portofoliul profesional reglementat de Metodologia examenului de definitivare în învăţământ. Totodată, procesele-verbale care nu necesită probarea modului de luare a deciziei, de la activităţile cadrelor didactice sau din cadrul anumitor activităţi cu părinţii, nu sunt obligatorii şi pot fi înlocuite cu liste de prezenţă, iar rapoartele şi statisticile solicitate de instituţii ierarhic superioare sau alte instituţii din afara sistemului educaţional nu se mai întocmesc la nivelul unităţii de învăţământ prin implicarea cadrelor didactice. Aceste date vor fi extrase prin interogarea Sistemului Informatic Integrat al Învăţământului din România (SIIIR) sau a altor aplicaţii, a precizat Anisie. De asemenea, portofoliul dirigintelui va conţine numai planificarea activităţilor specifice funcţiei de diriginte, calendarul activităţilor educative extraşcolare ale clasei şi fişele psihopedagogice ale elevilor din clasa respectivă.
„Aplicarea testelor iniţiale nu este obligatorie pentru niciun nivel de învăţământ sau clasă. Cadrele didactice pot decide folosirea lor pentru clasele de început de ciclu sau la preluarea unei clase noi, la disciplina pe care o predau, pentru a cunoaşte nivelul atingerii competenţelor de către elevi”, a adăugat ministrul, precizând că lucrează la schimbarea mai multor acte normative care vor simplifica activitatea profesorilor.
În replică la postarea Monicăi Anisie, mai mulţi părinţi i-au transmis ministrului că „util şi urgent ar fi revizuirea manualelor şcolare şi înlăturarea a tot ceea ce este inutil”, deoarece, în prezent, sistemul de educaţie din România este depăşit şi stufos”.