Jurnalul.ro Special Anchete Nicușor Dan pregătește o surpriză șoferilor din Capitală: Antamată de doi ani, semaforizarea inteligentă a Bucureștiului este demarată în campania electorală

Nicușor Dan pregătește o surpriză șoferilor din Capitală: Antamată de doi ani, semaforizarea inteligentă a Bucureștiului este demarată în campania electorală

de Ion Alexandru    |   

Anunțate încă din vara anului 2022, reabilitarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligent din București sunt demarate în plină campanie electorală pentru alegerile locale. Primăria lui Nicușor Dan a contractat, luna aceasta, studiul de fezabilitate, care costă nu mai puțin de 823.000 de euro și care va fi realizat în 565 de zile. Sunt vizate intersecțiile din cinci axe principale, iar scopul declarat în documentele achiziției vizează „creșterea calității vieții”, care însă „nu se poate realiza atât timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu”. De altfel, principala direcție a proiectului este „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, creșterea acestora fiind cauza principală a schimbărilor climatice, prin efectuarea deplasărilor diverselor tipuri de vehicule și schimbarea opțiunilor cu privire la modul de transport utilizat”.

Afacerea a fost pregătită de Primăria Capitalei încă din 31 iulie 2022, când, inițial, instituția condusă de Nicușor Dan a publicat pe SEAP (Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice) un anunț potrivit căruia intenționa să încheie un contract de servicii pentru elaborarea documentației tehnico-economice în faza studiului de fezabilitate, pentru obiectivul de investiții denumit „Modernizarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligentă (Managementul Traficului București - Ilfov) și prioritizarea vehiculelor, în vederea creșterii siguranței rutiere, fluidizării traficului și reducerii poluării”.

Potrivit acestui anunț, Primăria Capitalei a organizat o licitație deschisă, impunând drept criteriu de atribuire a contractului cel mai bun raport calitate-preț, unde prețul ofertei a cântărit 40 la sută din evaluare, iar metodologia de implementare a contractului, pe de o parte, respectiv experiența experților-cheie, pe de altă parte, au cântărit câte 30 la sută din evaluare.

Este vorba despre un contract ce va avea o durată de 565 de zile, este finanțat de la bugetul de stat, iar Primăria Capitalei a pus la bătaie, în vederea atribuirii lui, un fond estimat inițial la 3.586.098 de lei fără TVA.

La licitația deschisă organizată în vederea atribuirii acestui contract, autoritatea contractantă a primit două oferte, ambele fiind declarate admisibile, iar la data de 11 aprilie 2024 afacerea a fost atribuită, sub numărul 189/2024, companiilor Isbak Istanbul Bilisim Ve Akilli Kent Teknolojileri A.S., din Turcia, și SC Tehno Consulting Solutions SRL din România. Valoarea finală a contractului se ridică la 3.391.309,2 lei fără TVA, respectiv la 4.035.657,95 de lei cu TVA inclusă (823.603,7 euro).

Folosirea mașinii personale, luată la ochi de municipalitate

În caietul de sarcini care a stat la baza acestei achiziții de servicii de elaborare a studiului de fezabilitate, „în perioada 2006 - 2007, Municipiul București a efectuat o investiție consistentă pentru realizarea Sistemului de Management Integrat al Traficului București (BTMS), care reprezintă o soluție integrată pentru managementul mobilității urbane”.

Astfel, după finalizarea respectivei investiții, „sistemul a fost operat, menținut și extins”. Efectele însă pot fi evaluate de către orice locuitor al Capitalei. În ciuda acestei realități, în acest document se precizează că „una dintre prioritățile Primăriei Municipiului București este modernizarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligentă”. „Primăria Capitalei își propune să dezvolte un sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur, proiectat să promoveze dezvoltarea economică și teritorială incluzivă din punct de vedere social și să asigure o calitate ridicată a vieții”.

Interesant este că în Nota Conceptuală, aprobată de însuși Nicușor Dan, se menționează: „creșterea calității vieții nu se poate realiza atât timp cât locuitorii din zona metropolitană folosesc preponderent autoturismul propriu”.

În același caiet de sarcini, se mai precizează că scopul contractului este elaborarea studiului de fezabilitate, a documentației necesare pentru obținerea de avize, acorduri și puncte de vedere ale autorităților competente și toate studiile și expertizele de specialitate conexe.

Cinci axe

Ca obiective, achiziția vizează patru direcții. Prima este „reducerea poluării”, adică „reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, creșterea acestora fiind cauza principală a schimbărilor climatice, prin efectuarea deplasărilor diverselor tipuri de vehicule și schimbarea opțiunilor cu privire la modul de transport utilizat”. Apoi, se mai vizează „fluidizarea traficului”, prin „coordonarea optimă a deplasărilor de vehicule, pe baza unei infrastructuri de drumuri proiectate și echipate și cu o informare în timp real privind opțiunile de reconfigurare a deplasărilor”. După care, se așteaptă „creșterea gradului de siguranță rutieră”, dar și „prioritizarea vehiculelor destinate transportului public, ca urmare a proiectării de noi intersecții semaforizate”.

În acest sens, se propune modernizarea și integrarea în sistemul existent de management al traficului a intersecțiilor aferente unui număr de cinci axe principale, proiectul presupunând intervenții asupra a 85 de intersecții. Sunt luate, așadar, în considerare Drumul Radial DR 11 (Șoseaua București-Târgoviște - Bulevardul Bucureștii Noi - Calea Griviței - Strada Berzei - Strada Vasile Pârvan - Splaiul Independenței), Drumul Radial DR 3 (Șoseaua Colentina - Calea Moșilor - Strada Mântuleasa - Bulevardul Corneliu Coposu), Drumul Radial DR 14 (Șoseaua Berceni - Intrarea Nețea), Drumul Radial DR 8 (Șoseaua Alexandriei -  Calea Rahovei - Bulevardul George Coșbuc - Bulevardul Regina Maria) și Drumul Radial DR 10 (Bulevardul Iuliu Maniu - Șoseaua Cotroceni - Splaiul Independenței).

Prestatorul, afaceri cu statul, pe bandă rulantă

Așa cum am arătat mai sus, contractul de peste 800.000 de euro a fost adjudecat de compania turcească Isbak Istanbul Bilisim Ve Akilli Kent Teknolojileri A.S. și de SC Tehno Consulting Solutions SRL.

Compania românească este patronată de un anume Benian Gheorghe Bala, care mai deține în portofoliu și societatea Revitalco Management & Consulting SRL, despre care presa a scris că este abonată la contracte cu statul.

De altfel, în baza de date a SEAP, și SC Tehno Consulting Solutions SRL este abonată la contracte cu statul, unul dintre clienții din ultimii ani fiind Primăria Municipiului Bacău, contractele vizând reabilitarea străzilor.

Firma a mai primit însă contracte și de la Primăria Pitești, Primăria Târgoviște, Primăria Constanța, Primăria Topoloveni, Primăria Sectorului 6, Compania Națională de Investiții, Primăria Brașov, Consiliul Județean Ilfov, Consiliul Județean Tulcea sau Primăria Municipiului Sibiu.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri