Jurnalul.ro Special Noul Cod Fiscal, lovitură dură și pentru mamele-antreprenoare

Noul Cod Fiscal, lovitură dură și pentru mamele-antreprenoare

de Florian Saiu    |   

Noile modificări aduse Codului Fiscal generează o mare presiune asupra mediului economic, printre cele mai vulnerabile domenii de activitate comercială regăsindu-se (și) micile afaceri derivate din pasiunile unor mămici pentru care business-ul personal devenise singura sursă de venit.

În România sunt de mii de femei aflate în situații de incertitudine și instabilitate financiară și pentru ele este esențial să poată avea un venit sigur pentru creșterea și educația copiilor. Sunt mame care nu își găsesc un loc de muncă potrivit (mai ales în orașele mici și în mediul rural), care au copii pe care nu au cu cine să îi lase ca să meargă opt ore zilnic la birou, care suferă de boli cronice ce le împiedică să lucreze, care au copii bolnavi sau sunt divorțate ori au partenerul în incapacitate de muncă și trebuie să se descurce singure cu toate cheltuielile casei. Pentru toate aceste mame, micile afaceri personale reprezintă singura șansă în încercarea de a-și transforma abilitățile în produse/servicii ce pot fi monetizate. Și asta pentru că mamele-antreprenoare își administrează business-urile de acasă, în ritmul vieții propriei familii. Tulburate de efectele pandemiei sau ale războiului din Ucraina, aceste mici afaceri au fost date recent peste cap de noile modificări ale Codului Fiscal. 

Matematică necruțătoare

„Odată cu introducerea noilor modificări fiscale, continuitatea acestor afaceri este puternic pusă la încercare, situația financiară a mamelor-antreprenoare devenind una nesigură, precară chiar. Motivul? Afacerile gestionate prin intermediul microîntreprinderilor vor fi obligate să aibă unul sau mai mulți angajați cu normă întreagă în termen de maximum 30 de zile de la data înregistrării la Registrul Comerţului pentru a nu trece de la un impozit de 3%, cum era până la data acestei modificări legislative, la un impozit de 16%”, a comentat Oana Luca, expert-contabil. Mai precis? „De exemplu, o afacere de tip hand-made nou-înființată va trebui să aibă un venit de minimum 3.000 de lei la 30 de zile de la înființare, ca să își poată permite un angajat, ca să poată acoperi costurile legate de contabilitate, plata taxelor etc. - asta dacă dorește să plătească un impozit de 1% în loc de 16%, din moment ce varianta de a plăti 3% a fost eliminată. Am dat doar un exemplu de modificare a Codului Fiscal adusă de OUG 16/2022 cu impact în afacerile mici, însă sunt mai multe modificări importante”.

„VISS” -  Viziune, Încredere, Sprijin, Succes

Până la expunerea celorlalte modificări cu impact major asupra întreprinderilor mici, economista Oana Luca e convinsă că doar educația antreprenorială ar mai putea salva aceste afaceri: „Mamele-antreprenoare (și nu numai ele) ar trebui să investească o parte din timpul lor în propria educație financiară, ar trebui să învețe să-și crească afacerea. Altfel cum să-și achite noile taxe?”. În sprijinul acestora vine un program inițiat de Asociația Mamelor Antreprenor din România: proiectul „VISS” - Viziune, Încredere, Sprijin, Succes. Despre ce este vorba concret? „VISS” este un incubator de afaceri din care fac parte optsprezece mentori, antreprenoare cu experiență, experți (contabili, avocați, specialiști în vânzări, branding, promovare etc.), consultanți în afaceri și în diverse forme de finanțare care vor consilia timp de două luni persoanele care vor fi acceptate în program.

Câte 1.500 de euro pentru cinci mame-antreprenoare 


Participantele la proiect s-ar întâlni în fiecare sâmbătă, vreme de opt săptămâni, cu mentorii și vor lucra atât la planurile lor de afaceri și la strategii, cât și la construirea unei mentalități de antreprenor de succes. La finalul perioadei de două luni, afacerile care parcurg toate etapele programului vor fi lansate public, în cadrul unui eveniment. Cinci dintre participante, alese în funcție de câteva criterii bine stabilite, vor primi un sprijin în servicii de branding, webdesign, promovare, asistență juridică, servicii de contabilitate în valoare de 1.500 de euro/afacere. Mai mult, companiile nou-înființate vor fi listate pe platforma de antreprenoriat feminin mamprenoare.eu și monitorizate atent timp de un an, perioadă în care norocoasele vor avea parte de pregătire antreprenorială continuă în cadrul hub-ului Mamprenoare.

25 de luptătoare

Mai multe lămuriri ne-au fost oferite de Alina Bota, președinta Asociației Mamprenoare: „Până acum avem înscrise în proiect 25 de femei din județele Suceava, Iași, Neamț, Brașov, Cluj, Galați, Vrancea, Ilfov, dar și doamne din București sau din diaspora. Visurile lor sunt afaceri în diverse domenii: ateliere de producție handmade, centre educaționale, afaceri în domeniul zootehniei, beauty, dezvoltare personală, scris, terapii, organizări de evenimente, magazine online etc. După încheierea perioadei de înscrieri va urma o selecție în care vom testa în primul rând motivația candidatelor și determinarea lor de a duce proiectele la capăt”. 

Impozit de 1% pentru microîntreprinderi. Crește impozitul pe dividende

Impozitul pe venitul microîntreprinderilor va fi doar de 1% din cifra de afaceri, aplicabil microîntreprinderilor care au cel puțin un angajat. Se elimină astfel varianta de impozit de 3% pe venitul microîntreprinderilor fără angajați. Firmele care nu au angajați vor trece la impozit pe profit, de 16%. Scade și pragul pentru încadrarea firmei la impozit pe venitul microîntreprinderii, de la un milion de euro la 500.000 de euro. Alte modificări vizează:

 

1. Instituirea unei condiţii de deţinere de titluri de participare de către acelaşi acţionar/asociat la cel mult trei microîntreprinderi în cazul acţionarilor care deţin mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot;

2. Limitarea la 20% a veniturilor obţinute din consultanţă şi management;

3. Excluderea din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor a persoanelor juridice care desfăşoară activităţi: în domeniul bancar, în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, inclusiv activităţi de intermediere în aceste domenii, în domeniul jocurilor de noroc, precum şi a persoanelor juridice române care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale.

Modificările intră în vigoare la 1 ianuarie 2023. 

Schimbări și în domeniul HoReCa

„Se propune abrogarea, începând cu data de 1 ianuarie 2023, a prevederilor Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, cu completările ulterioare. Persoanele care au datorat impozit specific unor activităţi vor fi obligate la plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, indiferent de îndeplinirea condiţiilor de aplicare a acestui sistem de impunere şi/sau a impozitului pe profit pentru veniturile realizate din alte activităţi decât cele corespunzătoare codurilor CAEN specifice”, se arată în nota de fundamentare care însoţeşte noul proiect. Impozitul specific a fost introdus prin Legea 170/2016 (Legea HoReCa), intrată în vigoare în 2017, şi se aplică activităţilor hoteliere, de restaurant, bar & cafenele sau catering. Acesta se calculează în funcţie de mai multe variabile, precum suprafaţa locaţiei, rangul localităţii sau sezonalitatea. În perioada pandemiei acesta a fost suspendat. Astfel, de la 1 ianuarie, aceste firme vor avea opțiunea să treacă fie la impozit pe venitul microîntreprinderilor de 1% din cifra de afaceri, fie la impozit pe profit de 16%.

Bani din vicii

Începând cu 1 august 2022 se scumpesc țigările și băuturile alcoolice, cresc taxele pentru jocurile de noroc, se reduce pragul pentru acordarea facilităţilor fiscale în industria alimentară şi în domeniul construcţiilor și se modifică taxarea contractelor part time.

De la 1 ianuarie 2022, se elimină impozitul specific pentru sectorul HoReCa, crește impozitul pe dividente de la 5% la 8%, iar microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puțin un angajat.

Guvernul estimează că noile modificări fiscale vor aduce în plus la bugetul de stat 1,2 miliarde lei în 2022 şi 10,5 miliarde de lei în 2023.

Am făcut tot ceea ce a depins de noi astfel încât, pe de-o parte, să începem, aşa cum ni s-a solicitat, să eliminăm excepţiile, iar pe de altă parte, să facem în aşa fel încât să asigurăm mediului de afaceri predictibilitate şi stabilitate pentru a putea să încurajăm continuarea investiţiilor în economia românească”, Nicolae Ciucă, prim-ministrul României

De la 1 ianuarie 2023 va crește și TVA de la 5% la 9% pentru serviciile de restaurant şi de catering și pentru activitățile de cazare hotelieră. 

Crește TVA la băuturi cu zahăr și bere fără alcool, de la 9% la 19%. Măsura va fi aplicată începând cu 1 ianuarie 2023.

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri