Jurnalul.ro Auto Paradoxul românesc: Producţia auto prosperă, piaţa de maşini scade

Paradoxul românesc: Producţia auto prosperă, piaţa de maşini scade

de Giulia Anghel    |   

Industria auto autohtonă produce astăzi în principal pentru export şi este controlată aproape în totalitate de capitalul străin. Costurile mici cu forţa de muncă au determinat marile companii de automobile să investească în procese manuale cu un nivel scăzut de complexitate. Este motivul pentru care România este pe locul întâi în Europa la producţia de cablaje şi în coada listei la digitalizare şi tehnologizare.

 

În următorii ani piaţa auto la nivel global va fi marcată de incertitudine întrucât declinul motoarelor termice va determina investiţii ridicate în tehnologizare şi digitalizare, în construirea maşinilor electrice, autonome şi conectate, după cum reiese din studiul „Industria auto, încotro ? Tendinţe globale, perspective periferice”, realizat de Fundaţia Friedrich Ebert România.  

 

Atractivitate prin costuri mici

Pentru a beneficia de evoluţiile tehnologice din industria auto România va trebui să depăşească statutul de ţară ieftină, low-cost, ceea ce însă nu se va întâmpla prea curând. Piaţa internă este nesemnificativă, iar în producţie predomină activităţile de asamblare manuală în care cercetarea-dezvoltarea nu contează. Costurile reduse cu forţa de muncă va proteja însă România de transformările cauzate de evoluţiile tehnologice. Cu toate astea, plecarea lucrătorilor în străinătate va crea un deficit important de personal, ceea ce reprezintă de fapt adevărata ameninţare. Fabricarea autoturismelor şi a componentelor pentru autovehicule este în prezent cea mai importantă ramură industrială. În acest sector lucrează 3,7% din totalul angajaţilor din economie şi asigură 13,5% din valoarea totală a exporturilor. Pe lângă cele două uzine de autoturisme şi motoare, Dacia şi Ford, există peste 200 de unităţi de producţie care au cel puţin 100 de salariaţi. Producătorii mari de cablaje  Leoni şi Draxlmaier au fabrici la fel de mari cu cele auto.

Peste 90% din salariaţii din industria auto lucrează astăzi pentru multinaţionale, comparativ cu anul 2003, când două treimi din angajaţi lucrau în întreprinderi cu capital majoritar autohton.

 

Producţie pentru export

Piaţa auto internă a scăzut cu 67% între 2007-2017, în timp ce producţia a crescut cu 54%. România se află astfel în primii zece producători de autoturisme la nivel european. În 2017 s-au produs aici 350.000 de autotusime, dar suntem în urma Ungariei – 502.000, Poloniei – 515.000, Slovaciei – un milion. Din cauza puterii de cumpărare scăzute, numărul de autoturisme la mia de locuitori era de 329 în 2016, comparativ cu media europeană de 587. Valoarea exporturilor nete de autoturisme ale României în 2017 au fost de circa 1 miliard de euro. Producţia de la Uzina Renault de la Mioveni reprezenta 13,8% din producţia europeană totală a Alianţei Renault-Nissan în 2017, faţă de 9,7% în 2007. Previziunile arată că, în condiţiile utilizării mai bune a capacităţii existente de producţie, va creştere ponderea Uzinei de la Craiova în totalul producţiei europene Ford de la 5% în prezent, la 15% în 2025.


Dacia Duster, capul de afiş

Inegalităţile socioeconomice din timpul crizei economice a dus la creşterea cererii de maşini mai scumpe, SUV-uri, mărci şi modele premium. Şi în România cele mai multe vânzări sunt înregistrate de SUV-uri şi maşini mici. În prezent cele două uzine, Dacia şi Ford asamblează mai ales modele SUV. Dacia Duster au dus la creşterea cu 28% a înmatriculărilor concernului Renault-Nissan în respectivul deceniu. 

Previziunile arată că şi în acest an Duster va reprezenta 79% din producţia Uzinei de la Mioveni, faţă de 51% în 2011. Modelele mai ieftine, Logan şi Sandero se vor exporta în continuare în Maroc.

Producţia de SUV-uri va fi marcată şi de lansarea unui model crossover de clasă B în 2019 la Craiova. Ford a anunţat şi creşterea utilizării capacităţilor de producţie şi mutarea contruirii modelului Ecosport  din India.

Se estimează astfel un vârf al producţiei totale de 570.000 de autoturisme în 2023, ceea ce înseamnă că Românkia va depăşi Polonia şi Ungaria.

 

Lider în producţia de cablaje

România era cel mai mare producător european de cablaje în 2017, cu o producţie totală de 2,56 miliarde de euro. Valoarea producţiei de cablaje autohtonă reprezintă circa 35% din totalul unităţilor produse pe continent. Preţul mediu însă este de 12,5 euro/kilogram, semnificativ mai mic decât în ţările cu producţie ridicată de autoturisme. Cifra de afaceri realizată în industria auto din Româna s-a ridicat la circa 17 miliarde de euro în 2016, din care aproximativ 11,5 miliarde provin din componente şi numai 5,5 miliarde din asamblare.

 

 

Vârsta medie a unei maşini înmatriculate în România era  de 16,2 ani în 2016, din cauza puterii de cumpărare foarte scăzută a populaţiei. Este motivul pentru care măsurile autorităţilor care au restricţionat vânzările de maşini uzate nu au impulsionat vânzările de autoturisme noi.

Subiecte în articol: Dacia Duster Commercial dacia duster
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri