Jurnalul.ro Ştiri Observator Perspectivă sumbră pentru învățământ în 2020

Perspectivă sumbră pentru învățământ în 2020

de Dan Radu    |   
România nu este pregătită să atingă ţintele recomandate de Comisia Europeană pentru educaţie până în anul 2020. Doi din cinci adolescenţi români nu au abilităţi de bază în ceea ce priveşte cititul, matematica şi ştiinţa, iar educaţia pe tot parcursul vieţii, un concept cheie în UE, lipseşte cu desăvârşire. În plus, cunoştinţele predate în şcoală nu folosesc pe piaţa muncii.

„Education and Training 2020” (ET 2020) este o organizaţie care ţine de Comisia Europenă şi are ca scop promovarea educaţiei în spaţiul uniunii, dar şi monitorizarea progreselor pe care fiecare ţară le face în acest domeniu. Comisia Europeană vrea ca până în anul 2020 cetăţenii europeni să depăşească anumite praguri ale cunoştinţelor. Un mare accent se pune pe acumularea unor abilităţi de bază în ceea ce priveşte cititul, matema-tica şi ştiinţa, dar şi pe ideea de educaţie pe tot parcursul vieţii – încurajarea adulţilor de a urma cursuri de calificare sau specializare. România se prezintă sub pragurile recomandate, în dome-niul educaţiei, dar şi sub media UE. Astfel, rata abandonului şcolar, fixată la maximum 10% pentru 2020, este de 17,5% în ţara noastră, mai mare oricum faţă de media UE de 13,5%. 40% din adolescenţii de 15 ani din România nu au abilităţi de bază în ceea ce priveşte cititul, matematica şi ştiinţa, ţinta ET 2020 fiind ca procentul să scadă sub 15%. Potrivit raportului de ţară, educaţia pe tot parcursul vieţii este practic inexistentă, în ţara noastră. Estimările plasează procentul de cetăţeni care se specializează într-un alt domeniu, după terminarea studiilor, la 1,6%, faţă de 8,9% media UE. Ţinta Comisiei Europene este ca până în 2020, minimum 15% din adulţi să urmeze un curs de calificare sau de specializare. Analiza ET 2020 mai remarcă şi faptul că România are planuri ambiţi-oase de reformă a educaţiei, însă alocă cel mai mic procent din PIB pentru educaţie din ţările UE.

Potrivit Comisiei Europene, Romania va înregistra un deficit serios de angajaţi cu înaltă calificare în 2020. Un aspect semnalat este că universităţile româneşti nu oferă o pregătire de calitate, iar materia nu e adaptată la piaţa muncii.

Raportul arată că România va duce lipsă, în 2020, în special de personal în domenii precum Educaţia şi Sănătatea
 

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri