Jurnalul.ro Ştiri Social Protest inedit al transportatorilor: vor face singuri controale în trafic

Protest inedit al transportatorilor: vor face singuri controale în trafic

de Diana Scarlat    |   

Aduși la disperare de lipsa de reacție a autorităților care ar tebui să controleze în trafic autocarele, transportatorii rutieri vor să-și facă singuri dreptate, urmând să formeze echipe de control, pentru a depista concurența neloială. Cei afectați ar putea deschide mai multe acțiuni în instanță, împotriva Ministerului Transporturilor, Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR) și a firmelor care fac transport fără a avea licență pentru rute.

După intrarea pe piața din România a unei noi firme de transport care nu a participat la nicio licitație pentru atribuirea rutelor, dar funcționează pe toate traseele de sezon, patronatele afectate se pregătesc să acționeze, pentru a se respecta legislația. Aceștia acuză noua firmă de tansporturi că activează pe piață ilegal, însă autoritățile susțin că n-au găsit nereguli și că legea nu este încălcată. „Noi avem licență de tansport și autocarele sunt cursele noastre charter, pentru clienții care au cumpărat pachete turistice”, ne-a explicat Marius Berca, director al agenției de turism Chistian Tour, care a lansar autocarele Memento Bus și vinde bilete pe mai multe rute, fără a fi participat la licitații pentru a putea opera curse regulate pentru acestea. În timp ce reprezentanții firmei susțin că nu fac în niciun caz cuse regulate, ci își ajută doar turiștii să ajungă la destinație, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a cumpărat bilete de călătorie pe numele ministrului Transporturilor și al inspectorului-șef al Inspectoratului de Stat pentru Control în Transportul Rutier (ISCTR), Costel Dorin Ștefan, pentru a demonstra că oricine poate achiziționa bilete pe rutele respective, nu doar clienții care au cumpărat pachete turistice.

Soluție extremă

Patronii firmelor de transporturi lasă ca ultimă variantă acțiunea în instanță, pentru că nu ar rezolva problema, însă au găsit o altă posibilitate de a înlătura concurența neloială: „Ne vom face singuri dreptate, până la urmă. Vom face noi echipele noastre și-i vom opri pe drum pe cei care funcționează ilegal. Nu este prima oară când autoritățile se prefac pur și simplu că nu văd ilegalitatea. Uber Taxi este o altă afacere lăsată de Guvernul României să funcționeze, fără a respecta legislația în vigoare. Toate obligațiile sunt pentru cei care lucrează legal, iar cei care lucrează ilegal nu au niciun fel de obligație. Dacă îi dăm în judecată, procesele durează câțiva ani, timp în care firmele care lucrează ilegal prosperă, iar noi s-ar putea să nu mai existăm până la finalul procesului”, explică Vasile Ștefănescu, președintele asociației patronale COTAR. Membrii asociației încă nu s-au hotărât cum vor opri în trafic concurența considerată nelegală, cel mai probabil fiind totuși să aștepte autocarele în parcările de pe trasee.

În ultima lună, COTAR a trimis adrese către ministrul Transporturilor, către RAR, ANAF și ISCTR, dar fie nu li s-a răspuns deloc, fie autoritățile au comunicat că nu s-au constatat nereguli. Mai mult, ANAF a răspuns că nu intră în atibuțiile sale de control această situație și a redirecționat adresa COTAR către Protecția Consumatorului, care, la rândul ei, spune că nu are atribuții în acest sens.

Plăți obligatorii doar pentru unii

Pentru a fi transportator autorizat, o firmă trebuie să participe la licitații pentru rute și să îndeplinească o serie de condiții obligatorii. „Noi trebuie să suportăm toate condițiile, taxele, impozitele și cheltuielile impuse prin legislația românească, iar alții pot opera pe aceleași rute fără nicio obligație, fără licențe și fără a fi controlați de nimeni. Noi vedem că statul încurajează concurența neloială și evaziunea fiscală”, spune Nicu Ghițulescu, patronul firmei de transport Sir Trans.

Cu și fără licență, în România se poate

După ce o firmă câștigă licitația pentru a opera pe o anumită rută, are obligația să respecte nu doar traseele, ci și un anumit interval orar prestabilit, indiferent dacă are clienți sau nu. Rutele sunt obligatoriu operate tot timpul anului, la ore fixe, în fiecare zi, iar nerespectarea acestor condiții este taxată cu sume foarte mari de către autoritățile de control. Firmele care intră pe aceleași rute doar în sezon, când numărul clienților este foarte mare, nu au obligația să circule și cu autocarele goale, în restul anului, iar cheltuielile cu înteținerea mașinilor, plata salariilor, carburanți, taxe și impozite sunt zero.

Vom fi obligați să ne adresăm altor organe ale Statului Român și Comisarului European pentru Transporturi, în vederea eradicării acestei probleme. Acest fenomen, pentru că este în prezent un fenomen la scară națională, se desfășoară  cel puțin aparent fără a fi deranjat în vreun fel de controale din partea organelor în drept. Vasile Ștefănescu, președinte COTAR

Ministerul Transporturilor nu are un răspuns pentru situația semnalată de cei afectați. Ministrul Dan Marian Costescu a primit cadou un bilet de călătorie București-Constanța, cumpărat de transportatori de la firma care pretinde că vinde doar curse charter pentru clienții care au cumpărat și pachete turistice.

Pe lângă firmele care fac transporturi de linie pe rute pe care nu le-au câștigat legal, transportatorii se confruntă și cu o concurență puternică din partea celor care fac ilegal curse, cu evaziune fiscală 100%, pe care nici Poliția Rutieră, nici ISCTR nu-i controlează în trafic. Mai mult, patronii firmelor de transport au dovezi că în ultimii zece ani, de fiecare dată când au protestat pentru a cere controale, astfel încât să fie prinși cei care desfășoară ilegal aceaste activități, tot autocarele și microbuzele lor au fost cele oprite în trafic, nu cele ilegale. Aceleași probleme sunt și la mașinile care preiau clienți de la Aeroportul Internațional Henri Coandă, unde unele firme respectă regulile aeroportului și legislația, iar altele îți desfășoară activitatea fără niciun fel de restricție, nerespectând nicio lege.

Doar transporturile regulate pe trasee prestabilite pot afișa un orar al plecărilor și sosirilor zilnice. Cu toate acestea firma care pretinde că face curse charter are pe site programul zilnic

TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri