Jurnalul.ro Special Concurs național de erori pe bani publici, între primăriile din România. Haos financiar în dministrațiile locale

Concurs național de erori pe bani publici, între primăriile din România. Haos financiar în dministrațiile locale

de Adrian Stoica    |   

Rapoartele de audit ale Curții de Conturi realizate în urma controalelor realizate în diverse unități administrativ-teritoriale demonstrează că în teritoriu domnește o mare debandadă  când vine vorba despre modul în care sunt gestionate resursele financiare.

Neurmărirea încasării creanțelor bugetare, calcularea eronată a subvențiilor, efectuarea de plăți ilegale, înregistrarea greșită a amortizărilor etc.  sunt numai câteva dintre erorile descoperite de inspectorii Curții de Conturi în urma controalelor realizate pe parcursul anului trecut, potrivit datelor publicate acum pe site-ul instituției. Sume foarte mari de bani sunt cheltuite nejustificat, chiar ilegal în anumite cazuri, în zona administrațiilor publice locale, ceea ce demonstrează că în teritoriu risipa bugetară se menține la un nivel foarte ridicat, asta deși Guvernul cere reducerea cheltuielilor statului.  

Deși pentru producerea, transportul, distribuirea și furnizarea energiei energiei termice s-a stabilit o cotă de TVA de 5% încă de acum câțiva ani, Primăria din municipiul Rădăuți încă nu a aflat acest lucru Raportul de audit al Curții de Conturi arată că locuitorii orașului au fost obligați să plătească o cotă de 19%. „Prin deconturile lunare întocmite eronat de către SC Servicii Comunale SA Rădăuți, verificate și avizate de UATM Rădăuți au fost solicitate și decontate nelegal de la bugetul local pentru energia termică livrată populației în sumă de 587.225,71 (din care 188.488,20  este aferentă lunilor noiembrie și decembrie 2022, iar suma de 398.737,21 este aferentă perioadei ianuarie-martie 2023). Curtea de Conturi a solicitat Primăriei Rădăuți să recupereze subvenția de 587.225,71 acordată nelegal de compania de termoficare locală care este tot în subordinea primăriei, termenul limită pentru atingerea acestui obiectiv fiind 31 decembrie 2023. De asemenea, până la sfârșitul anului 2024, primăria va avea termen pentru a iniția și aplica toate măsurile de executare silită a tuturor datornicilor.

 

37 milioane de lei, plăți nejustificate la Petrila

 

Acțiunea de audit financiar realizat la Primăria Petrila din județul Hunedoara a dus la identificarea unei plăți nejustificate în valoare de peste 37 milioane de lei (circa 7,5 milioane de euro), generată de determinarea eronată a ajustărilor de preț necesare actualizării costurilor investiției în cadrul contractelor de achiziție publică încheiate, având ca obiect reabilitarea unor străzi din oraș. Acest  aspect a  condus  la  majorarea nejustificată a cheltuielilor  efectuate din fonduri externe nerambursabile. Determinarea și înregistrarea eronată în contabilitate a amortizării unor bunuri care  fac parte din domeniul public al unității administrativ-teritoriale și neînregistrarea  în  evidența  contabilă  a  unor bunuri  aparținând  domeniului  privat  al  statului au fost alte nereguli constatate la nivelul Primăriei Petrila. 

 

Plăți nelegale descoperite peste tot

 

Efectuarea unor plăți nejustificate pentru diverse lucrări este una dintre cele mai dese greșeli constatate la nivelul unităților administrativ-teritoriale. Tot la Rădăuți, au fost efectuate plăți pentru reparații de străzi nelegale în sumă de circa 44.000 de lei, în condițiile în care nu au putut fi justificate cu documente realizarea lor.  Plăți efectuate cu nerespectarea prevederilor legale au fost constatate și la o altă unitate administrativ-teritorială controlată, mai precis în orașul Salcea, județul Suceava. Verificările inspectorilor Curții de Conturi au vizat, printre alte, și investițiile în repararea străzilor din oraș, iar surprizele nu au întârziat să apară. Astfel, s-a constatat că au fost plătite cantități de materiale care nu au fost folosite în realitate, prejudiciul primăriei fiind de circa 14.000 de lei. Tot primăria din orașul Salcea a ocolit licitația publică pentru achiziționarea unor lucrări de construcție a drumurilor, deși valoarea lor a fost de 630.000 de lei, fără TVA, fiind depășit pragul valoric de 450.200, fără TVA, valabil până la 9.09.2022, care permite încredințarea directă a contractului. Nerespectarea prevederilor legale privind efectuarea și înregistrarea cheltuielilor de capital au fost identificate și la Primăria comunei Curtișoara, județul Olt, unde au fost denaturate rezultatele financiare. Concluzia inspectorilor a fost că la nivelul primăriei cheltuielile au fost majorate eronat cu suma de 144.530 de lei prin înregistrare greșită în contabilitate. Un alt exemplu este cel al Primăriei Corbeanca din județul Ilfov, unde inspectorii Curții au constatat că au fost efectuate plăți ilegale în valoare de 1,98 milioane de lei pentru servicii de amenajare și întreținere a spațiilor verzi. 

La Primăria Corbeanca din județul Ilfov, inspectorii Curții de Conturi au constatat „neconcordanța datelor înregistrate în evidența contabilă și raportate în bilanțul contabil, cu cele din evidența fiscală”, identificându-se diferențe în valoare de 13,59 milioane de lei.

 

La Lehliu Gară, bani mai mulți pentru șefu’

 

Pe lângă neconcordanțele dintre înregistrările contabile și situația reală, inspectorii Curții de Conturi au constatat că la Lehliu Gară directorul Direcției de Gospodărire Comunală și Locativă și-a tras anul trecut un salariu lunar peste nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar, încălcând astfel o hotărâre a consiliului local. Cu toate acestea, directorul Gospodăriei Comunale nu are de ce să-și facă griji pentru că abaterea a intrat sub incidența Legii privind exonerarea personalului plătit din fonduri publice, prin care s-a dispus exonerarea de la plată a unor sume reprezentând venituri încasate nelegal de către personalul din cadrul autorităților și instituțiilor publice. Exonerarea a operat conform legii până la data de 08.12.2022, așa că statul român a decis să renunțe de bunăvoie la banii încasați ilegal de unii angajați de-ai săi din administrația central și locală. Totodată pentru personalul contractual din cadrul DGCL, serviciu public de interes local din subordinea Orașului Lehliu Gară, salariile de bază nu sunt stabilite prin hotărâre a consiliului local, contrar prevederilor legale. „Funcționarea controlului financiar preventiv nu a fost corespunzătoare, astfel încât să asigure identificarea și stoparea tuturor operațiunilor care nu respectă condițiile de legalitate și regularitate, având în vedere că în etapa de planificare au fost identificate o serie de probleme legate de clasificarea și raportarea necorespunzătoare a unor tranzacții și evenimente, precum și lipsa vizei CFP de pe o serie de documente”, mai arată raportul. Mai mult, neutilizarea de către toate entitățile subordonate sau aflate în coordonarea orașului Lehliu Gară a aceluiași soft de contabilitate, care să permită atât generarea în mod unitar a situațiilor financiare individuale, cât și generarea situațiilor financiare consolidate la nivelul ordonatorului principal de credite, este o altă concluzie a raportului.

Suma de 17.557 lei, reprezentând drepturi de natură salarială acordate nelegal în perioada ianuarie - noiembrie 2022 (la Primăria Legliu Gară – n.red) , deși amnistiată, are influență directă asupra contului de execuție cheltuieli, prin majorarea nejustificată a cheltuielilor salariale la 31.12.2022”.

 

Raportul de audit financiar al Curții de Conturi

››› Vezi galeria foto ‹‹‹

Subiecte în articol: rapoarte audit haos financiar
TOP articole pe Jurnalul.ro:
Parteneri